Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket TV er det bedste? (Med fokus på billedkvalitet)

Af kinoha
asigurds skrev:Fleste af stikkene vender bagud. Kun CI card slot, hdmi4, usb 1 & 2 og AV-in vender ud til siden. Det er først ved 855'eren (dvs. af deres plasma TV'er) at stikkene vender nedad eller ud til siden.
Man kan mærke retentionen selv efter få minutter, hvis man har et lyst still-billede på skærmen, men den forsvinder hurtigt. Max går der et par minutter, hvis man har kigget på den samme kanal i mange timer.
Tak for svarene, dejligt med lidt tilbagemelding fra en der har tv'et.
Det lyder lidt som om det har samme problem med retention, som f.eks. LG's PS8000 - men det er vel til at leve med
Af asigurds
kinoha skrev:Det lyder lidt som om det har samme problem med retention, som f.eks. LG's PS8000 - men det er vel til at leve med
Retention på 655'eren er på ingen måde en "show stopper".
Af Ramuchamp
Kan godt se du ville høre om 650'eren, men har selv lige købt ps8000'eren og får den leveret på mandag.

Kan godt vende tilbage når jeg har fået leget lidt med det, men det der gjorde at jeg valgte ps8000 var at jeg kunne få den i den danske udgave til samme pris som den parallelimporterede 650'er.

Udover dette er designet imo meget pænere på ps8000 og så har den også bluetooth, som jeg regner med at komme til at bruge som anlæg - således at jeg altid har alle mine sange på min mobil, og som så via bluetooth sender det til tv'et. På den måde har jeg alle mine sange lige ved hånden, altid :)

Og så tror jeg vist også nok at ps8000 har mere omfattende kalibreringsmuligheder, hvilket betyder at den har potentialet til at blive bedre end 650.

Udover dette har 650 en anelse, men ikke meget, bedre out-of-the-box billedkvalitet.

De har begge usb-afspilning i divx og divx hd - hvilket også var vigtigt for mig.

Men jeg skal sgu ikke bøvle med noget send frem og tilbage shit - hvis det går i stykker. Så det var meget vigtigt for mig at det var en dansk model, og så skal man altså op at give 10k for 655'eren.
Af Ramuchamp
kr 10.686
+ Fragt : kr 59

rent faktisk :).. Så det er altså en besparelse på godt og vel 2200 for to tv der er meget ens rent perfomance og feature mæssigt, i og med at jeg fik mit danske ps8000 til 8500.
Af kronholm
Ramuchamp skrev:kr 10.686
+ Fragt : kr 59

rent faktisk :).. Så det er altså en besparelse på godt og vel 2200 for to tv der er meget ens rent perfomance og feature mæssigt, i og med at jeg fik mit danske ps8000 til 8500.
tja, må indrømme jeg er ligeglad med om det er nordiske modeller, så længe C-tuneren er i, og jeg kan få garanteret af sælger at den virker herhjemme.

Jeg har fået tilbudt begge tv, LG50PS8000 og PS650 til under 8k. Fordi LG'en har bedre kalibreringsmuligheder, så er det vel ikke just ensbetydende med at den ligefrem kan få bedre billedkvalitet end 650'eren. Mit indtryk er, ud fra diverse test og brugeroplysninger, at 650'eren har bedre billedkvalitet end ps8000, og dens sortniveau er også en del bedre. Og det er rimelig vigtigt for mig, fordi jeg kommer fra et 42" panasonic G10, så jeg vil helst ikke gå for meget på kompromis med billedkvaliteten, derunder også sortniveauet.

bluetooth kommer jeg formentligt ikke til at anvende.
Af Ramuchamp
Ja du kan godt få begge to parallelimporteret til lige under 8k, hvilket i mine øjne også er underligt at der så kun er 500 kroner ekstra for en dansk lg og 2200 kroner ekstra for en dansk samsung.

Altså hvis du ofrer de 2800 kroner(der findes også massere af eksempler på kalibreringer rundt om på nettet), tror jeg ihvertfald at lgen står flottere end samsungen gør bagefter, og her er nogen efter-kalibrerings-informationer fra av-forums.(gå ned på til billederne ang. kalibreringen og kig og læs)

ps8000:
http://www.avforums.com/reviews/LG-50PS ... eview.html

b650:
http://www.avforums.com/reviews/Samsung ... eview.html

og man skal lege med kalibrering, da der skulle være rigtig meget at komme efter.

og som du kan se på billederne er post-kalibrerings-sortniveaut også bedre på ps8000'eren (hvis jeg tolker billederne rigtigt).

men tror ikke du går galt med nogen af disse to tv's, da de begge er eminente men self. med enkelte småfejl, såsom retention osv.

men det jo dit eget valg, og de er som sagt næsten ens, bortset fra samsungens out-of-box er en anelse bedre, men dette kan indhentes hvis man roder med lgens kalibrering(eller dens THX-preset).

