Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

LG eller Dell?

LG
1
10%
Dell
9
90%
Af Kaijoso
Tiden er ved at være inde til ny skærm og jeg har besluttet at det skal være en 20" widescreen. Min gamle er begyndt at give indikationer af at dens levetid er ved at være slut.

Jeg har haft læst en del om diverse skærme og er kommet frem til 2 skærme som har hver deres forcer.

LG L204WT-SF
Den er ~850kr billigere og har desuden nogle overlegne specifikationer i forhold til Dell'en. 5 ms response time (Dell'en har 16 ms), 2000:1 kontrast forhold (Dell'en har 800:1).
LG L204WT-SF hos Edbpriser.dk

Dell 2007WFP
Hvad denne skærm ikke har i tekniske specifikationer har den til gengæld i stil og desuden har den S-Video / Composite Connectors, 4xUSB hub og kan justeres i højden.
Del fører tilbud på denne skærm.

Jeg ville sætte stor pris på at have S-Video i skærmen samt at kunne justere i højden, men hvis prisen bliver at jeg oplever at billedet ikke er godt nok så kunne jeg godt leve uden (det er jo billedet der er det primære ved en skærm).

Det skal lige nævnes at jeg primært skal bruge skærmen til programmering og film. Jeg er altså ikke den store gamer (NÅR jeg spiller er det sjældent FPS spil men snarere strategispil o.lign.).

Jeg vil sætte stor pris på argumenter for og imod den ene eller den anden skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når du nu selv opgiver en masse specs som sammenligningsgrundlag, går jeg ud fra at du har gjort dig klart at det ikke er den samme type skærm du kigger på?

L204WF er et TN panel og 2007WFP er et S-IPS panel. Derfor er der forskel i responstiden.

L204WF benytter dynamisk kontrast, hvilket ikke kan bruges som sammenligningsgrundlag og de 2000:1 holder kun i meget specifikke situationer hvor hele dit skærmbillede er sort ift. et helt hvidt.

S-IPS leverer nogle overlegne farver og nogle betragtningsvinkler der er klasser bedre end TN panelerne, så hvis du vil bruge dit S-VHS stik til at se film, vil 2007WFP være noget mere anvendelig hvis der er mere end 1 person der skal se på skærmen.

Til alm. spil (også FPS) er et 16 ms S-IPS panel hurtigt nok.

Personligt ville jeg ikke et sekund være i tvivl om at S-IPS panelet er at foretrække.
Af Kaijoso
Ah, perfekt. Det var lige sådan et svar jeg håbede på at få :)
...For nej, jeg har ikke haft sat mig ind i de forskellige paneltyper. Jeg havde godt nok på fornemmelsen at specifikationsforskellene på de to skærme nok ikke kunne overføres direkte til den faktiske kvalitetsforskel. Jeg undrede mig også over at nogle anmeldere snakker om at 8-10 ms respons tid i nogle tilfælde er for lidt, men at ingen af de anmeldelser jeg har læst af 2007WFP påpegede problemer med respons tiden som et problem. – Så tak for svaret på denne undren.

Jeg læste i øvrigt en anmeldelse, hvor anmelderen nævnte, at billedet ikke var så flot når S-video indgangen blev brugt fra hans DVD, i forhold til når han afspillede film direkte fra computeren. Kan det have noget på sig, eller havde han monstro blot en dårlig DVD-afspiller? Reference til den omtalte test
Af SLL
Helt klart DELL, S-IPS panel.

SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En DVD afspiller og DVD drevet i din computer fungerer ikke på helt samme måde. Når du afspiller en DVD via computeren så får du den dekodet vha. din processor og dit grafikkort hvilket er en hel del mere kraftigt end den hardware-dekoder der sidder i en DVD afspiller. Af samme grund anbefales det af og til at benytte computeren til afspilning istedet idet billedkvaliteten er bedre.

Med det sagt, så ER S-VHS forbindelsen jo rent analogt i ret lav opløsning og slet ikke på højde med en god VGA og ikke mindst DVI forbindelse, så det alene vil være nok til at du kan se en forskel.
Af Kaijoso
Ok.

Endnu engang mange tak for de glimrende svar på mine spørgsmål.

Jeg vil nu købe en Dell 2007WFP og glæder mig til at spendere uanede mængder kvalitetstid sammen med min nye ven :p
Af Kaijoso
Lige en sidste ting. Jeg ser at man kan være mere eller mindre heldig ved bestilling af Dell skærme. Dell vælger tilsyneladende at putte paneler i efter forgodtbefindende.
Kan jeg overhoved være sikker på at få en skærm med et S-IPS panel? O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Widescreen modellen skulle kun have S-IPS paneler. Det er FP modellen der har 2 varianter.
Af Kaijoso
Ikke i følge denne anmelder:
link
Han siger at skærmen kan fås med et IPS eller MVA panel baseret enten på LG-Philips LM201WE2 eller LM201W01!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den du modtager her i DK pt. burde stadig være S-IPS.
Af PowerJ
Både LM201WE2 & LM201W01 er S-IPS paneler ;)

LM201WE2 er en nyere rev. af LM201W01, den skulle efter sigende være lidt bedre
Af Kaijoso
Jeg forsøgte at ringe til Dell, men den mand jeg fik fat i kunne ikke svare på hvilket panel skærmen ville indeholde.
Men ok, hvis de begge er S-IPS paneler, så går det vel ikke helt galt.
Af Kaijoso
Nu er skærmen bestilt :D
Af eliteMario
jeg har også lige bestilt den :D