Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af louie999
Hej alle

Håber i kan hjælpe mig lidt her

Jeg har siddet og læst nogle test af de 2 tv her. Har siddet og regnet priser, og 3200 kr mere for Z5500, er det den pris værd? Jeg skal hovedsageligt bruge tv'et til Xbox360 og alm brug. Ved ikke om jeg kommer til at bruge DLNA, da der ikke er trådløst opkobling i nogle af dem.

Er der ikke nogle af de kloge herinde, der kan fortælle mig hvorfor 3200 kr mere for Z5500 er en god handel.

MVH Kristian
Af JJG
Hej,

Jeg tror den største forskel på de to TV er design samt at Z5500 er 200Hz. Om det er den store prisforskel værd skal jeg ikke gøre mig klog på - jeg har selv købt Z5500 fordi jeg bedst kunne lide dette design - og så syntes jeg billedet stod bedre med mine øjne (andre ville sikkert sige at W5500 stod bedst).

Andre kan sikkert udtale sig bedre omkring evt. forskelle ift. xBox

MVH Jesper
Af cannavaro
Nej, Z5500 er bestemt ikke så mange penge værd, i forhold til W5500. W5500 er i øjeblikket sammen med Panasonic X10 og G10, det tv i 40-42", hvor man absolut får mest for pengene i øjeblikket. Forskellen berettiger i mine øjne til Maks. 1500 kr, men igen, med dit behov er der ingen grund til at give så meget for en Z-model. Køb du roligt en W5500, det er en rigtig fornuftig skærm, som du nok skal blive ovenud tilfreds med.
Senest rettet af cannavaro 20 jan 2010, 09:38, rettet i alt 1 gang.
Af louie999
OKay, tak skal de herre have:-)

De 200 hz giver vel heller ikke det ekstra, da mange foreslår man slår det fra ved konsol gaming, pga input lag. Men jeg takker for svarene.

Hvis der er andre der har lidt svar på, hvad der er godt ved Z5500 i forhold til konsol gaming, så må i meget gerne skrive.

Nogle der ved hvordan lyden er i de 2 tv i forhold til hinanden.
Af Hejhenrik
jeg har nu haft 52w5500 hjemme i 14 dage, og er meget tilfreds med den, jeg brugte en ½ dag i sony centret, hvor z5500 hang over w5500, så sammenligningne var direkte, begge stod med standard shop indstillingen, jeg så dem med forskellige input klider...alm. tv, digitalt tv, samt blueray...der er en smule forskel på skarpheden på de 2, hvor z stod klarest (blueray signal), sikkert pga. 10bit panel hvor w5500 har 8bit panel, omvendt var shadow detaljer bedre på w5500 da nuancer i sort fremstod klart bedre på w5500, og alt bare var sort på z5500...feks en scene med en fyr i næsten sort habit, hvor z bare gengav en helt sort habit uden detaljer, viste w5500 en mørk habit, hvor reversen var synlig, knapperne kunne ses osv...hvad angår lyden så har w5500 den bedste lyd, da højtalerne vender fremad mod dig selv, diskanten stod klarere, og der var bedre bund i lyden også...alt i alt ville jeg ikke betale for det lidt bedre billede, da det virkelig krævede gode øjne samt et blueray signal for at stå den smule klarere...god fornøjelse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Indstillingerne på TV'et har utroligt meget at sige, så "black crush" på Z5500 behøver ikke være noget generelt problem, men kan blot have skyldes en justeringsfejl i farverne.

Panelerne i TV'et benytter desuden ikke 10 bit. Det er kun elektronikken bagved der regner i 10 bit, som så omdannes til 8 bit når først de flydende krystaller skal drejes. Du kan ikke adressere et LCD-panel direkte med 10 bits præcision. I princippet skulle du heller ikke kunne se forskel på to TV alene pga. forskellen i bits (så længe det er 8 bit vs. 10 bit) - så præcise måleindstrumenter er dine øjne heller ikke når det kommer til farver. Der kan være afrundingsfejl i 8 bit algoritmen, som kan gøres mere præcist med 10 bit, men jeg tvivler stærkt på at det er dét du har set.
Af Hejhenrik
Yakken...du har sikkert ret...igen et bevis for ekspedienternes uvidenhed, eller hvad...direkte adspurgt i butikken "hvad er det der gør billedet en smule bedre på Z modellen?" svar " det er 10bit panelet samt 200hz" men med et pris tag på 18k for 52z5500 og 10k for 52w5500, var valget ihvertfald klart for mig...så meget bedre var billedet ikke...men sig mig...hvis der reelt ikke er forskel på selve panelet hvori ligger så den lille forskel på de 2 tv så....10 bit beregning, generelt bedre komponenter, eller noget helt tredie?
for der var en smule forskel i billedkvaliteten allround med z som den bedre, som Rasmus også skriver i sin test af de 2...
og ja man kan sikkert indstille sig til en bedre sort detalje end den der var i butikken, men alle indstillinger stod magen til hinanden på de 2 jeg så...måske er shop indstillingerne forskellige med mere wow effekt på z.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hov hov - jeg skriver ikke at der ikke er forskel på panelerne. Jeg skriver blot at panelet ikke i sig selv er 10 bit. Der kan sagtens være fysisk forskel på panelerne alligevel.
Af sharders
cannavaro skrev:Nej, Z5500 er bestemt ikke så mange penge værd, i forhold til W5500.
You said it bro'. 8)