Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mgala666
Hejsa :)

Hvad er den væsenligste forskel på de to vedr. opløsning?

Jeg har prøvet at søge og søge, men synes ikke at kunne finde svar.

PS3 har selvfølgelig blueray, men udnytter spillene også det? Altså Full HD?

Og hvilken opløsning bruger Xbox'en?

Orv, lige et DVD spørgsmål af den værste slags. Er det afspilleren eller skærmen, der "opskalerer"? Læs - hvordan får jeg mest ud af mine DVD film? :)
Brugeravatar
Af koenigs
Puha, det her kan ende i mudderkastning.

Ang. opløsning er begge i stand til 1080p. Det er desværre et fåtal af titler på begge konsoller der er i 1080p. Det drejer sig hovedsaligt som de små spil man kan tilkøbe og ikke de store titler. På den måde, er der ingen af dem der er bedre end den anden.

Om det er afspilleren eller skærmen der opscalerer DVD er et spørgsmål om hvilken opløsning du vælger på selve afspilleren. Hvis du f.eks. vælger 576p, så vil det være din skærm der opscalerer og hvis du vælger 1080p vil det være afspilleren. Hvad der er bedst afhænger af din skærm og din afspiller. Efter min mening er både xboxen og ps3'en gode til scalering.

Hvilken der er det bedste valg må afhænge af dine prioriteter. Jeg synes spiludvalget på Xbox 360 er klart bedre end på PS3 p.t. Derudover har Xbox 360 en meget bedre online service.

P.t. har jeg dog selv PS3 fordi den også er en god BluRay afspiller og så er der jo også titler der kun udkommer her, ligesom der også er det på Xbox 360.
Af mgala666
ahaaaa :)

så det er nærmest bare en lille bonus, at PS3'en har blueray, for den har måske ikke ligefrem brug for det til spillene?

så tror jeg nu, jeg hælder mest til at købe en Xbox og så en blueray afspiller ved siden af - troede ps3'en havde en højere opløsning på spillene :o)
Brugeravatar
Af koenigs
mgala666 skrev:ahaaaa :)

så det er nærmest bare en lille bonus, at PS3'en har blueray, for den har måske ikke ligefrem brug for det til spillene?

så tror jeg nu, jeg hælder mest til at købe en Xbox og så en blueray afspiller ved siden af - troede ps3'en havde en højere opløsning på spillene :o)
Det har den absolut ikke. Jeg tror faktisk der er flere Xbox 360 spil med full HD opløsning. Men lad spillene være den afgørende faktor, så tror jeg du bliver mest tilfreds, og det er uanset om det er PS3, X360 eller Wii ;)
Af Marlowe
Her kan du finde native opløsningerne for en række spil på x360 og ps3: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Framerate "studier" og sammenligninger af samme spil til de forskellige konsoller: http://www.eurogamer.net/digitalfoundry/

Mht. valg af konsol, siges det at ps3 er stærkest, men som du vil kunne se under linket ovenfor, klarer xboxen sig faktisk bedre i visse spilsammenligninger - og sidst jeg søgte på det, var der væsentligt flere titler til x360 end til ps3...

Jeg valgte selv udfra hvad de fleste af mine venner har, xbox 360. Så kan man låne spil af hinanden ;)
Af Holm86
både Xbox360 og PS3 er som sagt i stand til at vise spil i full hd.

men det skal siges at PS3 spil ligger på en BluRay disk hvorimod at Xbox spil ligger på en HD-DVD som ikke har lige så meget plads.

derfor er det muligt at lave langt større spil til PS3 uden at man skal gøre brug af flere cd'er.

PS3'eren har også uden diskution den kraftigste hardware hvilket ikke rigtigt har haft nogen betydning indtilvidere men flere spiludviklere har udtalt at 360'eren er ved at nå sin grænse for hvad der er muligt hvorimod at ps3'eren er lang fra sin grænse.
Brugeravatar
Af koenigs
For lige at vende tilbage til Full HD spil...

Du vil med stor sandsynlighed ikke se ret mange Full HD spil, heller ikke fremover, da udviklerne prioriterer bedre framerate og større detaljerigdom end højere opløsning.

