Sæt ting til salg eller efterlys brugte produkter. Flatpanels er ikke ansvarlig for handler, men IP-adresser logges i tilfælde af svindel.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Man skulle tro, at det er LG forhandlere, som sidder bag skærmen herinde. Efter en længere debat i en anden tråd (min), så skulle LG SL8000 være det eneste saliggørende TV for mig og igen og igen har jeg læst i andre tråde, at LG bliver anbefalet.

På TÆNK og TEST spurgte de ejere af fladskærme, om de ville anbefale andre at købe samme mærke. På hjemmesiden http://www.taenk.dk/test/fladskaerm/maerkebanken/ har en test vist, at det hverken er Samsung eller LG, som løber med sejren. LG ligge kun lidt over Prosonic. Sony og Samsung ligger over og på samme niveau. Derimod er Panasonic helt i top. Så nu overvejer jeg at købe et Panasonic eller Sony men hvilket? Det kan være Plasma eller LCD - 46" - 50"

På LCD-Univers.dk kan man købe et Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50S10E til 8.875 kr
På Komplett.dk kan samme model købes for 9795 kr MEN: Der ser ud til at være forskelle. Blandt andet har det første NTSC, som jeg gerne vil have, hvorimod det ikke er tilfældet for det hos Komplett.dk.

Har også kig på et Sony 46" LCD-TV KDL-46V5500 som kan fås for under 7500 kr.

Så nu er jeg på Herrens mark hvad angår alle de netbutikker, som har forskellige priser og vilkår, men det vigtigste for mig er, at skærmen ikke volder problemer i Danmark, som jeg har læst kan være et problem for parallelimporterede skærme. Hvordan kan jeg sikre mig mod det, og er der nogle netbutikker, som jeg skal holde mig langt væk fra?

Og hvad betyder dette: Broadcast Stereo Reception NICAM -B, G, I, L, German (A2)?

Der er ingen test af de to skærme her på siden. Kunne da godt tænke mig at vide, om der kunne være problemer med dem. Er næsten sat på Sony'en og køber den måske i morgen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Panasonic anbefales da i høj grad herinde? Det er de aboslut mest anbefalede skærme.

Pas dog på med at slå alle skærme fra en producent over en kam. Der er ekstrem stor forskel på f.eks. Sonys billige modeller og deres dyre modeller.

Den Panasonic du kigger på er et udemærket bud. S10 er langt hen ad vejen tilsvarende til G10, som vi har anmeldt her på siden.
Det er samme model hos de to forhandlere. NTSC har du i øvrigt ikke behov for. Det er en amerikansk standard for Tv-udsendelse.

Sony modellen vil jeg ikke anbefale. Hvis du skal kigge på noget fra SOny, så kig på deres W5500 serie eller Z5500 serie. Panasonic modeller giver dig dog stadig noget mere billedkvalitet for pengene.
Broadcast Stereo Reception NICAM -B, G, I, L, German (A2)?
Det er standarder for lyd, men heller ikek noget du bør hænge dig i. :)
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg har en del videobånd fra USA, som jeg vil spille over på DVD, og så regner jeg med, at jeg har brug for NTSC.

Kan du uddybe hvad det er der er galt med den Sony?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det gør ikke så meget. Du kan sagtens se dem. Det er din afspiller der skal understøtte videobåndene. Tv'et vil ikke give anledning til problemer.

Der er som sådan ikke noget galt med den Sony, men hvis billedkvalitet vægter højt, så får du noget mere for pengene med Panasoncics model.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
SÅ har jeg et spørgsmål om LCD versus Plasma. Plasma bruger mere energi end LCD? Skærmen skulle heller ikke holde så længe? Jeg synes også jeg har læst hist og her, at plasma har problemer med billedet, men husker ikke alle de udtryk der er dukket op.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Både plasma og LCD er sat til over 60.000 timer. Det er vel og mærke i brug, så risikoen for at en af komponenterne står af før, er langt større. Men der er ikke problemer med holdbarheden på selve panelerne. Kvaliteten er en anden snak, men den afhænger jo også ofte af prisen :)

