Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mehateme
Hej Flatpanels.

Har længe fuldt med på side linjen, og det var da også takket være jer, at jeg valgte det fjernsyn.

Men nu har jeg haft det i en månedes tid, og da jeg tændte det her idag, var der en sort streg på 8cm ca. i venstre side, sådan en mørker en. Altså ikke lige så sort som den der kommer i bunden når man ser widescreen film.

Jeg prøvede så og rykke på fjernsynet (Det står på stander). Det fik den til og skrumpe til 1cm. Men det sidste vil ikke forsvinde. Hvad kan det skyldes? ;;)

MvH, Simon H.
Af mehateme
Lige lidt ekstra information. Når jeg slukker fjernsynet, forbliver fronten sådan grå i det, men helt over i højre side forbliver den helt mørk (På det der 1 cm stykke).

MvH, Simon H.
Brugeravatar
Af koenigs
Den bliver du nødt til at sende ind til reparation.

Er resultatet i øvrig det samme lige meget hvad signal der kommer ind?

Er overscan slået fra?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in kan kun komme af noget du viser på skærmen. Hvis du ikke har vist materiale der har haft sådan en streg, så stammer den ikke fra burn-in. Burn-in er heller ikke noget man lige "puffer væk" ved at flytte på skærmen.

Det lyder måske lidt dumt, men det har ikke været skygger på skærmen som du tilfældigvis fik væk ved at flytte på skærmen væk fra en lyskilde?

Der skal naturligvis ikke være mørke aftegninger på skærmen, så hvis det stadig kan ses, så lyder det som en defekt.
Af mehateme
Det ser ud til og være forsvundet nu. Hvordan reager sådan noget plasma på kulde? Mit tv står meget tæt på vinduet, og det var åbent igår. Og det er lige i den side det var galt.

Så har tænkt på om gassen kan fryse og derfor give det mørke look, indtil det er blevet varmt igen?

Hvis det noget defekt noget, så vil det vel dække ind under garanti, da det kommet som fabriks fejl. Men må heller vente og se om det kommer igen.

koenigs, Hvor finder jeg overscan? :o Og var samme på alle kanaler.

yakken, Intet skygge fra en lyskilde. Men slukket man fjernsynet, så det ikke helt sort, men lidt lys i det, men den 1 cm og hele vejen ned var helt mørk.

PS. Meget tak for du hurtigt svar begge 2 :)