Dette gælder uanset om det er Xbox 360 eller PS3. Ved at gå op i Full HD opløsning vil man gå på kompromis med andre faktorer og derfor vægtes Full HD simpelthen ikke så højt, som f.eks. ansi-aliasing, antal polygoner og andre kvalitetsmæssige faktorer.

Måske bliver det anderledes i næste generation af konsoller, men det er ikke engang sikkert.
Af Marlowe
Holm86 skrev:PS3'eren har også uden diskution den kraftigste hardware
Det mener David Shippy, som stod i spidsen for en central del af Celludviklingen hos IBM, godt at man kan diskutere ;) Læs selv-> http://www.comon.dk/nyheder/Sony-betalt ... 37649.html

Det bør vel også nævnes at Uncharted 2, som Sony har udviklet in-house, og som skulle være det ypperste grafiske på ps3, stadig kun kører 720P som native opløsning...

Derudover går der nok lidt tid før vi ser spil, hvor det er nødvendigt med bluray's datakapacitet...
Af Cutter
WipEout HD køre 1080p og med 60 billeder i sekundet,,, Det er noget af det vildeste der er!

PlayStation 3 er det BEDSTE jeg nogen sinde har købt!! Den kan så meget, og er så sindsygt meget fremtidssikret,, ALLE burde ha' mindst en stående der hjemme :p
Af smisk
Jeg vil da også lige indskyde, at 360 har en usædvanlig høj fejlrate af hardware. Jeg har flere venner, der har måtte indlevere deres 360 til reperation flere end tre gange. Reperationen er naturligvis gratis, men det kan tage op til tre måneder, før man får den igen.

Jeg ved ikke, om det betyder noget for dig, men 360 larmer og brummer som en PC. Det kan i længden blive ret irriterende at høre på.
Af Budder
smisk skrev:Jeg vil da også lige indskyde, at 360 har en usædvanlig høj fejlrate af hardware. Jeg har flere venner, der har måtte indlevere deres 360 til reperation flere end tre gange. Reperationen er naturligvis gratis, men det kan tage op til tre måneder, før man får den igen.

Jeg ved ikke, om det betyder noget for dig, men 360 larmer og brummer som en PC. Det kan i længden blive ret irriterende at høre på.
Det skulle ikke være et problem med rrod på de nye modeller, og reperations tiden er ca 14 dage hvis uheldet er ude. Hvorimod jeg måtte vente 3 måneder på at sony fik taget sig sammen for at skifte et blu-ray drev.
Af Marlowe
Cutter skrev:WipEout HD køre 1080p og med 60 billeder i sekundet,,, Det er noget af det vildeste der er!

PlayStation 3 er det BEDSTE jeg nogen sinde har købt!! Den kan så meget, og er så sindsygt meget fremtidssikret,, ALLE burde ha' mindst en stående der hjemme :p
Ved ikke hvor fremtidssikret en ps3 er. Den er nok interessant indtil næste generation af konsoller kommer ud ;) Jeg ville bestemt heller ikke have noget imod at have én, man skal bare ikke gøre den til mere end den er.

Mht. Wipeout kører den faktisk ikke rent 1080p.. hehe... De nedskalerer opløsningen på framebufferen når ps3'en ikke kan følge med, læs selv -> http://insidethedigitalfoundry.blogspot ... -hand.html

Mht. fejlraten for xbox 360 synes jeg da også den er for høj. Det er dog typisk de tidlige generationer der er ramt. Jeg har selv en version "Jasper" som bruger mindre strøm, giver mindre varme og derved larmer mindre - og har ikke været ramt af fejl... men ja, den måtte da gerne være lydløs ;)

Sidst jeg hørte om en fejlramt X360 var i december. Reparationstiden tog ca. 2-3 uger - vel at mærke blev maskinen hentet på adressen og bragt ud igen... gratis! Det er i min verden god service :)

[/url]
Af mgala666
Hvor får man denne fine service?

Gætter på, det ikke er, når den er parallel importeret fra en net shop O_O

Iøvrigt tak for jeres lækre input!

Forresten - hvilken konsol afspiller DVD'er bedst?