Plasma bruger lidt mere strøm end LCD, ja.
Af Rodding
Rasmus Larsen skrev:Både plasma og LCD er sat til over 60.000 timer. Det er vel og mærke i brug, så risikoen for at en af komponenterne står af før, er langt større. Men der er ikke problemer med holdbarheden på selve panelerne. Kvaliteten er en anden snak, men den afhænger jo også ofte af prisen :)

Plasma bruger lidt mere strøm end LCD, ja.
Ville du på nogen måde anbefale Sony 46W5500 fremfor Panasonic 46G10?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
I din test af Sony Z5500 står der under Negativ:
Analoge signaler. Shadow detail ikke perfekt. Hvad betyder det? Desuden er det da ikke en særlig positiv bedømmelse af skærmen. Som 46" kan den købes for minimum 12.700 kr. En hel del over det KDL-46V5500 som jeg kan få for 7500 kr. Er der virkelig så stor forskel på de to skærme, at jeg som 62 årig behøver bruge så mange penge på et TV til almindelig brug? I så fald hvad er de største fordele med det dyre, når testen ikke viser noget at prale over?

Panasonic TX-P46G10E står til mellem 9094 og 9489 kr på Pricerunner i den lave ende. Ikke så vildt dyrt i forhold. På siden her har jeg ikke kunnet finde nogen test eller anbefalinger af skærmen.

Men så står jeg igen med spørgsmål om butikkernes service og troværdighed. Er det ikke logisk at bruge dem med flest anmeldelser? De må trods alt have haft flere vellykkede handler, end dem der har tre anmeldelser i alt. Hvem er bedst Cinemagic eller Komplett.dk? Og kan jeg være sikker på at skærmene virker uden problemer i Danmark? Jeg har kabel fra YouSee.
Af Rodding
Blomsterpigen skrev:I din test af Sony Z5500 står der under Negativ:
Analoge signaler. Shadow detail ikke perfekt. Hvad betyder det? Desuden er det da ikke en særlig positiv bedømmelse af skærmen. Som 46" kan den købes for minimum 12.700 kr. En hel del over det KDL-46V5500 som jeg kan få for 7500 kr. Er der virkelig så stor forskel på de to skærme, at jeg som 62 årig behøver bruge så mange penge på et TV til almindelig brug? I så fald hvad er de største fordele med det dyre, når testen ikke viser noget at prale over?

Panasonic TX-P46G10E står til mellem 9094 og 9489 kr på Pricerunner i den lave ende. Ikke så vildt dyrt i forhold. På siden her har jeg ikke kunnet finde nogen test eller anbefalinger af skærmen.

Men så står jeg igen med spørgsmål om butikkernes service og troværdighed. Er det ikke logisk at bruge dem med flest anmeldelser? De må trods alt have haft flere vellykkede handler, end dem der har tre anmeldelser i alt. Hvem er bedst Cinemagic eller Komplett.dk? Og kan jeg være sikker på at skærmene virker uden problemer i Danmark? Jeg har kabel fra YouSee.
Der er en test af panasonic G10 herinde: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1237883026
Af Rodding
Men Rasmus Larsen, hvor godt klarer Samsung 50B650 og Samsung B550 sig i forhold til Panasonic 46G10?
Altså primært til almindeligt tv og gaming på Xbox og ps3?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Tak. Testen ser jo fin ud og med top placering.

Er det muligt at få svar på mine andre spørgsmål, eller er det "forbudt" at fremhæve en butik overfor en anden?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
I din test af Sony Z5500 står der under Negativ:
Er der nogen, der kan fortælle mig de største fordele ved den dyre model fremfor den billigere som retfærdiggør en ekstra pris på 5.000 kr?
Af hans frede nielsen
det er altid et problem når man skal vælge tv, dette problem er blevet større efter fladskærmene er kommet,
da vi har forskelige måder vi skal bruge vores tv på

min erfaring er
(jeg skal selv ud at investere i højest sansynlig i LG SL 8500)

måske kan mine overvejelser hjælpe dig, Jeg skal ikke bruge den til spil
jeg er gået bort fra plasma fordi jeg bruger mit tv 15 timmer om dagen x
350 dage=5250 timmer om året, og er bange for holbarheden plus eventuelle
indbrænninger i skærmen + lidt højre strømforbrug
og værst af alt, er spejling af vinduer og lamper (lysindfald)

