Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg var nede hos én af mine gode venner i går for at se lidt film på hans Panasonic PX80 (kalibreret og alt gejl slået fra) og jeg var MEGET generet af fosforslør på de dvder vi så. Det samme var min kæreste. Glimt af gul / hvid / grøn hev mig konstant ud af filmen og jeg kunne ikke rigtig slappe af, da jeg konstant ventede på hvornår det ville ske igen. Det blev dog mindre udtalt, men jeg forsvandt aldrig helt. Nu er jeg og kærsten som sagt MEGET følsomme over for DLP regnbuer så det kan godt være at det er derfor at de virker værre.

Har dette problem noget at gøre med kilden? Bliver det mindre udtalt på BD? DVD'en var med scart-
Vi så også noget materiale fra en harddisk i HD og her var det også til stede.

Jeg havde egentlig planer om at købe én af de nye Panasonic Plasmaer senere i år, men jeg er virkelig kommet i tvivl om om jeg kunne leve med det i længden og undersøger nu hvad den bedste LCD så er til pengene. Jeg har kig på LG og Sony. Det eneste jeg ved er at det ikke skal være en Philips!
;)
Brugeravatar
Af KristofferA
Tak den har jeg også kig på. Det er jo klar den ikke har det da det er en LCD. :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fosfor-slør er lidt af en akilleshæl ved plasma, som man ikke helt har kunne fjerne. Mit eget LX5090 har det også, men det er kun synligt på sort/hvid film i hurtige scener. Det er dog også ret individuelt hvor meget man ser det, og hvor meget et specifikt TV lider af det.

De gange jeg har set film på PX80 har jeg ikke lagt mærke til det, men det har nu også typisk været godt oplyste scener filmene har været præget af.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Var du i tvivl om hvorvidt du var alene i verden? Fænomenet er meget almindeligt på plasma-TV og relaterer primært til de farver TV'et skal vise. En overgang fra sort til hvid, der bevæger sig, vil skabe flest problemer da henfaldstiden for den hvide farve ikke er ens for alle bølgelængder. Blå og gul henfalder typisk langsommere end de andre farver, så når du har et hvidt bevægende objekt på en sort baggrund, så vil fænomenet være mest tydeligt.
Brugeravatar
Af KristofferA
Nej det virker som om at det lige så udbredt som folk der ser regnbuer på DLP. Dvs. at jeg er uheldig at have netop den bygningsfejl. O_O
Brugeravatar
Af KristofferA
Nu var jeg nede og se på et Samsung Plasma i Hi Fi klubben. Den var sat til en Denon BD med HDMI og jeg kan altså stadig se fænomenet! Der kommer ligesom tre regnbuer en gang i mellem og det resulterer i at mine øjne ikke kan slappe af. Øv. Plasma er dermed ikke for mig. :( Jeg er ret sikker på at det fænomen jeg ser IKKE er fosforslør for det bemærkede jeg nemlig også. Det var dog ikke særlig irriterende og det ville jeg sagtens kunne leve med.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg har et LG PS8000 og har aldrig lagt mærke til fosforslør. Derimod er jeg meget generet af digital visning i biograferne hvor jeg også ser regnbuens farver nærmest hver gang jeg blinker.
Af cableguy
Jeg ser også regnbuer på mit plasma (G10), det er åbenbart noget plasma lider af modsat LCD :((
En anden ting ved plasma der går mig lidt på er flimren i billedet - jeg ser det især ved lys baggrund
Af xcardman
det er dynamisk kontrast som giver den flimrer.
har set det både på g10 og v10.
intet på en pioneer.
Af Bigby
Interessant...

Den eneste gang, jeg har set dette, var i filmen Sin City, som er et orgie i lynhurtig sorthvid-action. Her var masser af grønne skygger på min V10. Ellers har jeg ikke set skyggen af dette fænomen.

Håber, jeg forbliver blind. 8)