Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa...

Jeg er meget ked af at skulle stille et spørgsmål som sandsynligvis er blevet stillet en million gange. Jeg snublede over denne side idag, da jeg var ved at lave noget research til mit køb af en fladskærm.
Jeg har brugt adskillige timer på at læse hvad der er vigtigt og ikke vigtigt når man køber en fladskærm og jeg blev utrolig forvirret, da der er 1000 ting man skal tage i betragtning og andre ting som ikke er vigtige. Jeg har f.eks. læst at 100 Hz er en god ting andre steder har jeg læst at det er ligemeget. Jeg vil købe et fladskærmstv til min lille stue. Jeg vil minimun have et 42", men kunne rigtig godt tænke mig et 46".. Jeg har fundet et tv i Sony center som er på tilbud til 10.000 kr. KDL-46W5500.. Jeg har læst nogle indlæg hvor der bliver sagt at det er et godt tv. Jeg vil dog gerne vide om der er et bedre måske billigere tv. Hvis der er nogen derude som brænder inde med nogle gode feedbacks så vil jeg være mere end taknemlig.

PS: Grunden til at jeg ikke læser ALLE indlæg igennem er fordi jeg skal have købt mit tv imorgen eller i overmorgen, da jeg skal ud og rejse. Jeg vil dog gerne nå at købe tv'et inden længe da vi ikke har et herhjemme og jeg efterlader en kæreste som gerne vil se tv :)

Jeg siger på forhånd tusinde tak for jeres hjælp...
Af Kratz
Hej Caterina

Sony 46W5500 er helt bestemt et glimrende TV.
Du kan dog være uheldig og få et eksemplar med ujævn baggrundsbelysning. Sony's W serie har haft lidt problemer på den front de sidste generationer. Det er dog ikke alle som er så generede af det.

Jeg vil dog anbefale du kigger efter et Panasonic G10 TV. Det er efter min mening et bedre TV som tilmed er billigere.
Der har været nogle rigtigt gode tilbud på 42 tommer modellen på det seneste med priser helt ned til omkring 6.000 kr, men også 46 tommer modellen kan fås til omkring 9.000 kr: http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=498907
Af Perfod
100hz er vel så godt som standard så det bliver vidt ikke noget problem , med hensyn til valg af skærm ville jeg nok vælge en anden skærm , men det er jo smag og behag..
Personligt vill jeg vælge en Panasonic G10 i 46" den koster 9600på nettet og levering fra dag til dag.
Men har du set dig blind på Sony så skal du tage det , mange af de fladskærme der er på markedet i dag er så udviklet i forhold til for bare 1-2 år siden at man faktisk ikke render ind i en decideret dårlig fladskærm så længe man ikke køber de billigeste modeller...
så en 46" fra 7000kr og opefter så går man ikke galt i byen er mit gæt , men der er jo stadig gode og dårlige modellen i hver prisklasse.
Af TYBO
Når du skal ud og købe et TV kan du lige så godt gøre det ordenligt.
Man skal altid købe et TV der er lidt større end man oprindeligt havde tænkt sig da TV har det med at "blive mindre" med tiden (Man vender sig til at se på store skærme).
Derfor vil jeg anbefale et 50" plasma da du får rigtig meget for pengene her:
http://www.cinemagic.dk/shop/lg-50ps8000-5009p.html

Den har også et flot design. Fronten er 1 stor glasflade så den er nemt at gøre rent og billedet er flot på den.
Den har alle de tuners der skal bruges.
Af Kratz
Det er godt du nævner det TYBO, og jeg er helt enig!
Havde egentlig tænkt mig at foreslå dette LG også, men kom fra det igen.
Nok den 50 tommer skærm hvor du for mest for pengene.
Af caterina
Hej :)

Først og fremmest vil jeg gerne sige mange tak for jeres svar. Jeg har kigget på Lg tv'et og jeg er lidt i tvivl om én ting. Jeg skal have parabol op hjemme ved mig og har læst at Tv'et skal have en DVB-C tuner. Så vidt jeg kan se så har LG tv'et det ikke. Er det nødvendigt også billedmæssigt? Hvis jeg stiller dumme spørgsmål så må i undskylde, men jeg er ikke sindsygt teknisk anlagt :)

Jeg har også læst at DLNA er en god ting at have da man kan komme på netværket. Er det rigtigt forstået? De tv der understøtter dette er de meget dyre end tv uden?

Endnu engang tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du skal have parabol, så er det en DVB-S tuner TV'et skal have indbygget. Det er der imidlertid ikke rigtigt nogen TV, der har i dag, så du må indstille dig på at du skal bruge den medfølgende parabol-boks.

