Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey hifi geeks :)

Jeg har sådan et fint samsung 5.1 system, den complete med blu ray afspiller og det.
I samme omfang har jeg så smidt et optisk kabel fra pc`en og over i bluray afspilleren for at få lyd fra film og musik fra pc`en.

Men jeg kan hører at tit så hopper lyden lidt, det er når der kommer en krafigt "dunk" lyd fra feks stortromme, eller hvis der kommer en høj lyd feks et hurtig guitar rif, så går lyden lige et spilt sekund ned og kommer så op igen.
Er det mit kabel eller pc`en det er galt med?

Det er ik altid, men ved nogen musik nr gør den det.
Michael B. skrev:Hey hifi geeks :)

Jeg har sådan et fint samsung 5.1 system, den complete med blu ray afspiller og det.
I samme omfang har jeg så smidt et optisk kabel fra pc`en og over i bluray afspilleren for at få lyd fra film og musik fra pc`en.

Men jeg kan hører at tit så hopper lyden lidt, det er når der kommer en krafigt "dunk" lyd fra feks stortromme, eller hvis der kommer en høj lyd feks et hurtig guitar rif, så går lyden lige et spilt sekund ned og kommer så op igen.
Er det mit kabel eller pc`en det er galt med?

Det er ik altid, men ved nogen musik nr gør den det.
Det lyder som om der er en eller anden form for dynamik kompression involveret (ikke at forveksle med datakompression). Dolby Digital har f.eks. en funktion indbygget i standarden som gør det muligt at enable noget der som regel hedder noget i retning af "midnight mode" eller lignende, eller forskellige varianter af Dynamic Headroom Compression.

Pointen er at man på den måde undgår de store udsving i niveau mellem f.eks. dialog og lydeffekter i film. Det er bare ikke i alle sammenhænge det fungerer lige godt - og det er specielt ikke ønskeligt når det kommer til musik, der ofte er komprimeret nok i forvejen.

Hvorvidt kompressionen i dette tilfælde foregår i din pc eller i dit 5.1 anlæg skal jeg ikke kunne sige, men du må ind og kigge på nogen settings.