Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cortezco
Hej, jeg fik i november købt en samsung le656 hos wupti, som havde grå plamager på skærmen. Skærmen viser sig at være en udenlandsk version, så wupti sender den reparation hos elektronik-centret, som konstatere et defekt panel.. Wupti vil ikke dække en sådan skade, som beløber sig i 5333 kr. Det er jeg jo lidt chokket over, og mit spørgsmål er om det er en udbredt forståelse, at et panel ikke er dækket af garantien? nogle der har en erfaring?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et defekt panel SKAL dækkes af forhandleren. Hvilken begrundelse har Wupti givet for at de skulle kunne slippe udenom reparationen?
Af cortezco
Tak Cutter for linkene - jeg havde efter svaret fra wupti også surfet en del rundt omkring købeloven, og kunne ikke selv se grunden til at de ikke vil dække reparationsomkostningen, da det er en væsentlig mangel ved varen og jeg reklamere indenfor de 2 år. Jeg ville dog være helt sikker på at der ikke galdt en særlov som dækkede en lcd-panel i dette tilfælde..

Og Yakken: Jeg har ikke fået en begrundelse, mailen lød således:
Hej , Vi har d.d. modtaget reparationstilbud på dit fjernsyn fra Elektronik-Centret. Tilbud lyder: 5333,- Tilbud dækker: Udskiftning af defekt LCD panel. Da wupti.com desværre ikke dækker dette, skal vi høre om du ønsker produktet repareret for ovenstående beløb? Alternativt kan vi sende det retur, uden rep og omkostninger, til din adresse..

jeg var lidt chokkeret, da jeg åbnede mailen i går aftes.. De erkende fejlen, men vil ikke dække udbedrelsen. Men en begrundelse skal jeg nok sørge for at få i dag! Tak for hjælpen til jer!
Brugeravatar
Af radiomand
Der er nok noget med at de har parallelt importeret tvet, og da de selv er importør skal de selv betale.
Af Cutter
cortezco skrev:jeg var lidt chokkeret, da jeg åbnede mailen i går aftes.. De erkende fejlen, men vil ikke dække udbedrelsen. Men en begrundelse skal jeg nok sørge for at få i dag! Tak for hjælpen til jer!

Hva' så!? Noget nyt i sagen,,?

De skal sgu ikke ha' lov at slippe så let ::l
Af cortezco
Hej Cutter

Jeg skrev til dem en mail torsdag formiddag, som jeg endnu ikke har hørt fra.. jeg afventer en skriftlig begrundelse!..
Af kskruger
cortezco skrev:Hej Cutter

Jeg skrev til dem en mail torsdag formiddag, som jeg endnu ikke har hørt fra.. jeg afventer en skriftlig begrundelse!..
Hvis ikke du har fået et positivt svar, eller at de svare på din mail, så kommer du ikke udenom, at klage. Og du kan klage her:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/8/
Af cortezco
kskruger: tak for henvisningen! Jeg får vist desværre brug for den.. jeg har fået en kort email fra wupti at "fejlen formodes at være slitage"... wtf tænker jeg.. Tv' har stået på en reol siden det kom og jeg bruger vel tv'et 10-15 timer om ugen.. Jeg er lidt overrasket over et sådant tv ikke kan holde længere... Hvis der er nogle af jer, som har nogle gode råd i en sådan reklamationssag eller har et link eller henvisning til en officiel dokumentation over et fladskærm forventede levetid, så må I endelig skrive.. Indtil da må jeg jo igang med en klagesag..

jeg takker for rådene indtil videre!

mvh
en meget rystet tv-ejer
Af tombrox
Hej,

Jeg har røget i samme problem - en paralell importeret samsung fra Wupti som nu har fået konstateret defekt lcd skærm. Pris 7058,- Mit svar fra Wupti er ordret det samme om at det desværre ikke dækkes af garantien.

Jeg vil gerne høre om hvordan din sag endte (hvis den ikke stadigvæk verserer)

mvh
Tom
Af stef4690
WTF :s

Jeg står og er ved at bestille en samsung UE40B8050 hos wupti, men det kunne da godt lyde som om at jeg hellere skulle vælge en anden forhandler???!

Eller hvad?

Troede wupti var en nogenlunde reel butik. Kan man så trygt handle hos Komplett.dk , eller Cinemagic.dk ?
Af wium
I henhold til købeloven kan Wupti ikke fralægge sig ansvaret.

Det er jo således, ihenhold til købeloven at: Indenfor 6 måneder har de bevisbyrde således at de skal påvise at du er skyld i skaden/fejlen/manglen. Efter de 6 måneder og op til 2 år har du bevisbyrden.

Det lyder det jo så desværre til at de ikke vil erkende at de skal hæfte for fejlen og at du skal bevise at du ikke er skyld i manglen

Jeg vil henvise til købelovens § 78:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Altså er der 4 muligheder for afhjælpning hvis et produkt lider af en mangel. Hvilket man må sige at dit gør

Du kan evt se mere på retsinfo.dk
Af SLL
Det lyder som om, at de skynder at stikke halen mellem benene, og løber fra deres ansvar... Wupti væk ;)

Spøg til side, så havde jeg helt sikkert holdt dem op imod deres ansvar. Hvis Wupti har råd til at køre en storstilet landsdækkende reklamekampagne, så har de vil også råd til at følge den danske lovgivning og smide nye paneler i jeres TVer.

Sådan et TV skal da kunne køre i mange år uden problemer. Så det andet de siger er noget vås.

Men skal nok lige tænke en ekstra gang, specielt nu hvor det så er kendt, at de importere fra udlandet.

SLL
Af Guruen
Jeg ville straks sende en kopi af Wuptis ulovlige mail til Kontant på DR1 og Basta på DR2...

Der er INGEN måde de kan undgå reparation indenfor de første 6 måneder.