Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MOW
hejsa

jeg har til nu været den lykkelige ejer/bruger af et analogt B&O med el-drejesokkel, men da det meste som vises nu om stunder er i 16/9 format bliver skærmen ret lille.. øv øv for jeg havde ellers tænkt at beholde det indtil det ikke kunne mere...

Min ide er at købe et plasma, LCD eller LED TV og sætte det fast på den gamle dreje-fod (selv om det ikke længere kan drejes med el-motor)(jada bliver en lidt kreativ løsning) for:

1. jeg vil gerne se TV fra ca 45 grader i forhold til "lige foran" fra tid til anden.
MEN her kommer en udfordring: der vil komme direkte sollys på skærmen når/hvis jeg drejer skærmen så spm nr.1: Hvilken teknologi (plasma, LCD eller LED) klarer sollys bedst?

2. Jeg har set på 50" og 42" og min kone synes at 50" er et "kæmpeskrummel" og jeg er tilbøjelig til at være enig.
Seer afstand: 3-7 meter

Synspunkter?

3. Full HD eller HD-ready nok?
Jeg forventer at tilkoble en blue-ray afspiller... hvad mener man herom?

4. Lyd...
Mit gamle B&O har dejlig lyd. Når man ser på nutidens smalle kasser ser det ikke ud til at lyden som kommer ud kan blive særlig god. Jeg vurderer derfor at koble til et lydanlæg.
MEN jeg vil ikke have 2 fjernbetjeninger (helst ville jeg beholdt min B&O)

Nogle der har gode råd her? Evt. kunne anbefale en "pakke"

pft
/martin
Af BrianH
Det er altså nogle lidt mystiske problemer du har :)

Du vil gerne dreje skærmen så du ser den fra siden, men så kommer der sollys på den... Hvorfor vil du så dreje den?? Plasma kan ses fra siden, men reflekterer lys. LCD kan ikke ses fra siden og reflekterer også lys - men på en mere duffus måde - vælg plasma.

Og hvorfor vil du sidde 3 til 7 meter fra skærmen? Er der hjul på sofaen? :)
Af hdmi
Hvis du skal sidde 7 meter fra skærmen,er 42" og 50" alt for småt.....så skal du op i minimum 60 "... :s
Af xcardman
7 meter fra, så skal du have en 100 tommer.
de fleste med en 50 tommer sidder 3-3,5 meter fra.
det gør jeg selv og om cirka 14 dage 4-5 meter fra et 90 tommer lærred
Af RogueAgent
Jeg sidder ca. 2,5 m fra en 50", og det skulle bestemt ikke være mindre.

7 meter fra et fjernsyn kan jeg slet ikke forestille mig - så er det vist enten projektor/lærred eller en kikkert man er ude i..! :(

Mht betragtningsvinklen på 45", så har de fleste LCD tv en temmelig ringe farve/kontrast gengivelse hvis man er ret meget mere end 15-20" væk fra centrum, så alene af den grund ville jeg anbefale plasma.

Bemærk iøvrigt at LED tv også er LCD, bare med en anden lyskilde til bagbelysningen.
Af MOW
grunden til at jeg flytter mig er at jeg kan åbne en glasdør og sidde udenfor i solen og grille og se tv samtidigt ;)

tvet står indenfor hehe

har fået kig på LG50PS8000 til en fornuftig pris - det kan drejes på egen sokkel - erfaringer/ godt eller skidt valg?
Af RogueAgent
MOW skrev:har fået kig på LG50PS8000 til en fornuftig pris - det kan drejes på egen sokkel - erfaringer/ godt eller skidt valg?
Jeg er selv vældigt godt tilfreds med PS8000. Nu hvor det er faldet et par tusind i pris sammenlignet med da jeg købte det for et halvt års tid siden er prisen rigtig god.

Nærmeste konkurrent er nok Panasonic S10 (ved ikke om det har drejefod...), men her synes jeg LG'en vinder på designet. Panasonic G10 er et lidt bedre TV, men er både dyrere, og har (efter min mening) stadig designet lidt imod sig.

Den eneste reelle ulempe jeg oplever med LG'en er at der er noget mere retention end på Panasonics modeller - men med fornuftige indstillinger i daglig brug er det ret sjældent et problem, måske medmindre man "bor" på Tekst Tv.
Af MOW
tak for input :)

Cinemagic.dk - ok sted at købe det?
Af RogueAgent
MOW skrev:tak for input :)

Cinemagic.dk - ok sted at købe det?
Tjah, det var dér jeg købte - det gik hurtigt og smertefrit med leveringen (de bruger Budstikken, svjh). Jeg har ikke haft brug for "hardcore" kundeservice i forbindelse med reklamationer o.lign. så det kan jeg ikke kommentere på - men jeg har et ok indtryk af dem.
Af MOW
så er den bestilt - levering i morgen

TAK til ALLE for hjælp :)