Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jalo
Hej Fladpanel'er

Jeg har lige et spørgsmål ang. lyd.

Jeg har et Samsung LE37r86bd hvortil jeg har tilsluttet en DVD/HD optager samt en PS3 via HDMI.
Lige nu er det kun min PS3 der er tilsluttet mit surround anlæg og jeg vil jo gerne ha' at både min DVD/HD optager samt min tv kommer ind over surround anlægget.

Mit spørgsmål er således; vil jeg miste noget lydkvalitet hvis jeg smider det optiske kabel fra mit tv til sourround'en og derved lader lyden fra tv, PS3 og DVD køre igennem tv'et og ud via digital audio out?

Håber alle er vel.

-Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du vil med garanti miste HD-lyden fra din PS3, som ikke kan føres via optiske kabler. Jeg ved ikke hvilket format dit TV kan sende via optisk, men du kunne i teorien også risikere, at det ikke længere var 5.1, men blot Dolby Surround der kom ud af det.
Af Jalo
Hej Yak

Tak for svaret, så tror jeg bare jeg lader tingene være som de er - med optisk lyd ud fra PS3'eren direkte til mit surround anlæg...

- Jacob
Af Kapper Kuul
Nu er jeg jo ikke den store lyd-haj, men jeg har fået at vide at med et optisk kabel (går ud fra vi så snakker lysleder) får du den bedste lyd.

Hvordan kan det være den ikke kan sende lyd i HD og måske ikke engang i 5.1?

I en lysleder kan der være meget mere data end der kan i kobber...

Eller er jeg helt forkert på den?
Af Jalo
Ja, det ville jeg også tro. Altså at jeg får den bedste lyd fra min optiske udgang på PS3'eren direkte til min optiske indgang på mit surround anlæg? Oder was?

-Jacob
Af LunD^
For det første er jeg heller ikke ekspert på området.. :)

Men jeg har læst en del om det, og der mener folk at der næsten ingen forskel er på coax/optisk, dog snakker nogen om coax er en anelse bedre, fordi der kan opstå noget støj i den optiske??

Så vidt jeg husker er optisk så tilgengæld godt hvis det skal trækkes over flere meter.

Jeg har prøvet begge typer fra min Bluray til surround, og kan ikke høre nogen forskel.

Tror det ligesom; Hvem er bedst; FCK eller Brøndby? Der er mange meninger, men det er selvfølgelig FCK.

:)
Af RogueAgent
Som Yakken nævner, så kan HD lyd ikke overføres via optisk kabel (og heller ikke coax digital kabel) - kun via HDMI eller analog out (som PS3 ikke har). Båndbredden er ikke stor nok i toslink/coax til at overføre lyd med så stor båndbredde som kræves for DTS HDMA og Dolby TrueHD.
Af frankhan
Hej.
Nu er jeg først blevet forviret, som RougeAgent skriver så får man den bedste lyd via HDMI eller analog out, vil det sige at analog out er bedre end både optisk og coax, for min HD optager har ikke HDMI, så der skal måske ændringer til.
Af RogueAgent
frankhan skrev:Hej.
Nu er jeg først blevet forviret, som RougeAgent skriver så får man den bedste lyd via HDMI eller analog out, vil det sige at analog out er bedre end både optisk og coax, for min HD optager har ikke HDMI, så der skal måske ændringer til.
Nu skal man ikke forvirre begreberne - når jeg taler om HD lyd, så mener jeg DTS HD Master Audio eller Dolby TrueHD som er nogen af de lydformater der forekommer på blu-ray udgivelser.

Når du taler om en HD optager, så går jeg ud fra at det enten er en DVD optager med Harddisk eller en DVB-C modtager med harddisk..? Ingen af disse har HD lyd, og derfor kan man sagtens overføre lyden digitalt via coax eller toslink (afhængig af hvad den pågældende afspiller har...)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Frankhan: Nej, du får genereliseret for meget dér. Det det menes er, at en afspiller der understøtter HD-lyd - hvilket din HDD optaget IKKE gør - vil du kun kunne overføre HD lyden via HDMI eller analogt output. Sidstnævnte virker desuden kun hvis afspilleren har indbygget HD dekoder.

Hvis ikke dit TV understøtter 5.1 surround via toslink, så vil du ydermere få smadret et sådant signal hvis du passerer det igennem TVet. Det har ikke noget med kapaciteten af optiske kabler at gøre, men afhænger af mulighederne i dit TV.