Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DDTech
Jeg står for at skal købe mit første fladskærms TV til stuen. Efter at have læst, og søgt, en del her på flatpanels og de mange andre steder på nettet, har jeg kommet frem til en liste af TV som kunne passe mig. (Priserne er fra hifipriser.dk)

Sony KDL-46WE5B 12.500,-
Panasonic P46G10 10.000,-
LG 47LH5000 9.100,-
(LG 47LH4000 8.300,-)
(LG 47LH3000 7.000,-)

Mit behov er alm. fjernsyn, lidt film (DVD), PC desktop (billeder) og måske et PC spil en gang i mellem. Der kommer aldrig Xbox 360, PS-3 eller fodbold på Tv’et. Efter at have læst talrige anbefalinger angående plasma, kan jeg jo ikke se bort fra G10. Men jeg har også hørt at LCD skulle være bedre til billeder. Jeg har en lys stue med meget lysindfald.
Er 100/200Hz værd at betale ekstra for? En kammerat har et Sony KDL-46W5500, og ifølge ham er det ikke godt nok. Efter hvad jeg har læst har LG dog et godt 100/200Hz system.

Prisen er jo også afgørende, og her ligger LG jo lunt.

Hvad er jeres syn på disse modeller (til mit behov)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sonys 100Hz er desværre det bedste på markedet pt. så hvis du ikke er tilfreds med det, så bliver du det nok heller ikke med en LG-skærm. Jeg ville helt klart satse på G10 hvis jeg var i dit sted.
Af DDTech
Tak for svaret

Jeg skrev ikke at jeg ikke var tilfreds med Sony's 100Hz teknologi, men at min kammerat ikke var. Jeg har nemlig ikke selv set det i aktion endnu, men i følge ham, er problemet at film kommer til at se kunstige ud. Et eksempel er "The Matrix" som kom til at se lidt tegnefilms artig ud.

Angående din anbefaling med G10, har jeg her i forummet flere steder læst at andre anbefaler LCD til HTPC og PS-3. Jeg har også fået oplyst (af en prof. fotograf) at plasma ikke er så godt til Windows desktop, og dermed til at vise billeder på.
Jeg ved ikke om det var på grund af:
1:1 pixel mapping (vel ikke noget problem på G10)
Lidt mindre lysudbytte / genskind (ikke noget problem om aftenen, men jeg har en lys stue)
Pixels ikke står så skarpt (måske et problem ved tekst, men vel ikke ved billeder)
Betragtningsvinkel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der et egentlig ikke nogen af dine forbehold der gør sig gældende i dette tilfælde (men havde det været andre modeller vi snakkede om, så kunne det have været). Det eneste man kan risikere er noget burn-in på plasmaskærmen, men det kræver at du lader billedet stå i hele dage. Dette er også hvorfor man generelt anbefaler LCD til HTPC-brug, da visse modeller har problemer med stillestående billeder - Panasonics lineup er dog ikke blandt disse.
Af DDTech
Nu er det ikke HTPC jeg skal køre, men vise billeder. Men jeg må nok hellere få r.... lettet fra sofa'en og komme ned i Tape Connection og se en G10 og nogle andre TV.

Tak for hjælpen
Af Letten
DDTech skrev:film kommer til at se kunstige ud. Et eksempel er "The Matrix" som kom til at se lidt tegnefilms artig ud.
Jeg vil nærmere betegne det som at det får et lidt for "realistisk" udseende, ligesom når man ser noget der er filmet med et videokamera. Det "filmiske" udtryk forsvinder lidt med 100Hz.

Det er derfor man kan slå det fra når man ser film. Det fungerer til gengæld meget godt til alm. TV-programmer der gerne må se så realistiske ud som muligt.
Af Thomas M
Hej

Hvilken skal jeg købe

LCD 45LH5000 fra LG eller plasma fra Samsung PS50B550
Det skal mest bruges til at se alm fjernsyn og lidt sport og wii

Kan man isætte sit Canal digital kort direkte i begge skærme så man kan undgå sin boks
Er det ikke korrekt at bedde skærme er med fullHD

På forhånd tak :)
Af Rodding
Thomas M skrev:Hej

Hvilken skal jeg købe

LCD 45LH5000 fra LG eller plasma fra Samsung PS50B550
Det skal mest bruges til at se alm fjernsyn og lidt sport og wii

Kan man isætte sit Canal digital kort direkte i begge skærme så man kan undgå sin boks
Er det ikke korrekt at bedde skærme er med fullHD

På forhånd tak :)
Ville vælge Samsúng'en