Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels.

Jeg håber at jeg har valgt det rigtige subforum at poste i, for mit spørgsmål er lidt på tværs af forumkategorier.

Men here goes:
Min onkel har problemer med at få sin hjemmebio til at køre optimalt. Jeg har forsøgt at hjælpe ham, men må erkende at jeg ikke kan gennemskue problemet.
Hans største problem er at hans surround system ikke virker efter hensigten. Han får ikke lyd i baghøjttalerne.

Jeg har mistanke om at hans kabelforbindelser ikke er optimale.

Hans udstyr er Panasonic:
PZ70EA Plasmaskærm
DMR-EX77 DVD/HDD recorder
SA-XR59 Receiver.

Han har forbundet EX77 med PZ70 via et scartkabel og har forbundet den optiske lydudgang fra EX77 til XR59 med et optisk kabel.

Min umiddelbare ide var at få introduceret nogle HDMI-kabler. Fra EX77 til XR59 og ud af XR59 til PZ70.

Ville det ikke være den rigtige måde at gøre det på? Er optiske kabler overhovedet den rigtige løsning? Er det bedre med optiske kabler til lyd fremfor at bruge HDMI?

Jeg skal nævne at der er også en sat modtager inde i legen, men jeg mener ikke at den umiddelbart har relevans, idet den ikke spiller med i kæden når der ses DVD'er med surround sound.

Jeg håber at der er nogle kloge hoveder der vil give mig lidt insight! ;;)

På forhånd tak!

/ed
Af Kratz
Der er ca. tusind ting som kan gå galt i sådan en situation...
Om du forbinder lyden via optisk eller HDMI har ingen betydning så længe der ikke skal overføres HD-lyd, men der kan være andre fordele ved at føre alle signaler (lyd såvel som billede) gennem receiveren over HDMI.

Det er altid fornuftigt at tjekke højtaler kablerne hvis der ikke kommer lyd ud at nogle af højtalerne, men jeg tror nu det er mere sandsynligt, at nogle indstillinger i receiveren forhindrer surround. Den kan være sat op som 2.1 kanal f.eks.