Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
En lidt anderledes situation. Jeg får måske snart 25.000,- kr til et TV, så den gamle Philips skal ud.
Men jeg er ikke vant til at se efter TV i denne prisklasse (op til 25.000,- kr), så hvad giver bedst resultat? Her er grunddata:

Tuner er ligegyldigt, da vi har fibernet, og får alle kanaler gennem Dansk bredbånd.

TV'et skal stå en ca 54 m2 stor vinkelstue, hvor der ingen vinduer er i den del af stuen, så der vil aldrig forekomme solskin ind på skærmen.

Hvis nu TV'et holdes under 20.000,-kr, så er der også råd til at udskifte Denon-recieveren til en mere moderne med HDMI (har i dag en 1804)

TV'et skal være mindst 52" (gerne mere) og vil blive benyttet til alm. tv.kig samt til "film-nætter" (BluRay) hvor al andet lys er slukket som i en biograf, så godt sortniveau er en stor parameter.

Da min kone er invalidepensionist kører TV'et mange timer hver dag, så strømforbrug er også en (mindre) parameter.

Jeg har endnu aldrig set en købsvejledning til nævnte forhold, så jeg håber her sidder en eller flere, som kan komme med indput og forslag, så jeg kan glæde mig til beløbet (forhåbentligt) kommer.
Af Ney
Hvis du kan vente lidt kommer alle de store producenter med nye modeller senere på året. Og de fleste producenter har varslet et reduceret strømforbrug på nye modeller kontra gamle.

Derudover er udvalget af high-end skærme lige nu ikke særlig godt. Panasonics V10/G10 serie er nærmest umulig at opdrive og samsungs 850/855 serie har store problemer med støjgener mm.

Et alternativt kan være B&O men så holder budgettet nok ikke til 52+"
Af RogueAgent
Et par bud kunne være LG 60PS8000 (60") eller Samsung PS58B855 (58") der begge ligger i nabolaget af 17-18000 kr, bl.a. hos Cinemagic.

Jeg har selv LG'en i 50" og er rigtig godt tilfreds. Eneste anke er at den har lidt mere retention end Panasonics modeller, men det har Samsung også.

Samsungen har lidt bedre sortniveau end LG'en, til gengæld er LG efter min mening en del bedre til at håndtere SD signaler, hvilket er nok så vigtigt når skærmen er stor. Design er selvfølgelig en smagssag, men her foretrækker jeg LG's frem for både Panasonic og Samsung.
Af Leviathan
Hvis valget er mellem Samsung B855 og LG PS8000 vil Samungen være en del bedre på rå billedkvalitet, både hvad angår sortniveau, shadowdetail samt ikke mindst farvegengivelse. Scaleringchippen i Samsungs 2009 modeller er virkelig god (en del bedre end Panasonics). Jeg kan så ikke forstå at RogueAgent synes LG håndterer SD signaler bedre, en seriøs test må til her :)
Af burgurne
Okay ... Jeg synes jeg kan høre mellem linierne, at det ikke haster sååå meget med at få de penge frigivet lige nu :)

Nye topmodeller senere på året med lavere strømforbrug ... hvor meget "senere på året" er det? Forår? Julehandel?

Tak for inputs indtil nu.
Af Rodding
Nej de skulle komme inden sommer ihvertfald.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
burgurne skrev:Nye topmodeller senere på året med lavere strømforbrug ... hvor meget "senere på året" er det? Forår? Julehandel?
Alle de nye modeller begynde at lande her i februar/marts/april. Panasonic og Sony er nok hurtigst på banen i år.

De rigtige topmodeller lander dog lidt senere. Formentlig hen omkring sommeren.

Du kan læse mer eom alle de kommende produkter fra producenterne her: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1263142343