Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Davs

Jeg tænkte om der var nogle der havde nogle inputs til mig omkring køb af skærm på min 20".
Jeg skal bruge den hovedsageligt til fotoredigering men jeg spiller også lidt Battlefield2.

En anden ting: Vil mit grafikkort (radeon 9800pro) have indflydelse på hvilken skærm jeg skal vælge?

Mvh
Af SLL
Jeg er selv i samme position, altså skal have fat i en 20, 20.1 eller 22" TFT skærm, som også skal kunne benyttes til lidt af hvert.

Jeg har selv haft kikket lidt på DELL's skærme, som er nogen af de lækreste TFT skærme på markedet, efter min mening. Alle deres skærme har gode paneler.

Men jeg er stadig lidt i tvivl omkring det med hastigheden til spil. Der står 16ms udfor deres 20" skærme. Og udfor mange andre mærker står der 8 ms. Næsten alt under 8ms er TN paneler, som jeg ikke er interesseret i pga. dårlig synsvinkler. Men der er åbenbart forskelligt hvordan hastigheden måles. Svare DELL's 16ms til f.eks. LG's L2000C's 8ms pga. hvordan hastigheden måles?

For så er DELL 2007FP ell. 2007WFP måske alligevel et par gode bud på det du søger. Desværre er 2007FP lidt dyr for tiden, øv.

Mht. grafikkortet, så findes der på DELLs site en oversigt over de gfxkort som passer til f.eks. deres widescreen skærme. Og jeg mener, at Radeon 9800 pro var på listen over de gfxkort som passede til deres skærme. Så et godt bud.

Eller er LG's L2000CF også er god skærm. Desværre havde de to jeg havde fejl, samt at designet er en smule uddateret. Men billedet var godt (S-IPS) panel.

Mvh. SLL
Brugeravatar
Af hightower
1) Gå efter en skærm med PVA eller S-IPS panel. 2) Et så gammelt grafikkort og opløsning på 1600*1200 eller 1680*1050 er vanvid. Glem ALT om spil. Det ser ikke godt ud medmindre du kan køre native opløsning.
Af Mokkat
sidder og venter på den 2007wfp jeg har bestilt :)

Dell opgiver black-to-white ms på deres produkter, hvorimod alle andre opgiver grey-to-grey. Hvis dell opgav g2g ville der osse stå ca 8ms istedet for 16ms

dell 2007wfp er widescreen, men kan sætte sorte kanter i siderne hvis du vil spille BF2 i feks 1024x768. Prad.de skriver desuden at interpolation på skærmen er god. Ved ikke med 2007FP
Af SLL
hightower skrev:1) Gå efter en skærm med PVA eller S-IPS panel. 2) Et så gammelt grafikkort og opløsning på 1600*1200 eller 1680*1050 er vanvid. Glem ALT om spil. Det ser ikke godt ud medmindre du kan køre native opløsning.
Jeg syntes faktisk ikke det så skidt ud med skaleringen til lavere opløsninger på den LG L2000C skærm jeg havde. Jeg havde selv et ATI 9800 pro kort, som er skiftet ud med et 7900GS kort. Dog ikke udelukkende pga. hastighedsproblemer.

ATI's 9800 pro kort er helt ok til spil, dog ikke til nye 3D spil i native opløsninger. Da skaleringen sker i skærmen, mener jeg godt det er muligt at spille i lavere opløsninger via en god skærm. Jeg har gjort det, og det virkede fint. Men det med kvaliteten af game billedet er jo forskelligt fra person til person, på samme måde som støj opfattes individuelt.

Der er alligevel ikke ret mange nye 3D spil der køre flydende i højeste native opløsningerne full detail på en 20" TFT skærm, medmindre du har et mindre kraftværk af en PC stående, med nyeste multi dollar gfxkort indbygget!

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke få de såkaldte "black bars" på Dells widescreens, hvilket er en ret irriterende bug i deres firmware. Alt skal køre i 16:10 formatet, så hvis du vælger f.eks. 1024x768, vil det blive strukket ud til at fylde hele skærmen selvom det jo er et 4:3 format.
Af hnm123
Hej,

Jeg har selv lige bestilt en Dell 2007WFP.

Den ser rigtig rigtig lækker, selvom den er lidt dyrere end andre modeller, selv med rabatten...
Jeg bestilte den d. 3/9 og indtil videre har Dell skubbet levering 4 gange, så nu er det seneste leveringstidspunkt d. 21/9...
Men what ever...

Jeg har læst om de banding problemer, den har, men det lader til at de har løst disse ved at opdatere firmwaren.
Så det bekymrer mig ikke så meget.

