Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lyset
Så er det på tide at skifte det gamle B&O 28-tommer 4:3 fjernsyn ud og købe nyt. Efter at have læst utallige indlæg kom jeg frem til P42X10Y eller P42G10.

Elgiganten har X10Y på tilbud til 3999, og det syntes jeg lød som et rigtig godt tilbud. Efter af have set TVet i aktion blev jeg dog meget skuffet. Både det og G10 "hakkede" utrolig meget i det, når de viste en lille HD-transmision og billedet panorerede hurtigt. Det var specielt slemt med mange detaljer og mørke farver. Jeg stod længe og kiggede, og stod på ca. 3 meters afsted, som det også kommer til at stå herhjemme. Alle de LCD-fjernsyn de havde, gjorde det bedre en de 2 Panasonic modeller.

Jeg har nu kigget mod Sony 40W5500, men her skriver folk at de også oplever problemer. Jeg skal primært se fodbold, film og almindeligt fjernsyn. Jeg er i total vildrede, og ved ikke hvad jeg skal gøre O-O . Tager derfor meget gerne imod råd? Budgettet hedder maks 7000, og størrelsen skal være 40- eller 42 tommer.
Af soren10
X10 er et fantastisk fjernsyn til den pris (hvis EG får flere). Andre må fortælle hvad der mistes ved kun 1024 pixels, men det er efter sigende ikke noget der i praksis er værd at skrive om.

Husk på at billedbehandling/interpolation ikke er gratis. Kan medføre overdreven skarphed på billeder, hvor det ikke er meningen. Og det kan give et syntetisk præg.
Brugeravatar
Af koenigs
Der skulle helst ikke være mere tab af detaljer ved bevægelse på plasma end på LCD, faktisk skulle det gerne være bedre end på LCD modellerne. Det er netop en af fordelene ved plasma.

Jeg kan heller ikke forstå billedet hakker når det er en HD transmission. På Blu-ray kan det virke sådan fordi der kun er 24 billeder i sekundet.

Du er sikker på du ikke mener "flimrer" altså det at en plasma kører 100hz, det specielt ved siden af en LCD kan opfatten som flimren? Dog er det oftest kun noget man ser, netop fordi det står ved siden af LCD modeller.

Men alle disse ting er vel også lidt ligegyldige i det store "billede". Det vigtigste er at plasma ikke er for dig. Plasma har mange fordele, men hvis de fordele ikke er vigtige for dig, så er LCD helt sikker et bedre valg til dit brug.

En model som W5500 er helt sikkert et bedre valg for dig. Jeg tror du vil nyde godt af de "glidende" billeder 100hz systemet skaber kunstigt, og hvis du skulle blive træt af det, så kan det slås fra igen ;)
Af Lyset
Det vigtigste for mig er sådan set, at når jeg ser fodbold så skal der ikke være nogen problemer. På mit Philips 5604, der er i soveværelset, kommer der ligesom lidt fnider rundt om hver spiller, når billedet er zoomet helt ud og billedet og spillerne bevæger sig. Det virker som om at kontrasten rundt om spillerne ikke fungerer ordenligt. Jeg har prøvet mange forskellige indstillinger, men tror selv, at det skyldes de kun 50Hz. Ved ikke om dette er rigtigt?

Hvilket TV til maks 7000 kan overkomme dette? Vil Panasonics modeller have problemer med dette, og hvad med hurtig panorering i sport? "Hakker" Panasonics modeller ved dette?
Mit TV-signal er fra YouSee.
Brugeravatar
Af koenigs
Det du beskriver er "moving image resolution". Det handler om at opløsningen ved bevægelse er meget lavere end den statiske opløsning. De fleste LCD tv har en meget lavere opløsning ved levende billeder end når det vises statiske billeder (Text tv, billeder og lign.).

På en måde betyder det at man faktisk bliver snydt når man køber et Full HD tv der f.eks. har en elendig opløsning når det er levende billeder. Det er tílfældet for langt de fleste LCD tv, men ikke for mange plasma tv'er fordi de har en responstid der er meget hurtigere.

Derfor er plasma oplagt til sport, både i HD og standard opløsning.
Af Lyset
Dejligt at få god vejledning fra eksperterne herinde, i stedet for dem der står i EG og Fona og fortæller noget forskelligt hver gang man stiller det samme spørgsmål.

Så det du siger er, at hvis jeg investerede i X10Y eller G10, så burde der ikke været noget problem rundt om spiller når jeg ser fodbold? Ydermere, så burde der ikke være så meget "hakken" som jeg oplevede i de mørke scener i EG i går? Jeg er blevet snydt af at have et LCD ved siden af mig?

Er der nogen herinde med et X10Y som har problemer når de ser DVD-film med "hakken" i billedet ved panoreringer? Og hvad med ved almindeligt DVB-C signal?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg har selv et X10Y og har absolut ikke haft det problem du nævner.

