Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg leder efter et tv til stuen og har et almindeligt forbrug af tv, dvs, ser tv, sport, film og tekst tv. Har fællesantænne og har alle signalerne i digital kvalitet. Jeg vil gerne have et på 40 tommer og større. Mit prisniveau ligger på max ca. 9000 kr.

Jeg har tænkt på et par stykker og valget står mellem 40 tommer samsung Led UE6050 eller panasonic gtx42g10. Led tv'et er ca. 2000 kr. dyrere, men bruger mindre strøm og er tyndere. Tv'et skal hænge på væggen, men der er plads til begge tykkelser.

Har i en ide til hvilket tv jeg bør vælge?? evt. ideer til et andet tv

På forhånd tak
Ferenc
ferenc varga
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Målt i ren billedkvalitet så er G10 det bedste valg. Hvordan du så derudover prioriterer er jo en personlig sag, som kan være svær at diskutere.

Hvis et lavt effektforbrug har topprioritet, så er der ingen tvivl om at B6000-serien vil give en lavere årlig omkostning. Det kan du tjekke i vores applet her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765
hvor du kan trykke på knappen "Vis omkostninger pr. år" nederst og justere elprisen, så den passer med dit lokalområde. Her i KBH vil prisforskellen bliver godt 300 kr. pr. år i løbende omkostninger. Dvs. godt 7 år ude i fremtiden har du tjent prisforskellen ind igen...

Så er der designet, som nok må blive din egen vurdering.
Af Ferenc.a.varga
Takker :)

Har bladret lidt i dette forum og kan se at andre henviser til en billigere model af panasonic, nemli Panasonic TXP42X10Y, er det et bedre køb end TXP42g10 hvis man tager prisdifferencen med i beregningen og hvordan er det tv til det forbrug jeg skrev i mit første indlæg.
Brugeravatar
Af koenigs
Den største forskel på x10 og g10 er opløsningen. G10 er full-HD og x10 er HD ready. Derudover er g10 en smule bedre på kontrast, shadow detail og gamma/lysstyrke. De fleste vil nok ikke kunne se forskel.

I praksis vil man nok mest kunne se forskel når man ser Blu-Ray film, og kun hvis du sidder tættere end 2 meter fra skærmen.

G10 har også aktiv køling, hvor X10 er passiv kølet. Det betyder at g10 vil udsende en smule blæserstøj.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Om noget er et bedre køb end noget andet må jo komme an på købers velvilje til at punge ud. Det er lidt en redundant opgave at stille i et forum, da alle vil have forskellige meninger om hvad der er for dyrt. Jeg synes eks. at 20.000 kr. for et Pioneer TV er et godt køb, men det er jo kun marginalt bedre end et Panasonic V10, der koster ca. det halve.

Marginalerne koster, og G10 er et bedre TV end X10 på andre punkter end opløsningen. Men om man værdisætter forskellene til mere end prisforskellen i kroner er jo en 100% subjektiv vurdering. Du vil få svar i øst og vest. Jeg svarer i vest: Ja, G10 er prisforskellen værd.
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg ville også vælge G10 frem for X10 hvis jeg havde pengene. Jeg ville også vælge V10 frem for G10 hvis jeg havde de ekstra penge.

Men nu havde jeg kun 5000 kr, så jeg valgte X10, og er meget tilfreds. Regner selv med at skifte til et nyt næste år, samme tid, hvor priserne på de nye 3D plasmaer fra LG og Panasonic nok er kommet ned i rimelige priser.

Så kig på din pengepung og vælg efter dine behov og formåen.
Af Ferenc.a.varga
Takker for svarene...

Nu bliver jeg ved lidt endnu.. Jeg ved meget lidt om dette område og de to fladskærme jeg har spurgt til er nogle jeg selv har fundet lidt om. Men jeg vil høre om der er andre skærme på ca. 40 tommer til maksimalt kr. 9000,- som I mener er bedre end de skærme jeg har nævnt (Samsung UE6000/Ue6050 og Panasonic gtx42g10