Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af stef4690
Hej folkens.

Så er jeg kommet i besidelse af et Samsung UE40B8050 Led TV, som jeg er rigtig glad for. Har langt om længe fundet alle de digitale kanaler, efter jeg fandt en netværkskode (301 for region sjælland) på yousee's hjemmeside, selvom jeg har "Ringsted antenneforening" :S og ikke yousee som kabeludbyder. Forestiller mig at de måske får kabel-tv igennem yousee, eller?

Mit problem er nu at TV'et er begyndt at "flimre/hakke" i billedet pga. signalproblemer, ser det ud som.
Og i menuen under selvdiagnose, finder jeg også at tv'et nu har et bitfejlniveau, svingende mellem 0-10 (primært ligger det på 2-3 stykker).

Ræsonnerer mig til at det forringede billede/signal må være foresaget af disse bitfejl? Er det korrekt?
(Det skal lige siges at før jeg brugte netværkskoden 301, fra yousee's hjemmeside, havde jeg ingen problemer med bitfejl. Men der kunne jeg kun finde 5 digitale kanaler. Søgte med standard netværkskode 999.)

Hvordan får jeg et godt digitalt signal? Kan det være mit antennekabel som er slidt? :S

Nogle der har erfaringer med bitfejl eller en idé om hvad man skal gøre.

På forhånd tak.

Stefan
Af abel
Har selv problemet på Kanal 5, når de bruger røde farver (underligt), så lytter lige med her!

...og som et lille svar; ja, det kan nemt være antennekablet - på digitale signaler er en faktor som kabler og fordelere en stor faktor for godt billede.

PS. jeg har selv lige skiftet alt kabel i mit setup og det hjalp en hel del.... men ikke på de røde farver på kanal 5 ?!?!?
Af noxity
Hvad ligger din signalstyrke på ?

Det tyder på at du har en dårlig forbindelse (=støj).

Typisk så skyldes det de kabler du bruger i husstanden. Med mindre det har været en dårlig tekniker der har lagt kabler til dit hus, så er disse af en god kvalitet (godt isolerede). Det letteste sted at starte er fra dit antennestik i væggen og til dit TV. Her skal du bruge et kabel som er godt afskærmet, og evt. med et støjfilter (en lille klods i hver ende af kabler, lige før stikket). Samle selv antenneledningerne er et no-go.
Af RAR6
Når du smider 12-13.000 kr. efter et tv er det efter min mening tåbeligt ikke at ofre de 2-300 kr. et ordentlig antennekabel koster...

Jeg har prøvet flere slags antennekabler men det her har givet det bedste resultat hos mig!
http://www.hifiklubben.dk/produkter/kab ... _meter.htm

men det tip har jeg vist givet dig i en anden tråd også ;)
Af stef4690
RAR6.

Nu har jeg været i expert (eftersom Hifi klubben ligger et godt stykke væk) og købte dér et kabel til 170 kr, som de sagde at de aldrig havde hørt nogle problemer med. Det burde kunne gøre det.

Så for at være HELT sikker på at få problemet løst, købte jeg også en antenneforstærker.

Hjem og slutte det til. = INGEN FORSKEL.

Stadig voldsom "hakken" og bitfejlniveau på mellem 2-9

Er det fordi at det stadig ikke er et godt nok kabel og at jeg SKAL have fat i et af dem fra Hifi-klubben? Skal lige siges at dette kabel er på 10 m. , men burde da vel ikke sige SÅ meget? Har forresten prøvet med et 1 meters kabel. Ingen af dem jeg havde før var samle-selv.
Af RAR6
stef4690 skrev:RAR6.

Nu har jeg været i expert (eftersom Hifi klubben ligger et godt stykke væk) og købte dér et kabel til 170 kr, som de sagde at de aldrig havde hørt nogle problemer med. Det burde kunne gøre det.

Så for at være HELT sikker på at få problemet løst, købte jeg også en antenneforstærker.

Hjem og slutte det til. = INGEN FORSKEL.

Stadig voldsom "hakken" og bitfejlniveau på mellem 2-9

Er det fordi at det stadig ikke er et godt nok kabel og at jeg SKAL have fat i et af dem fra Hifi-klubben? Skal lige siges at dette kabel er på 10 m. , men burde da vel ikke sige SÅ meget? Har forresten prøvet med et 1 meters kabel. Ingen af dem jeg havde før var samle-selv.
Stef4690

Jeg købte først et "Monster"-antennekabel hos elgiganten og det duede ikke.

