Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dumb
Hej,
jeg har nu længe kigget på anmeldelser af de forskellige Tv her på siden og jeg kan mærke at jeg nemt lader mig rive med af de forskellige rosende ord ala "dette tv har lige en tand bedre sort niveau end xxx", "Shadow detail er ikke set bedre" osv. og lige pludselig har jeg brændt mig varm på et tv til 16.000 fordi den lige er den anelse bedre på dit og dat....så nu vil jeg gerne prøve at få sat lidt perspektiv på tingene, velvidende at jeg, i hverdagen sikkert aldrig vil lægge mærke til om et fjernsyn har et sort niveau på 0,08 eller 0,05 :)

Jeg købte, for ca. 4 år siden, et 32" toshiba wl66 (mener jeg det hedder) for knap 7.000 som dengang fik rosende ord med på vejen, som værende et rigtig godt tv for pengene og jeg synes det står meget godt, med analog tv og dvd.

Så min spørgsmål er om jeg idag, for 7 - 8.000, ikke får et fjernsyn der, billedmæssigt, er "af en helt anden verden" bedre end det jeg har og dermed kan "nøjes" med et fjernsyn i den prisklasse i stedet for brænde 16.000 af på "top of the line" (det er jo nenmt at lade sig rive med :)) Eller spurgt på en anden måde, er det ikke næsten umuligt at gøre et "dårligt" køb i forhold til det jeg har?
Af xcardman
hvis du synes et 32" toshiba wl66 er fint til dit behov.
nej så er der absolut ingen grund til at bruge 16.000

du kan få et sony 40w5000 til 5000-6000 kr eller en pan g10 42 tommer
til lidt mere.
de to vil helt sikkert være en klar forbedring.

formoder ikke du vil have 32 tommer igen, når prisen er så lav.
de fleste af os sidder 3 meter fra et 50 tommer, så mund ikke et 40-42 tommer vil være fint.
Af dumb
nej, mine krav er 50" og full-hd og et anstændigt design. Som sagt har jeg længe været hooked på et panasonic V10, pga. design og kvalitet (G10 er simpelthen droppet pga designet), men er kommet lidt til besindelse og tænker at jeg nok ville være ovenud tilfreds med et LG 50PS8000, et samsung LED eller et af sonys modeller, da forbedringen i forhold til det jeg har, er så forholdsvis stort. Og så spare ca. 6 - 8K på nogle små detaljer i shadow detail og sort niveau som jeg alligevel sikkert ikke lægger mærke til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er V10 jo også udgået, så det gør valget lidt lettere. PS8000 er et godt TV, men husk på at de nye Pana-modeller er på trapperne, hvis du søger en erstatning for V10. Designet på de nye er dog gået et skridt tilbage hvis du spørger mig, så V-serien nu ikke længere skiller sig positivt ud.
Af xcardman
Ja i så fald, vil jeg mene du har fat i det rigtige og selv givet et svar.

LG 50PS8000, den kan du rolig købe, når prisen er afgørende
Af henrik andersen
Der er jo også Lg sl8000/8500 i 47" til ca 10k.
Men Lg ps8000 er et godt valg
Senest rettet af henrik andersen 18 jan 2010, 17:23, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg har faktisk også et Toshiba WL66 liggende, og det er stadig et godt TV, men en utrolig god farvebalance, stadig bedre end mange nuværende skærme i den billige ende.

Sammenlignet med nye plasma og LCD tv er det hovedsaligt kontrasten du vil opleve som væsentlig forbedret. Derudover er indbygget dvb-c og dvb-t også dejligt. Men husk også på at kontrasten er et meget væsentlig element i oplevelsen, hvis man samtidig ikke mister detaljerne i de mørke billeder.

Hvis du vil op i størrelse, er Full-HD jo også et plus.
Senest rettet af koenigs 18 jan 2010, 17:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og husk også at kontrasten er et af de tal, der oftest blæses op i specifikationerne, men at selve tallet i realiteten ikke giver nogen garant for kvalitet. Gengivelse af gråtoner er mindst ligeså vigtig, da "black crush" for alvor vil ødelægge billedkvaliteten. Med andre ord: Et højt kontrastforhold er ikke alt!
Af focus01
Hej Dump

Velkommen i klubben, har også brugt alt for lang til på at studere fladskærme i butikker og ikke mindst brugt alt for mange timer med at kikke på Forum her. Problemet er vel at mulighederne er ekstreme og de fleste fladskærme viser jo et godt billede.
Jeg satte mig for at det jeg skulle købe skulle være energi rigtig, flotte naturlige farver, og et godt design, beslutningen blev Samsung LED 8050 i 46". Så spurgte den kloge tv forhandler om vi sad lige ud for skærmen, kunne så fortælle at en sad lige overfor og 2 sad med en vinkel på 30 - 35 grader, det bad han os så om at afprøve i butikken, her faldt ikke bare LED 8050 igennem, men samtlige LCD til min store undren.
Kort fortalt er der nu ordret en Samsung PS50B855 og som bruger en forfærdelig masser strøm, men design,billede og betragtningsvinkler er bare så OK. Prisen var kr. 12.995,-
Brugeravatar
Af koenigs
focus01 skrev:Hej Dump

Velkommen i klubben, har også brugt alt for lang til på at studere fladskærme i butikker og ikke mindst brugt alt for mange timer med at kikke på Forum her. Problemet er vel at mulighederne er ekstreme og de fleste fladskærme viser jo et godt billede.
Jeg satte mig for at det jeg skulle købe skulle være energi rigtig, flotte naturlige farver, og et godt design, beslutningen blev Samsung LED 8050 i 46". Så spurgte den kloge tv forhandler om vi sad lige ud for skærmen, kunne så fortælle at en sad lige overfor og 2 sad med en vinkel på 30 - 35 grader, det bad han os så om at afprøve i butikken, her faldt ikke bare LED 8050 igennem, men samtlige LCD til min store undren.
Kort fortalt er der nu ordret en Samsung PS50B855 og som bruger en forfærdelig masser strøm, men design,billede og betragtningsvinkler er bare så OK. Prisen var kr. 12.995,-
Det er faktisk et utroligt overset aspekt, på de fleste LCD er billedkvaliteren kun 100% optimal indenfor et meget lille område. De færreste bruger kun TV'et indenfor dette område. Dette er tilmed ikke noget der har forbedret sig voldsomt over de sidste par år.

Det er fint med en kontrast på 3000:1 på en LCD, men når den falder til 1:100 når man bare kommer lidt uden for vinkelret, falder det altså lidt til jorden ;)