Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg har læst op og ned om TV her på siden og andre steder, været rundt at se på skærme, og er stadig i tvivl.

TV'et skal bruges til lidt af det hele. Film, spilkonsol (PS3 som jeg regner med at købe samtidig), normal tv-kiggeri. Kan ikke afskrive at jeg kunne finde på at lege med HTPC engang i fremtiden også, men det er ikke et afgørende behov. Har heller ikke brug for at slutte TV'et til PC i særlig grad, og det ville i så fald kun være til spil/film, ikke browsing/tekst og deslige.

Har egentligt ikke behov for en 42", men ud fra det jeg har kunnet læse mig frem til 1) er kvaliteten lidt bedre på de større skærme generelt (producenterne gør mere ud af dem?) 2) hellere købe 'stort' nu end fortryde senere :D

Har nogenlunde fået kredset mig ind på en Panasonic plasma, som jo generelt roses til skyerne herinde. Ville dog intet have imod en LCD af nogenlunde samme kvalitet, til samme priser, hvis det kunne findes. Ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, skal man gerne nogle tusinde kroner længere op for at få en LCD af nogenlunde samme kvalitet som Panasonics plasmaer, pga. deres ret lave prisniveau lige nu.

Ikke overraskende har jeg derfor set på
- Panasonic P42X10
- Panasonic P42S10
- Panasonic P42G10

Af LCD'ere har jeg kigget lidt på
- Sony 40W5500 - er dog ikke særligt meget billigere end G10 for tiden - har primært set på den som et 'nogenlunde LCD-alternativ'
- LG 37SL8000 - ser ganske lækker ud, men er stadig 1-2000 kr over mit budget, så har mere eller mindre droppet den, da der nok ikke sker drastiske prisfald på den lige med det samme

Mit primære problem er opløsningen. 720p eller 1080p.
Kort sagt, P42X10 eller ej. Mange herinde skriver (inklusive jeres guide fra forsiden), at man ikke kan se forskel på opløsningen alene, hvis man sidder omkring 3 meter fra skærmen (mens der kan ses forskel i, at de andre modeller har bedre/dårligere billedkvalitet udover opløsnings-aspektet). Andre siger, at man sagtens kan se forskel, og det ville være tåbeligt at købe en 720p skærm i dag, hvis den skal være relevant mange år fremover.
Det bliver man desværre ikke ret meget klogere af :)
Så ville gerne have lidt meninger om valget mellem 720p og 1080p.
Der er alt andet lige 2000 kr forskel mellem X10 og G10, og 1200 kr mellem X10 og S10, så det er jo ikke helt uden betydning for budgettet.

Et andet problem vedrører G10's indbyggede blæser. Jeg kan generelt ikke fordrage blæserstøj fra elektronik (har langt om længe fået sammensat mig en stille PC), og løsningen 'skru højt op for lyden' er ikke tiltalende. Jeg er klar over at en PS3 larmer mere, men i det tilfælde er der jo ingen valgmuligheder, mens der er for TV'et.
Det er desværre noget nært håbløst at afgøre blæserstøj i en butik.
Men hvor slem synes folk den blæserstøj er? Inputs ville være lækkert.

X10 vs. S10 vs. G10? Er S10 dårligere eller bedre end X10, hvis man lige ser bort fra opløsningen. S10 bruger så vidt jeg kan se et ældre panel end X10. Ældre betyder selvfølgelig ikke nødvendigvis dårligere, og da der ikke er en anmeldelse herinde kan man jo komme lidt i tvivl :) Mange af de andre tråde herinde om emnet går meget på forskellen i opløsningen alene. Og hvad med S10 vs. G10?

2000 kroners spørgsmålet - Er G10 pengene værd i forhold til enten X10 og S10? Jeg ved det er et håbløst spørgsmål at svare på, da det afhænger af den enkeltes præferencer. Men nu prøver jeg alligevel.
Jeg går ikke manisk op i et perfekt billede, men vil modsat heller ikke betale hverken 4000 eller 6000 for noget der ikke kan levere et fornuftigt billede uanset hvad jeg kaster efter TV'et.
En person i min familie købte en billig 2-3000 kr's 32" Phillips for nyligt, og billedet er næsten til at græde over. Ansigter er udtværerede (rynker og deslige forsvinder, man skulle tro det var en ansigtspleje-reklame), og farverne er ligeledes heller ikke meget værd.

Eventuelle forslag til alternative TV's der kan opfylde mine krav modtages selvfølgelig glædeligt.
Af velsing
er rigtig glad for min S10, som jeg gav 5.700 afhentet hos Jaman.dk i Herlev. Bedre sortniveau og højere opløsning end X10...

Mvh Velsing
Af Shadout
Jeg endte med at udøve vold på min bankonto og købte en G10.
Meget tilfreds med kvaliteten.
Blæserne er selvfølgelig hørbare i et stille rum, men jeg lægger ikke mærke til dem ved normal brug.