Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lepellor
Hej Flatpanels :)

Først og fremmest tak for en lækker side med gode anmeldelser og gode informationer om hvad man skal kigge efter når man købe tv.
Jeg har brugt en del tid efterhånden på at finde et nyt tv og har fundet frem til disse to som i også anbefaler.
Jeg er bare i tvivl om hvilket jeg skal købe. Tv'et skal stå på værelset, være sat til computeren og vise nogle gode film. Selvfølgelig vil der også blive vist almindeligt TV på det.
Er panasonics G10 de ekstra 1000kr. værd eller hvordan ser det ud? Jeg er villig til at bruge pengene på det.
Jeg mangler bare nogle personlige vurderinger fra folk der har kendskab til disse to modeller, har været rundt i jeres forum og kigget og læst om diverse problemer og gode ting ved skærmene men mangler lidt at få dem sat op mod hinanden. I må også meget gerne komme med andre bud på en lækker skærm :)

Håber i vil hjælpe mig her i mit første køb af et nyt tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Emnet er debatteret ofte før. G10 repræsenterer det bedste billede i sin prisklasse, så hvis dét er den vigtigste parameter, så er valget klart.

Alle TV har fordele og ulemper - disse kan du læse om i de mange mange tråde der allerede findes om begge TV, samt i de anmeldelser vi har af begge modeller. Du kan med fordel bruge søgefunktionen her i forum.
Af xcardman
Havde valgt en g10 hvis du ser mange film.
hvis du spiller meget og skal bruge computeren rigtig meget ud over film
så en w5500

Har selv rodet med g10 og har selv en 32 version af w5500 i mit køkken
plasma i stuen
Brugeravatar
Af koenigs
Nu er jeg nødt til at spørge...

Tilslutter du computeren kun for at se film, eller skal du også bruge TV'et som computerskærm til spil og programmer?

Hvis det mest er til film, også selvom de er afspillet fra computeren, må anbefalingen helt klart lyde på G10.

Hvis du mere skal bruge TV'et som computerskærm til spil og programmer, er w5500 slet ikke et tosset valg ;)
Af Lepellor
Fjernsynet vil også blive brugt til lidt spil og surfen på nettet. Det vil nok være meget allround hvad det vil blive brugt til, dog ikke spilkonsoller.
Jeg har også haft kig på LG's 42SL8000 som jo koster lidt mere men som også ser rigtig lækker ud, mangler dog lige at læse anmeldelsen her inde fra.
Men hvorfor foretrækker i W5500 til spil fremfor G10 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er pga. risikoen for burn-in. Statiske elementer på skærmen er en potentiel fare for plasma-TV, så hvis du vil sidde og surfe på skærmen i timevis, så er der en del elementer, der aldrig flytter sig og derfor kan give fastbrænding på længere sigt.
Af xcardman
Er stor plasma tilhænger til film.
men spiller selv på lcd fordi en lcd er mere lysstærk.
så det er ikke pågrund af burn in
samt til surf er en lcd også bedre.

grunden til jeg har begge dele og nytter derfor lcd og plasma fordele

det skal dog siges at man udmærket kan spille på en plasma skærm og rigtig mange gør det.
Af Lepellor
Jeg er lidt skeptisk over for plasma netop på grund af chancen for burnin og den gør mig noget nervøs må jeg indrømme.
Har lige læst anmeldelsen til LG's 42SL8000 og det lyder som et virkelig lækkert tv, med et rigtig lækkert design. Bestemt et jeg også vil have med i mine overvejelser.
Er der nogen der kan sige gode/dårlige ting til det? også til det jeg har tænkt mig at bruge det?
Af xcardman
en ulempe ved den er dens sortniveau

Der kommer til kort i forhold til w5500 og G10.
ikke noget jeg kunne leve med.
en stor grund til jeg selv skiftede en pan px80 ud med et pioneer
som godt nok er i en helt anden prisklasse.
Men sortniveau har en del og sige, når vi snakker billedekvalitet.
hverken w5500 eller g10 kommer niveau med en pioneer
men de har dog et sortniveau, som de fleste kan leve med
Af Lepellor
Jeg siger mange tak for svarene :)
Jeg skal i dag ud og kigge i butikkerne og håber jeg finder mit tv, om det så bliver købt i butik eller på nettet må tiden jo vise.
Af Lepellor
Så fik jeg købt mit nyt TV !
Det endte med et Panasonic G10 :) 42"
Det blev købt ved fleggard til den fine pris af 6666,-
Nu har jeg fået det stillet op, men har ikke sat strøm til osv. Er der nogen gode råd til hvordan jeg undgår burn-in og andre ting jeg skal være opmærksom på?
Af BrianH
Lepellor skrev:Er der nogen gode råd til hvordan jeg undgår burn-in og andre ting jeg skal være opmærksom på?
Du undgår burn-in ved at du lader være med at tænde det de første 200 timer :)

Du skal være opmærksom på der er "Vores fantastiske planet" på DR HD line om lidt, så skynd di at tænde det alligevel.

Burn-in får du kun hvis du har prøvebillede på i et halvt døgn i træk...
Af Lepellor
Jeg siger mange tak for svarene og i kan tro jeg nu vil nyde mit tv ! :D Damn det er altså lækkert!
Rigtig mange tak til jer alle!
Jeg skal hel sikkert se noget DR HD om lidt ;)