Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Jeg har tidligere spurgt til valget. Men jeg er stadig i tvivl. Tidligere har jeg prøvet en LG L2000CF skærm, som jeg egentlig syntes var ok. Men de to LG skærme jeg prøvede havde fejl. Den ene med to pixelfejl, den anden en DOA skærm.

Nu læser jeg den del godt omkring DELL's skærme, men jeg er stadig i tvivl om jeg hellere skulle finde et andet mærke?!

Det jeg skal bruge skærmen til:
- Musik produktion (windows, højeste opløsning)
- 3D Spil (FPS aktion spil, uden for meget tailing)
- programmering (windows, højeste opløsning)
- Farverne må gerne være udemærket

Mvh. SLL
Af SLL
Det eneste problem med den skærm er, at den sikkert benytter et TN panel pga. 5 ms respons tiden. Pga. farverne, synsviklen er jeg ikke helt vild med TN panelet.

Det skulle helst være en skærm med S-IPS, P-MVA el. S-PVA.

Men ellers tak for oplysningen omkring den nye Samsung skærm :-)

Mvh. SLL
Af Angel
Ja, men jeg tænkte, at det ikke var en af de ting, som kom i første række. Som du skriver skal farverne være udemærket og ikke kritisk, som at arbejde med billedbehandling. Samsung skærmen får både ros i spil og film visning, og til musik produktion og programmering er korrekte farver ikke en faktor. Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle give skærmen en chance. Betragtsningviklen kan vel ikke være så vigtig, og så er skærmen i en høj opløsning, som du nævner, at den skal have.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er enig. Godt nok anbefaler vi ofte skærme med PVA eller IPS paneler herinde, men hvis du ikke har behov for at få vist farverne så præcise som et 8-bit panel tilbyder, så spar da pengene og køb et TN panel. Til spil vil det alligevel være hurtigst.
Af SLL
Jeg skulle nok have skrevet, at synsvinklen skulle være perfekt. Jeg har set flere labtops, skærme med TN paneler, og jeg kan ikke leve med, at man skal sidde bestemt foran skærmen for at få fuld oplevelse af farver, lys, kontrast.

Vil DELL's 2007FP være ligeså hurtigt som f.eks. LG's L2000C skærm som jeg har haft prøvet? LG's oplyser vidst nok (g2g) hastighed, hvor DELL ikke gør det. Betyder det, at de to skræme er lige hurtige? Jeg er nemlig tilhænger af DELL's design, som vinder over alle andre modeller jeg har kikket på. 1600 x 1200 opløsningen tiltaler mig også.

Men jeg kunne også sagtens forestille mig et andet mærke, f.eks. Samsung i prisklassen 4-5000 kr. Bare panelet ikke er TN, og hastigheden er udemærket til spil.

Problemet er, at det er en jungle af TFT 20, 20.1, 22" skærme?!

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
2007FP har ikke ligeså gode betragtningsvinkler som et S-IPS panel. Hastighedsmæssigt vil den nok også være lidt langsommere. Hvis du vil have et S-IPS panel så skal du gå efter 2007WFP i stedet. Samsungs 215TW eller 214T kunne også være et godt bud, hvis det skal være S-PVA paneler.

22" skærme er pt. kun lavet i TN variationer, så glem dem hvis du vil have høje betragtningsvinkler.
Af SLL
Tak yakken,

Jeg vil tjekke de omtalte Samsung skærme, og så overveje, om jeg kan leve med en DELL el. anden widescreen skærm (selvom jeg hælder mest til 1600 x 1200). Hvis penge ikke var et problem, havde jeg sikkert nappet en 2407WFP 8)

Og måske køber jeg for 3. gang en LG L2000CF, som jo er faldet ca. 500 kr. siden jeg første købte den. Desværre er designet ikke for godt, når man først har set en DELL skærm ;)

Jeg tjekkede lige DELL's site for deres skærmes understøttelse af diverse gfxkort. Jeg kan se, at deres skærme understøtter Nvidia's Geforce 7900 kort. Jeg benytter selv et Geforce 7800GS AGP kort, men desværre ikke nogen beskrivelse her?! Men hvis 7900 serien er understøtter, så må 7800 serien da også være understøttet, korrekt?

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke hænge dig så meget i hvad de skriver mht. grafikkort på deres hjemmeside - det er fordi deres egne maskiner kun har disse kort siddende og naturligvis vil de gerne gøre opmærksom på hvilke kort man bør vælge når man køber en Dimension-PC ved siden af (som du jo selvfølgelig gør ;) ).

Uanset hvilket grafikkort du har siddende i din PC, så burde det være tilstrækkeligt til at trække en 20"W hvis blot den ikke er adskillige år gammel. Selv da bør man ikke være helt slået ud hvis der trods alt er DVI udgang på kortet. De fleste grafikkort kan trække 1600x1200 over DVI selvom det måske ikke bliver ved de fulde 165 MHz som standarden dikterer.