Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte fornyligt en Dell 2407 (A02), mens der var tilbud.

Jeg har imidlertid leveret den tilbage igen, fordi jeg simpelt hen ikke kunne klare den brightness den diskede op med, selv når den var på brightness 0 fik jeg ondt i øjnene af skærmen. Desuden var farverne ekstremt ringe på denne indstilling.

Er jeg den eneste der ikke kan lide en monitor der lyser som en 1000W arbejdslampe ?
Mange steder roser folk den høje brightness til skyerne og hver gang underer det mig :)

Jeg har set flere af de seriøse review sites anbefale en brightness på omkring 100-140 cd/m^2 til arbejde på monitors så jeg er vel ikke helt galt på den?

Jeg ligenu og overvejer en Eizo S2110W da denne skulle være betydeligt mere konfigurerbar og skulle iøvrigt være udstyret med meget bedre backlight teknologi.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du fået målt hvor høj lysstyrken reelt var? Jeg tvivler på at den lyste som en 1000W pære, eller blot som en 25W pære ;)

Min egen skærm er kalibreret til at køre med ca. 160 cd/m2 hvilket er behageligt nok, og oftest skyder vi efter noget i den omegn. 100 cd/m2 er ret lavt og vil give dig et meget mørkt billede.

Offtopic:
Var der virkeligt ikke nogen der ønskede at købe skærmen af dig til samme pris?
Af FlipFlop
Overdrivelse fremmer forståelsen.. Det var ikke ment som at den rent faktisk lyste som en 1000w lampe, men jeg syntes under alle omstændigheder at den var for lys.

Jeg har ikke forsøgt at seælge den videre, virkede mere simpelt at returnere den.

Jeg fik den for 7.162, tror du der er nogen der ville betale mere for en skærm der er uden pixelfejl eller hvad ?

Jeg havde før en acer AL1731 med det HyDis panel tomshardware dengang var så glade for og den havde jeg ingen brightness problemer med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg troede du havde købt skærmen igennem det fællesindkøb der var her på siden tidligere, hvor den kun kostede 6200 kr. Nej, jeg tror ikke du ville kunne få den solgt hvis det ikke var dette tilbud du bed på.

Det er muligt at idet skærmen er større end din tidligere model, så har du fået en følelse af at der var mere lys, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Af FlipFlop
Under alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig at få afklare om Eizo S2110W kan gå ned i brightness uden at farverne bliver dårlige. Hvilket den så vidt jeg har forstået godt kan.

Desuden er jeg blevet lidt forundret over at læse behardware's test af S2110W eftersom de klager over noget "shimmering" der ifølge dem ødelægger ethvert forsøg på gaming eller filmfremvisning.
Af Dezron
Flipflop, jeg havde cirkus samme problem som dig, dog uden at jeg kunne pinpointe det nøjagtigt.

5-10 minutter foran skærmen = 1 styks hovedpine.

Jeg har ikke så meget input at komme med, så beklager hvis jeg hi-jacker din tråd, jeg ville bare fortælle at du er ikke den eneste og så sige tak fordi du er kommet med det input.

Jeg var ved at tro at det bare var mig, der var idiot (er jeg måske, who knows) siden alle andre uden undtagelse virker til at have en kanon oplevelse af brugen af skærmen, ikke skærmens kvalitet.

Takker ;)
Af SteenR
Hej! Jeg har netop fået sat min Dell 2407WFP op. Ja - det er rigtigt, at der er lys nok i skærmen til at tage en vinterdepression ;-).

I dagslys er det dejligt med noget lys i skærmen, men om aftenen hvor jeg kun har en skrivebordslampe tændt, er alt det hvide lys nok lige i overkanten.

Nu er jeg den glade ejer af en Medion 8383XL med Nvidia Gforce 6610XL grafik kort. Højre klikker jeg med musen på Windows "skrivebord", så kommer der en menu frem med bl.a. punktet NVIDIA. Når jeg vælger dette punkt får jeg via punktet "Farvestyring" adgang til at kontrollere min skærmsindstillinger, herunder DIGITAL VIBRERING, LYSSTYRKE, KONTRAST, GAMMA, BILLEDSKARPHED, samt mulighed for at importere og gemme en farveprofil. Lige nu har jeg på denne måde skruet ned for lysstyrken til 79% så kontrasten til rumbelysningen ikke bliver for stor.
(tænd noget lys i lokalet)

Skærmen kan naturligvis også styres via dens indbyggede knapper.

Jeg har læst her på flatpanels, at det er almindeligt, at man på de bedre skærme anvender en profil til f.eks. tekstbehandlig og en anden til billedbehandling.

Mvh
SteenR
Af FlipFlop
Dezron: Du holdt dig da pænt til emnet så jeg kan da ikke se du har hi-jacket noget :)

SteenR: Jeg brugte skam Nvidia's farvestyring, men jeg tror der var noget andet over skærmen der forstyrrede mine øjne ligesom Dezron siger.. Det kan ikke kun have været et spørgsmål om brightness..

Desuden virker farvestyringen ikke på muse pointeren så den kom efterhånden til at ligne en laser pointer med det lys niveau den havde i forhold til resten af skærmen :D

Nu planlægger jeg at købe en Phillips 230WP7NS eftersom den har S-IPS panel og af hvad jeg har set af lcd's så er IPS den teknologi jeg bedst kan lide at se på. Det generer mig ikke så meget at de sorte farver ikke er helt sorte.