Jeg ville nok anbefale dig at bestille et over nettet, hvor du har de 14 dages returet, så kan du under alle omstændigheder vælge om, hvis du skulle fortryde.

Jeg er ret sikker på du ikke vil fortryde, for når du får plasmaen hjem i stuen, så jeg sikker på du får en anden oplevelse af det. Fona, Expert og Elgiganten er sjældent et optimalt sted at opleve en plasmaskærm og det betyder at LCD'erne får en, måske, ufortjent opmærksomhed.

Der findes dog også LCD'er der kan hamle op med plasmaerne, bare ikke den prisklasse. Endda langt fra.
Af Lyset
Har jeg også 14 dages returret hvis jeg har pakket det ud og sat osv.?
Ville jeg ikke have de 14 dage ved køb i EG?
Af soren10
Lyset skrev:Det vigtigste for mig er sådan set, at når jeg ser fodbold så skal der ikke være nogen problemer. På mit Philips 5604, der er i soveværelset, kommer der ligesom lidt fnider rundt om hver spiller, når billedet er zoomet helt ud og billedet og spillerne bevæger sig. Det virker som om at kontrasten rundt om spillerne ikke fungerer ordenligt. Jeg har prøvet mange forskellige indstillinger, men tror selv, at det skyldes de kun 50Hz. Ved ikke om dette er rigtigt?
Det kan sagtens være fejl ved TV-produktionen og distributionen. Et lille objekt med en høj kontrast til baggrunden - på et billede der bevæger sig hurtigt, som en fodboldspiller, er en fælde, der afslører konsekvensen af MPEG-kodning, og andre tabsgivende tricks og efterfølgende genskabning, med det vuns.

Al den snak med lyksagelighederne ved "digitalt TV" får en klang af fis og ballade, når man presser MPEG-citronen, for at få så mange kanaler i distribution som muligt.

Og bemærk, at fænomenet også kan ses ved analog modtagelse, da signalet undervejs kan have været MPEG-kodet under en digital transmission. Lagde først gang mærke til disse fejl for 10+ år siden på TV Danmark (tidligere Kanal 5).
Af Lyset
Så selvom jeg køber et nyt og bedre TV, så kan resultatet godt være det samme - soren 10? Eller burde det blive bedre?
Af soren10
Du må endelig ikke overvurdere distributøreres nedre grænse for kvalitet når der skal veksles komprimeringsgrad versus kanalbåndbrede. Specielt ikke kommercielle spillere som Viasat og YouSee. Og så vidt jeg ved er "HD" ingen garanti for noget som helst hvad angår MPEG-fnidder.

Er der en bestemt programtype på en bestemt kanal, du finder "grim" i det, så check det ud på venners TV, Google efter erfaringer eller spørg på fora som dette.
Af noxity
Lyset skrev:Har jeg også 14 dages returret hvis jeg har pakket det ud og sat osv.?
Ville jeg ikke have de 14 dage ved køb i EG?
Når du køber på nettet har du 14 dages returret. Det forudsætter at du returnere TV og indpakning i væsentligt samme stand som da du modtog det. Med andre ord, hvis du flår kassen i stykker, eller river plastikken af, så ryger din returret.
Samtidig betyder det også at du har en risiko for at få et TV som har været pakket ud før. Men det er jo netop derfor det skal pakkes ordentligt sammen.

Køber du i en fysisk butik, så har du ingen returret. Det er 100% op til butikken om de vil tage TVet retur, også selvom det aldrig har været pakket ud, og man kan se at emballagen ikke har været brudt. Tvivler dog på at nogen vil afvise at tage et produkt retur, hvis det slet ikke har fået åbent. Men de skal altså ikke gøre det.
Hvis du vil være sikker på at kunne levere TVet retur, selv efter du har haft det sat til, så sørg for at få en skriftlig aftale, eller hvis aftalen kun er mundtlig, så sørg for at få navn på sælger.
Af Lyset
Var lige hurtigt i Fona i dag, og her havde de X10Y stående fremme. Jeg spurgte om de kunne sætte noget fodbold på, med DVB-C signal. Der var heldigvis fodbold på Kanal 6, og her blev jeg så meget meget overrasket. I EG så billedet meget ringe og "hakkende" ud, men hos Fona i dag var billedet pludseligt meget bedre, og et af de bedste fjernsyn dernede. Han ville dog ikke sætte en film på, med mørke scener, da der var andre kunder :s
Nu er jeg igen tilbage til udgangspunket, om at X10Y er TVet for mig til sport (specielt fodbold) og film. Det undre mig bare at i EG der "hakkede" billedet helt ekstremt, men i Fona i dag var det bare meget bedre.... Signalet skulle være DVB-C begge steder.... Nogle forklaringer på dette?
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg har ingen forklaring, men tilgængæld vil jeg garantere at billedet er endnu bedre når du kommer hjem i stuen og får leget lidt med indtillingerne.