(i mine øjne er designet også en væsentlig faktor for et 50" - og ikke fordi samsunget er grimt, men jeg synes bare lg'et er pænest, men det er du vel ligeglad når du allerede har et panasonic :D)
Af kronholm
Det er en smagssag med designet, men begge er da bedre end panasonic på den front.

Det er forskelligt hvad de forskellige test sites skriver mht designet. Nogle steder giver de 650'eren mest, og andre steder LG'en. Jeg synes de er nogenlunde jævnbyrdige på den front, og det er bestemt ikke det der skal afgøre hvilken et af dem det skal være.

Altså jeg kan få et LG til 7300, så det er mere end ~500 man giver mere for en dansk version.

mht billedet:

LG'en har umiddelbart lettere ved retention end samsungen
LG'en har dårligere sort end samsung
Samsungen har fra fabrikken af et bedre billede.

Hvis begge TV bliver pro-kalibreret, så kan jeg ikke se hvordan LG'en skulle kunne overhale på billedkvaliten... Men jeg giver mig lige til at læse de test der.

Avforums siger vel også mere eller mindre at B650'eren har bedre billedkvalitet, men at LG'en er mere brugervenligt. Det er vist mest de 5 øverste kriterier man skal fokusere på, hvis man vil ha bedst billedkvalitet, altså i den samlede "karaktergivning".
Af Ramuchamp
self. er det en smagssag med designet, og min smag er så bare lg'en, men kan som sagt også godt se det flotte i samsungen.

7300,- når okay, ja så er det så 1200 :D.. Men de 8.000 jeg gik ud fra, er bare den billigste pris på pricerunner.

LG'en har ikke lettere ved retention end samsungen, de er nærmere ens på det punkt. Har dog læst om forskellige grader af retention på forskellige ps8000'er, så enten er det bare hvor meget folk ligger i det, eller også er der forskel fra fjernsyn til fjernsyn, men fælles for alt hvad jeg har læst om ps8000 og b650 er at det kun er noget der er der i starten, og senere bliver næsten elimineret(ala. hvad panasonic præsterer fra starten af).

LG'en har dårligere sort (out-of-box) end samsungen ja, men pil lidt ved kalibreringen og du kan opnå det samme.

Og det samme med hensyn til billedet.

Mente heller ikke at LG'en overhaler Samsungen efter en pro-kalibrering, men at de står nogenlunde lige efter en sådan.

Og vi har hele tiden været enige i at samsungen præsterer en anelse bedre out-of-box, men hvad jeg prøver at sige er bare at hvis man piller lidt ved tv'et(som man self også skal med samsungen) kan få dem til at stå lige godt.

Og så er lg'en jo lidt billigere, især med den pris du har fundet :D?(hvordan fik du den derned btw?)

Men i mine øjne er det 2 lige gode tv, hvor samsungen så er en lille smule dyrere/meget dyrere i den danske udgave, men hvor man nok skal pille lidt mere ved lg'en for at udnytte den fuldt ud, end man skal ved samsungen.

Udover dette har lg'en en bedre SD-gengivelse, hvilket også er hver at tage med, da det jo trods alt er en 50" som viser fejl i SD mere tydligt end en 42", og da det trods alt er 90% af kanalerne :D

Men imo pick either one, jeg fortalte blot mine overvejelser der gjorde at jeg landede på den danske lg.

(har søgt efter det tv jeg skulle have i flere måneder og tilbragt alt alt alt for mange timer på diverse fora'er, så er faktisk en lille smulig lykkelig for at det endeligt er overstået, og at jeg har mit fjernsyn på mandag :D - så glæder mig som et lille barn til at få leget med det)
Af kronholm
LG tv'et var jo kalibreret da flatpanels målte dens sortniveau.

samsungen ligger formentligt på 0.05 -> 0.08 i sortniveau, hvor LG'en ligger 0.12

Men jeg tror nu nok jeg vælger samsung. Tak for de forskellige informationer folk har bidraget med
Af Ramuchamp
Ja. dog har det også været nævnt, at av-forums kalibrering af ps8000 er mere omfattende og får mere ud af tv'et end anmeldelsen her. Der opnår han bedre sort. min pointe er at hvis man er villig til invistere i en kalibrering af tv'et kan man altså virkeligt presse det til det yderste. Pga. de omfattende kalibreringsværktøjer.

Man kan jo også prøve sig rundt omkring med forskellige instillinger fra nettet, og se om der er nogen der virker godt på det tv man nu får. de er jo lidt forskellige hvert eneste tv, og kræver lidt forskellige instillinger.
Af Ramuchamp
Og tillykke med dit nye fjernsyn, når det engang kommer. Det er helt klart også et fedt tv.

Jeg må indrømme at jeg godt nok glæder mig til min 50" :D