Men det bekymrer mig lidt, det yakken skriver omkring "black bars".
Jeg har været inde på dell's eget forum, og synes ikke rigtigt at jeg kan finde hoved og hale i det.
Vil det sige at den altid lige meget, hvad man gør, vil stretche alt ud til 16:10, lige meget hvad format det er designet til at køre i?
Er der ingen indstillingsmulighed til at undgå dette i monitorens menu eller i gfx driveren eller lign...

Mit GFX er et 6600GT og det er jo ikke lige verdens hurtigste, men normalt fint nok til min brug. Jeg havde regnet med at selvom jeg skulle spille nyere spil, der kunne køre 16:9, så ville jeg bare køre 1024*768 stadigvæk, og så bare have "bars" i siderne, men det kan jeg så godt glemme eller hvad?

Hvis det ikke kan undgåes, kunne jeg godt overveje at ophæve handlen, så er det jo heldigt nok, at levering er udsat :)
Brugeravatar
Af melen
Jeg har selv 2007WFP, og rigtigt nok - det ser ikke ud at skærmen kan lave black bars. Men det kan gfx kortet, du instiller bare driveren til "Centreret output" under "Instillinger for digital fladskærm" :)
Overstående er på nvidia, men mon ikke at det er muligt på ati drivere også...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har kigget nærmere efter og det lader til at der er et menupunkt der kan lade skærmen køre 1:1 (dvs. widescreeb) eller 4:3 men den husker ikke denne indstilling når du igen spiller et spil i 4:3.

Kan det bekræftes at menuen tillader dette?
Af hnm123
melen skrev:Jeg har selv 2007WFP, og rigtigt nok - det ser ikke ud at skærmen kan lave black bars. Men det kan gfx kortet, du instiller bare driveren til "Centreret output" under "Instillinger for digital fladskærm" :)
Overstående er på nvidia, men mon ikke at det er muligt på ati drivere også...
jeg har et nvidia kort, så det er jo fint...

Men er det en indstilling den altid kan være sat til, og så virker det som det skal ligemeget om man er i 16:9 eller i 4:3?
Eller skal man kun gøre det, når det er 4:3 arbejder med ( f.eks games ) og så når man smutter tilbage til 16:9 ( desktop film mv. ) så sætte den tilbage igen.

Jeg er faktisk ret doven :)
Jeg vil jo gerne at alt det der halløj sker automatisk, så jeg ikke skal til at gøre det hver gang, andet end første gang.

Og vil skærmen alligevel ikke selv strække det ud til 16:9?
Brugeravatar
Af melen
Driveren vil stå den indstilling indtil du ændrer den. Når der køres spil i native opløsning vil der ikke være black bars. Når du kører i lavere opløsning, centrers billedet på skærmen.
Hvis du kører 1400*1050(4:3) vil der være bars i siderne, hvis du kører 1024*768 vil der være sort kant rundt om billedet. Det styre den automatisk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når det gøres via driveren, så fylder den så og sige bare pixels ud fra midten og indtil den opløsning du har sat den til. Så hvis du kører i 800x600, så opdaterer den kun en firkant på dette pixelantal i midten.
Af hnm123
Okay, det lyder jo godt...

Men jeg troede egentligt bare at skærmen så selv ville strække
billedet ud til kanterne, selv om GFX ikke trækker det ud.

Skal der slet ikke indstilles noget på selve skærmen?

Bør man så ikke altid, lige meget hvilken skærm man, så sætte ens GFX til at gøre det...
Kun hvis man vil have den til at trække det til kanten, skal man slå det fra.

Er der et performance tab på GFX ved at gøre dette?

Nu har jeg lige fået endnu en mail fra Dell, om at min skærm bliver yderligere forsinket.
Nu kommer den først d. 25/9, dette er den 5. udsættelse....

Er der andre her i forummet som har købt en 2007WFP hos Dell fornylig og som også får deres levering udsat?

Nu må de rubbe sig lidt, det er snart latterligt.
Det begynder at krible i fingrene for at få den skærm :)

Måske skulle jeg hæve købet.
Kan jeg ikke gøre det uden omkostninger, når de ikke har leveret endnu, og de selv har forsinket leveringen?

Men hvad vil være et alternativ til Dell 2007WFP?
Hvis det skal være af ca. samme standard mht design, funktioner og performance.
Brugeravatar
Af melen
Der skal ikke indstilles noget på skærmen. Og performance tab er der ingen af. Det svare til at du køre normal f.eks. 800*600. Men det bliver et lille billede.