Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har længe kigget på fladskærme, og har brugt flere timer på nettet for at blive klogere på stoffet, men er nok faret lidt vild i alle de tekniske detaljer i forbindelse med et fladskærm-køb. Har læst meget, især her på dette fremragende forum!

Efter jeg har fået nyt job - efter 5 år på uni - har jeg valgt at være lidt rar ved mig selv og give mig en fladskærm i stedet for min nuværende "21 tommer Prosonic købt i Bilka til 1.000 kr for mange herrens år siden.

Jeg har været vidt omkring, men er strandet i valget mellem en Sony 37W5500 eller en LG 37SL8000, men mit spørgsmål er nok, om LG SL8000 er de 1.500 til 2.000 kr mere værd end Sony'en?

Panasonic G10 skulle eftersigende også være en fin skærm, men jeg er lidt bange for Burn-in, da jeg har en forestilling om, at jeg godt kan falde i søvn til TTV, og så er det lidt bittert at have brugt penge på sådan en plasma. Desuden synes jeg ikke, at noget større end 37" passer ind i min stue. Sidder maks 2,5-3 meter fra fjerneren, og så bliver 42" for stort.

Jeg håber en venlig sjæl kan kaste lidt lys over min forvirring, da jeg nok er faret vild i junglen af fladskærme. Monstro jeg blot er blevet forblændet af de mange specifikationer uden egentlig have brug for dem :-)
Af Dk11706
Hvad angår plasma så er burn-in noget der hører fortiden til på Panasonic, det eneste grund til ikke at vælge plasma er pga. reflektioner i glasskærmen om dagen, der kan det godt være svært at se noget hvis man ikke sidder i den rigtige vinkel, det samme gælder LCD med "hård front" såsom den SL8000 du har kigget på. Hvad angår størrelsen så ville jeg gå efter en 42", jeg har selv en 46" og sidder i samme afstand som dig, og det er helt perfekt. Af de 3 modeller du har kigget på er det svært at udpege den bedste, da alle 3 er rigtig gode skærme, rent prismæssigt så mener jeg dog ikke at LG'en er de ekstra penge værd i forhold til Sony og Panasonic, designet er måske pænere men billedet er ikke bedre.
Af das_juleand
Oki, tak. Det lyder fint, men jeg tror ikke helt, at jeg har plads til noget større end 37-40", desværre.

Kan godt lide at se bold, er sløret væsentlig ringere på W5500, der jo ikke har det derséns backlight-scan?

Overvejer stadig at spendere de 1.500 kr mere på en LG, men ved ikke om det er prisen værd - for er den ikke, så nupper jeg dæleme en Sony.
Brugeravatar
Af Weissbier
Tag en Sony W5500, men sørg for, at det bliver en 40". Sony 37"-modellerne er parallelimportede og har ringere paneler end 32"- og 40"-modelllerne. Prisen for en 37" og 40" er i øvrigt stort set den samme. Se http://www.hifipriser.dk.
Af das_juleand
Jeg hælder også mest til W5500'eren. Jeg vidste ikke, at 37"'eren var parallelimporteret, men den fremgår da af sonys danske hjemmeside? Men er lidt bange for det derséns blacklight bleading, er det et stort problem med skærmene generelt?

Lg'en er stadig i spil, den er dog trods alt lidt mere stilren, og har jo vundet EISA prisen sidste år, så lidt må den da kunne :-)
Af dumb
Hvis det er en 37" sony, er det så ikke en V5500 i stedet for en W5500?
Brugeravatar
Af Weissbier
Ifølge Hifipriser.dk kan 37W5500 fås for kr. 5825, og 40W5500 koster kr. 6066. Med andre ord koster de sidste tre tommer kr. 241. Dem synes jeg, at man skal tage med.

Personligt har jeg ikke oplevet alvorlige problemer med backlight bleeding. Det kan variere fra skærm til skærm, men det bør ikke diskvalificere Sony.