Jeg læste i en anden tråd om en der skulle bruge et antennekabel på 10 meter og han havde også prøvet mange uden held. Netop det fra hifi-klubben løste hans problem så derfor prøvede jeg så det og bingo nu var mit problem også løst.

Jeg kan jo ikke garantere det hjælper med hifi-klubbens kabel - det kan jo være dårlig signal fra antenneforeningen eller andet - men netop det kabel har hjulpet mig og andre :)
Jeg er ret sikker på du kan lave en aftale med dem om at få pengene igen hvis det ikke virker.

og jo længden har betydning - køb det så kort som muligt.... men netop kvalitetskabel skulle gøre at du kan få et godt signal selv over længere afstande.

PS!
Jeg har lige prøvet at tilslutte det gamle kabel - Mange af kanalerne er ok men f.eks TV2, DRHD, DRUpdate har nu 50-80 i signalstyrke og bitfejl mellem 2-10. DRHD og DRUpdate er helt håbløse.
Med ARGON kablet er alle på signalstyrke 100 og bitfejl 0 undtaget DRUpdate med signalstyrke på 95 og 1-2 bitfejl.
Så lyder jo lidt som dit problem - du har jo også haft nogle af kanalerne til at virke ?
(Har et Samsung PS50B855 med 5 meter ARGON-antennekabel)
Af noxity
Når du gør kablet dobbelt så langt, så har du jo dobbelt så meget længde som kan optage støj. Problemet skulle eftersigende være DVB-T sendemasterne som forstyrer signalet igennem kablet. Derfor betyder længden også en del, udover det at lange kabler i sig selv gør signalet svagere, da der er "modstand" i kablet.

Problemet kan også ligge i dit stik i væggen. Alt efter om du bor i lejlighed eller i hus, er det dog noget som er lidt mere besværligt at gøre noget ved.
Af stef4690
Men kan det virkelig passe at man ikke engang kan have 10 meter fra sit antennestik til sit TV uden at den er gal og man ikke kan se digital tv?

RAR6:

Det lyder meget som om at det kunne være samme problem som jeg har, eftersom nogle kanaler står dårligere end andre. Mener f.eks. at tv2 er god nok, men at alle andre og især DR HD står skidt.

Jeg bor i lejlighed på øverste etage (3). Tænker om det kan have noget at sige?

Sidder og tænker om jeg nu måske alligevel skulle køre til HIFI klubben og købe nøgagtig det kabel du linker til?.

Det vil sige at det kabel jeg fik med fra Expert (Tech link - Wireslst , mener jeg det hedder) og antenneforstærkeren slet ikke kan bruges? Kan man få pengene tilbage for det, selvom emballagen har været brudt?

Mange tak for jeres hjælp
Af dkscan
Hvis signalet ikke er i orden ved vægdåsen, så vil antenneforstærker og godt kabel ikke afhjælpe problemet. En antenneforstærker kan tværtimod gøre ondt værre. Er der uønsket indstråling i vægdåsen eller tidligere i installationen vil en antenneforstærker blot forstærke disse problemer.

Mange færdiglavede kabler er øjensynlig af tvivlsom kvalitet. En af mine kollegaer har længe haft problemer med sit signal fra YouSee. Jeg lånte ham så et af mine hjemmelavede kabler. 4 meter triple-skærmet kabel med hf-tætte stik i enderne. Det virkede efter hans udsagn perfekt. Da kablet var lovet væk til en anden, gik han ud og købte et færdiglavet kabel fra Sandberg. Det virkede bedre end hans gamle kabel men slet ikke fejlfrit som mit hjemmelavede gjorde. Det hjemmelavede havde i øvrigt en materialeudgift på 40 kroner - mere behøver man altså ikke at ofre på noget, der virker.
Af noxity
stef4690 skrev:
Sidder og tænker om jeg nu måske alligevel skulle køre til HIFI klubben og købe nøgagtig det kabel du linker til?.
De har en netbutik, så der er ingen grund til at starte køretøjet.
stef4690 skrev: Kan man få pengene tilbage for det, selvom emballagen har været brudt?
Det er 100% op til butikken. Du kan ikke gøre krav på noget som helst, så længe produktet virker som det skal.
Jeg ville anbefale dig at købe kablet fra HIFI-klubben først, og hvis det virker, så har du et stærkt argument for at de burde give dig pengene retur ved Expert. Du siger jo at du fik at vide, at der ikke burde være problemer med kablet.