Jeg vælger LCD, fordi den skal kobles sammen med min komputer,
så jeg kan ta mit trådløse tastatur med og bruge den som stor skærm
jeg skal bruge den til mine mange video ferie film redigerede fra analoge
til digitale og digitale optagelser og til at vise mine digitale billeder

Her kommer nogle påstande med risiko at blive uvenner med nogle
Sony V 5500 og W 5500 har et godt billede, men duer ikke til digitale billeder el mine videofilm

detsamme gælder Samsungs dyre Plasmaskærme.

Det som bedst har klaret det er LG

Det næste problem der dukker op er at nogle tv er det ligsom det er tegnefilm og så "tagger" de lidt i billedet

Næste problem er når man ser expl. en fodboldkamp så "slæber" farverne efter især røde og blå

For at få det bedste ud af en fladskærm skal den helst være over 46"

Derfor efter at have læst Rasmus Larsens fantastisk objektive test
Falder mit valg nok på en 47" LG SL8500, den er rammeløs, har glasplade,
den justerer selv Kontrasten efter lyset i stuen,den har en meget høj kontrast
i forhold til mange andre, selvom når jeg har sammenlignet i mange foretninger synes den står for "rødt"

Jeg venter bare på at når priserne på de nye 2010 modellerne kommer
idag at det får priserne til at falde lidt mere
42" SL8500 koster nu ca 7000kr og 47" ca 9700kr
+ Husk en kaskoforsikring til 990kr for 4 år

Hilsen Hans Frede Nielsen
Af dumb
Blomsterpigen skrev:I din test af Sony Z5500 står der under Negativ:

Nej, du behøver IKKE bruge så mange penge ekstra på et TV. Du må forstå, og det her er ikke negativt ment, at de folk som anmelder TV her inde er entusiaster (man kan vel nærmest kalde dem "fanatiker") og de går op i de mindste detaljer og har, i modsætning til os andre "dødelige", erfaringen til at kunne spotte forskellene i shadow detail, sort niveau, ghosting o.lign. Det kan lidt sammenlignes med når man ser/læser en anmeldelse af vin, hvor de erfarne kan smage noter af jordbær, chokolade og at det har været lageret på et egetræsfad i stedet for teaktræ (eller hvad det nu er) og vi andre bare kan smage at det er en rødvin og ikke en hvidvin (groft sagt og undskyld hvis jeg har fornærmet nogen).

Hovedreglen er vel idag at, hvis ellers man holder sig fra de helt billige Prosonic fra Bilka, at der ikke er "dårlige" TV. Jeg var selv ude hos en veninde for at sætte et 37" V5500 (til 4400,-) op forleden dag og jeg synes det viste et godt billede, hun havde digital signal, men hvad er mit sammenligningsgrundlag? Hjemme har jeg et 4 års gammelt LCD TV med analog signal, så for mig ville det have været en god opgradering at bytte mit nuværende tv ud med V5500 og sådan vil det jo nok være med en del af os.

Jeg ville helt sikkert få et "bedre" billede ud af at ofre 6 - 7.000 mere for et andet TV, men jeg tvivler på at min oplevelse af de forbedringer der er, kunne retfærdigøre at jeg har givet så meget ekstra.

Men ud over billedkvalitet er der jo også design, brugervenlighed og andet der spiller ind.

Så læg dig fast på hvad du vil betale for et TV og så find det "bedste" inden for den prisramme...man kan altid få noget bedre for lige 1000,- mere og så er man ude i spiralen :)

Med hensyn til dit valg af forhandler kan jeg kun tale positivt om Komplett, men fjernsyn skal man selv afhente på Vesterbro, så bor du ikke i nærheden, kan det blive et problem.