Jeg mente ikke din artikel, men originalerne fra Mediawatch og Ingeniøren. Undskyld.
Rasmus Larsen skrev: reslfj skrev:Først om artiklen:
Det er skandale journalistik - efter min bestemte mening.
Der er ikke 2.5 millioner tv der skal udskiftes. For det første er det ikke mange med antennefjernsyn, der har noget der ligner 5 aktive fjernsyn. De fleste har måske nok et par gamle apparater, men når jeg tænker på alle jeg sådan kende - så er der ingen, der har 5 fjernsyn i brug og slet ikke nyere fladskærme eller lignende. Det er der nok her på sitet, men det er ikke typisk.
2,5 millioner er ikke vores beregning. Det er brancheforeningens beregning, så den holder nok meget godt. Husk på, at der er mange der bruger antenne i sommerhuse, køkkener, campingvogne osv. Jeg bruger da også personligt selv antenne på enkelte Tv i hjemmet op på kontoret, da der ikke er trukket kabler.
Men den brancheforeninge har gentagne gange vist, at den ikke har hørt efter i regnetimerne.
Du kommer da heller ikke selv op på 5 antennefjernsyn, men kun på 2. Og du tæller også det på kontoret med. Der er imidlertid ikke mange kontorer med tv - og slet ikke et tv pr ansat. Langt de fleste arbejdspladser har kun radio eller har slet intet.
Men de mange, som du siger bruger det i fx sommerhus og campingvogn, har normalt
enten sommerhus
eller båd
eller campingvogn
eller ... De hører også i mange tilfælde til MPEG-2 folket, der jo alligevel skal skifte boks i slutningen af 2011.
Som jeg skrev, så vil det kun være nogle afmuxerne, der omstilles hurtigt, medes det må forventes at fx en SD version af fx DR1 fortsat vil være at finde længe på en DVB-T/MPEG-4 mux.
Rasmus Larsen skrev:Dernæst vil man jo ikke skifte alle muxer over på en gang. Der vil også være DVB-T/MPEG-4 i luften efter 2012 - uanset hvad man beslutter.
Der sælges årligt 740.000 fjernsyn i Danmark, så en udskiftning vil komme helt af sig selv, hvis man blot anskaffer nye med DVB-T2 tuner.
Ikke nødvendigvis. Det er jo det der debateres. Udskiftningen kommer ikke helt af sig selv. Hold da op !
Ved du hvad sidste kampagne op til det digitale skift kostede?
Jo, hvis folk ikke får sådan en 'ih hvor er vi liberale, her er info, find selv ud af det', kampagne, der blot koster, men af mange ikke læst.
Man indfører en standard - evt to, en med og en uden kryptering - tester tv og bokse - laver en mærkat med 'Godkendt' og en der direkte siger 'vil ikke virke i fremtiden i Danmark'. Så pålæggere man blot alle forretninger, at alle tv skal have den ene eller anden mærkat.
Rasmus Larsen skrev:Artiklen er således blot dårlig skandale journalistik, der er ingen sag.
Jo der er. Netop derfor forholder folk fra DR og ministre i folketinget sig også til problematikken.
Man skal naturligvis altid gennemtænke udviklingen og arbejde med tidsplaner ol, men
Nej, der er ikke en sag af nogen betydning for almindelige antenne-seere. Og der er slet ikke en sag om 2,5 millioner gamle tv.
Der er måske en sag for leverandørene - hvis de skal FRARÅDE folk at købe - indtil de kan levere de nye godkendte DVB-T2 modeller - men de må så se at få fart på.
Der er meget mere - men også meget teknisk - omkring DVB-T2 end blot højere bitrate. Men rent økonomisk er bit-raten det, der giver den vigtigste prisreduktion for hver fjernsynskanal. Det koster under 2/3 pris at sende en kanal med DVB-T2.
Det vil i Danmark med DVB-T2, hvis vi samarbejder med Sverige, utvivlsomt være muligt at udbygge med
to VHF muxer i begge lande. Det er nok rigtigt, at DVB-T vil give store problemer, men at det direkte skulle være umuligt at bygge MUX8, vil jeg nu ikke skrive under på. Teracom anfører at DVB-T2 vil være nødvendigt i Sverige.
Husk, at det ikke er VHF som sådan, der er problemet. Det er de anderledes og større dækningsområder fx fra Århus til Tolne (kanal 5)eller Varde til Svendborg (kanal 7), der kan give SFN problemer med DVB-T.
Lars
Kanaplanen kan ses her for MUX8.
http://www.kum.dk/graphics/kum/H%F8ring ... alplan.pdf (windows tryk Shift Ctrl 1 for at vende billedet)
Bemærk at kanalerne 61-69 i fremtiden overgår til mobilt bredbånd og mux 7 ikke bliver erstattet, medens kanalerne 64,65 og 66 i MUX5 bliver erstattet med andre.