Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja som topic siger 'hvor stor forskel er der?'

Har lige købt Full HD tv og skal derfor også ud at have en BluRayafspiller.
Undrer mig bare over at man kan få dem fra 1000kr og helt op til de 8000kr.

Er godt klar over at mærke og design kan spille ind, men er der andet væsenligt? Jeg tænker at man smider en BluRayfilm i og 'tadaaa', så er der Full HD film ligegyldig hvilken afspiller vi snakker om..

Håber at der er nogen der kan hjælpe ;)
Af Kratz
Der er stor forskel på Blu Ray afspillere! Spørgsmålet er hvilken forskel du kigger på ;)
Som du selv måske har hørt rygter om (lyder det til på din bemærkning), så er der faktisk ikke den store forskel på Blu Ray afspilning.
De fleste, også billigere afspillere, kan udsende et korrekt 1080p24 signal. Der er ingen forskel på billedet.
Når det kommer til DVD afspilning er der til gengæld forskel. Nogle afspillere er væsentligt bedre til at behandle signalet (opskallering mm.) end andre.
Og særligt når det gælder lyd er der stor forskel, især hvis man benytter de analoge udgange.

Så det væsentligste spørgsmål er egentlig, skal Blu Ray afspilleren også benyttes som CD-afspiller? Her skal man lidt op i pris for at få noget fornuftigt.
Af PappaBear
tak for det hurtige svar.

Den afspiller skal KUN bruges til afspilning af film. Hovedsageligt Bluray, men også DVD. Ingen musik-CD'er.

Hvor er vi så henne i prisklasse?

Og når du siger forskel på lyd så mener du også HD-lyd fra BluRay-film eller hvordan?
Af Fing
HD-lyd vil du vel køre gennem hdmi til dit anlæg. Der skulle ikke være kæmpe forskel mellem afspillerne her.
Du er med på at dit anlæg skal kunne håndtere disse formater (Dolby trueHD, DTS-HD og hvad de ellers hedder) og altså ikke være fantastisk mange år gammelt?
Jeg ser 95% Blu-ray, hvis ikke mere og DVD-andelen vil jo helt sikkert falde indtil man nærmest ikke ser dem mere.
Synes det er vildt at give 5-8000 for en Bluray-afspiller. Synes ikke man får værdi for pengene sammenlignet med en til 1500-3000 kr.
Af Kratz
Jamen til de formål du kan få fornuftige afspillere helt ned til et par tusind kroner.
Jeg vil foreslå du kigger efter enten Panasonic BD60/80 eller Sony BDP360/560/760. Alle gode afspillere til prisen.

Hvis du vil have absolut bedste DVD afspilning samtidig skal du op i en Oppo BDP-83, men så er prisen oppe på 5.000 kr.

Med hensyn til HD-lyden, så afhænger det af resten af dit udstyr. Jeg går ud fra du har en receiver som kan afkode HD-lyd?
I givet fald vil jeg anbefale du lader den stå for dekodningen, da receiveren normalt klarer dette bedre end afspilleren (i hvert fald i dette prisleje). Du skal sende lyden ud som bitstream over HDMI fra afspilleren for at opnå dekodning i receiveren, og her er der igen ingen forskel på afspillerne. Det kræver blot at afspilleren kan bitstreame lyden. Ikke alle afspillere kan, men ovennævnte kan.
Af PappaBear
Ok. Så kan DVD-delen sgu næsten være ligemeget hvis prisforskellen er så stor. Det vil med tiden jo også blive til mere og mere BluRay.

Fing: Jo jeg er med på at jeg skal have fat i en anlæg der kan trække HD-lyd (er jeg også i gang med at kigge efter ;) )

Kratz: Dvs anlægget forbindes både til Tv og BluRayafspiller, så der er HDMI stik mellem alle apparater eller hvordan mener du? (Er ret rookie på det her område)
Af Kratz
Jeg vil foreslå du kører det hele gennem receiveren, altså forbind afspilleren med receiveren og send billedet videre herfra til TV'et.
Af PappaBear
Ahh ok.

Takker for svaret ;)