Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige købt et Samsung LE40B755 LCD TV, som jeg har tilsluttet AUX indgangen på min gode gamle NAD stereo receiver (ikke surround) via audio output (phono) bagpå TV’et for at få en ordentlig lyd gennem mine gulvhøjttalere, når jeg f.eks. vil se film eller koncertoptagelser. Det fungerer også, men der er bare en lille irriterende tidsforskydelse på lyden i forhold til billedet. Problemet er mest udtalt, når jeg ser alm. TV og lidt mindre udtalt, når jeg ser DVD. Jeg har kontaktet Samsung, og de svarer, at man kan løse problemet ved at tilslutte en ”delay box”, så lyd og billede kommer til at passe sammen. Er der nogen, der kender til sådan en box? Hvor får man fat i sådan en henne, og hvad koster den? Findes der evt. en anden/bedre løsning?
Af jacob586
Kender ikke sådan en boks, men hvis lyden er forsinket, så har jeg da svært ved at se hvordan en delay-boks skulle hjælpe. Eller er det bare mig?
Af roger
Rasmus Larsen skrev:Prøv eventuelt at slå systemer som 100 Hz fra og se om det løser noget.

Prøv også at aktiver game-mode, hvis der findes sådan en på Tv'et.
Hej Rasmus

Jeg prøvede at slå 200 Hz fra, men det ændrede ikke noget.

Kan også godt se, at der er en game-mode, og den er OFF, men jeg kan ikke finde ud af hvordan, jeg ændrer på det, for featuren er inaktiv (ikke highlight'et) i menuen.

Vil det evt. være bedre at bruge den optiske udgang på TV'et via en D/A converter?
Brugeravatar
Af koenigs
Du skal bruge en reciever hvor du har mulighed for at lave et "delay" for at få lyden synkron. Nyere højttalersæt og recievere har denne mulighed.

Selvom du slår alt fra og game-mode til, vil forsinkelsen mellem billede og lyd stadig være der, så det får du ikke så meget ud af.

Hvis din reciever har denne mulighed indbygget, kan du prøve at have både højttalere i TV og eksterne højttalere slået til, så er det nemt at lave en perfekt synkron indstilling.
Af roger
koenigs skrev:Du skal bruge en reciever hvor du har mulighed for at lave et "delay" for at få lyden synkron. Nyere højttalersæt og recievere har denne mulighed.

Selvom du slår alt fra og game-mode til, vil forsinkelsen mellem billede og lyd stadig være der, så det får du ikke så meget ud af.

Hvis din reciever har denne mulighed indbygget, kan du prøve at have både højttalere i TV og eksterne højttalere slået til, så er det nemt at lave en perfekt synkron indstilling.
Hej Koenigs

Min NAD C740 receiver er vel omkring 8-10 år gammel, og den har, så vidt jeg ved, ikke nogen delay funktion. Højttalerne (Audiovector K3 Signature) er godt nok kun 1 år gamle, men dem kan jeg vel ikke justere på?

Som sagt oplyste SAMSUNG mig om, at det er muligt at købe en sådan ekstern delay box, men jeg har endnu ikke hørt om nogen, der forhandler dem.