PS8000 har en DVB-C tuner. Den skal bare aktiveres først, hvilket dog burde være gjort i de nye modeller. Denne tuner virker med kabel-TV.
Af BrianH
caterina skrev:Hej :)
Jeg har også læst at DLNA er en god ting at have da man kan komme på netværket. Er det rigtigt forstået? De tv der understøtter dette er de meget dyre end tv uden?
Om det er en god ting afhænger vel af om du har brug for at komme på netværket - og om du har et netværk at komme på!
Af RogueAgent
caterina skrev:Jeg har også læst at DLNA er en god ting at have da man kan komme på netværket. Er det rigtigt forstået? De tv der understøtter dette er de meget dyre end tv uden?
Som nævnt afhænger det groft sagt af om det er noget du har et behov for. Brugerfladen i de fleste nuværende DLNA løsninger mangler stadig en del arbejde før de er rigtig brugervenlige, der er for mig at se mere bøvl i at bruge det i praksis, end fordelene opvejer.

Reelt er det jo blot et alternativ til at have sine billeder/musik/videofiler på en extern harddisk eller usb-nøgle og sætte den direkte i tv'et.

Så medmindre du har et specifikt behov for denne funktion, så find det tv der opfylder dine (øvrige) krav bedst, og hvis det så også har dlna, så er det jo bare en bonus.

Panasonic G10 er et fremragende TV, men også det nævnte LG 50PS8000 (som jeg selv har) er rigtig godt.

Hvad indbygget tuner angår, så så er et af de få tv med sat-tuner indbygget Panasonic V10, men det er for det første noget dyrere end de andre, for det andet udgået så det kun kan fåes hos de forretninger der tilfældigvis ikke har fået dem solgt endnu, og for det tredie afskærer du dig for muligheden for at kunne optage TV på en extern box med harddisk.

Jeg har selv parabol (canal digital), så jeg bruger kun mit tv som ren monitor, hvor alle valg mht kanaler osv. foregår på sat-boksen.
Af caterina
Ja med hensyn til DLNA så er det selvølgelig ikke på grund af dette at jeg skal købe tv'et. Det er dog en rigtig dejlig ting at kunne bruge netværket på denne måde.

Jeg har idag været ude og kigge på tv og fandt to tv'er som er disse: LG 50" PQ6000 som har 600 Hz og koster 13.000 i Elgiganten og LG 47" LH5000 som har 200 Hz og koster 13.000 kr i Elgiganten. Er der nogen som kender disse?
Med hensyn til størrelsen så spurgte jeg én af dem hvor stor afstand der skal være når man har et 50" tv. Han sagde at det skulle være 5 meter. Jeg har dog kun ca. 2 meter, men vil alligevel have et stort tv. Er det dumt?? :)

Tak for alle jeres svar :)
Af MEOLSEN
Hej!

Elgiganten er OK til inspiration - Men med nogle ting er de ALT for dyrer. Eksempelvis på de 2 LG´er du nævner. 50PQ6000 er set til 6000kr ved Wupti. 47LH5000 kan fåes til 8900 ved cinemagic.com. Jeg havde slev en længere "maildiskution" med elgiganten inden jeg købte mit 50PS8000. Det stod til 16999 hos dem. På nettet kunne det fåes til 8900 for en DK-model med DK-garanti.

Som nævnt har jeg selv et LG50PS8000 som jeg er rigtig glad for. Jeg sidder knap 5 meter væk og det er absolut ikke for stort. Vores stue kan dog også "bærer" et stort TV da det hænger midt på væggen. Med kun 2 meters afstand ved jeg ikke om 50" bliver for voldsomt.
Af MEOLSEN
Iøvrigt: 10000kr for det Sony 46W5500 er vist lige i overkanten. Det kan man få deres 52W5500 på tilbud i "mit" sonycenter i Silkeborg. Så mon ikke 46W5500 kan presses en tusse eller lidt mere ned i pris hvis det er et Sony du gerne vil have.
Af caterina
ja det er også det som jeg tænker. At det måske kunne blive for voldsomt. Hvis du skulle vælge mellem LG 50" PQ6000, LG 47" LH5000 og LG 50PS8000. Hvis vi kun kigger på billedkvalitet osv og ikke størrelsen? Min første indskydelse ville være LG 50" PQ6000, da den har 600 Hz. Er det forkert tænkt?
Af Laksefar
MEOLSEN skrev:Hej!

Elgiganten er OK til inspiration - Men med nogle ting er de ALT for dyrer. Eksempelvis på de 2 LG´er du nævner. 50PQ6000 er set til 6000kr ved Wupti. 47LH5000 kan fåes til 8900 ved cinemagic.com. Jeg havde slev en længere "maildiskution" med elgiganten inden jeg købte mit 50PS8000. Det stod til 16999 hos dem. På nettet kunne det fåes til 8900 for en DK-model med DK-garanti.

Som nævnt har jeg selv et LG50PS8000 som jeg er rigtig glad for. Jeg sidder knap 5 meter væk og det er absolut ikke for stort. Vores stue kan dog også "bærer" et stort TV da det hænger midt på væggen. Med kun 2 meters afstand ved jeg ikke om 50" bliver for voldsomt.
Ikke for at være off topic, men endte du med at købe det hos Elgiganten og fik du dem presset ned i pris?