Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ZirekTR
Hej..

Står og mangler et tv. Har kigget på lidt af hver nu, og synes det er et gedemarked. som nævnt i overskriften skal det være på 40" eller 42". Har udelukket en del modeller nu, og står og skal vælge mellem Sony's 40w5500 og LG's 42LH4000. Begge Full HD og 100hz. LG har en lidt hurtigere responstid (3ms vs. 8ms).

Er der nogen der har erfaring med et af disse 2, eller kan anbefale et andet tv til ca. 6000 som disse 2 koster.

p.s. har udelukket plasma, da jeg har en meget lys stue hvor det skal hænge på væggen. havde ellers overvejet TX-P42G10 eller TX-P42S10

/Zirek
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes slet ikke LG skærmen er på højde med Sony W5500. Hvis valget står mellem de to, så tag Sonyen. Du kan være uheldig med en model, der har clouding problemer, men det er dog ikke alle modellerne der lider af denne fejl.

Responstiden mellem de to betyder ikke så meget. Pas på med at hæng dig for meget i specifikationerne. De siger ikke noget om den reelle ydelse, men er blot producenternes forlængede arm i markedsføringen.
Af ZirekTR
tak for responsen..

Lidt søgning her og der, faldt jeg over denne Philips 37PFL8404H. Godt nok kun 37", men stadig acceptabel størrelse. Stadig Full HD og 100hz. Oven ikøbet med AmbiLight 8)
Hvordan er den kontra Sony's 40w5500? Har læst denne tråd:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 7a0b4ae1d8

Hvad er jeres mening?

På forhånd tak ;)

/Zirek
Af tarok
ZirekTR skrev:tak for responsen..

Lidt søgning her og der, faldt jeg over denne Philips 37PFL8404H. Godt nok kun 37", men stadig acceptabel størrelse. Stadig Full HD og 100hz. Oven ikøbet med AmbiLight 8)

Hvad er jeres mening?

På forhånd tak ;)

/Zirek
Hvis du læser Flatpanels.dk's anbefalede tv, så figurerer der ingen nyere Philips modeller - så Sony W5500 er derimod anbefalet. Det ville jeg nok tage mellem de modeller du nævner. Men Panasonics plasma modeller ville efter min mening give bedre billedkvalitet, selvom dit tv skal være i et lyst rum. I 37" fås ingen tv bedre en Panasonic TX-P37X10.
Af lennon
HDTVtest.co.uk har lige testet Philips 8404, og er ikke ubetinget begejstret. Jeg ville også gå efter Sony 40W5500.
Af ZirekTR
tarok skrev:
ZirekTR skrev:tak for responsen..

Hvad er jeres mening?

På forhånd tak ;)

/Zirek
Hvis du læser Flatpanels.dk's anbefalede tv, så figurerer der ingen nyere Philips modeller - så Sony W5500 er derimod anbefalet. Det ville jeg nok tage mellem de modeller du nævner. Men Panasonics plasma modeller ville efter min mening give bedre billedkvalitet, selvom dit tv skal være i et lyst rum. I 37" fås ingen tv bedre en Panasonic TX-P37X10.

Vil det sige at i vil anbefale Panasonic TX-P37X10 fremfor Sony's 40w5500. Der er jo en betydelig prisforskel (6000 for Sony (billigst) og ca. 4300 for Panasonics). Det vil jeg ikke have noget imod at spare O_O

Jeg skrev i starten af tråden, at det skal hænges op på væggen i en lys stue, men når jeg nu tænker mig om havde jeg den gamle CRT TV (Sony's flade billedrør) til at stå der hvor det nye tv skal hænge. Havde ikke problemer med vindues lys daværende tidspunkt.

Kan disse to teknologier sammenlignes hvad angår gene fra vindues lys
Senest rettet af ZirekTR 11 jan 2010, 14:23, rettet i alt 2 gange.
Af telum
Hvis ikke du havde problemer med dit gamle crtp-tv vil du heller ikke få det på et plasma. Plasma er kendt for at have reflektioner fordi der er en glasplade foran panelet, men det er der også på dit gamle crt tv, så det vil sikkert være meget ens med det, måske lidt bedre pga. nyere/bedre coating (behandling af glassets overflade).

Læs evt. om pana'erne herinde, du kan også få en full-HD G10 relativt billigt og med langt bedre billedkvalitet end W5500 (og lidt bedre end X10).
Af ZirekTR
telum skrev:Hvis ikke du havde problemer med dit gamle crtp-tv vil du heller ikke få det på et plasma. Plasma er kendt for at have reflektioner fordi der er en glasplade foran panelet, men det er der også på dit gamle crt tv, så det vil sikkert være meget ens med det, måske lidt bedre pga. nyere/bedre coating (behandling af glassets overflade).

Læs evt. om pana'erne herinde, du kan også få en full-HD G10 relativt billigt og med langt bedre billedkvalitet end W5500 (og lidt bedre end X10).
Har hørt at der er blæser støj på G10'ern.. har overvejet S10, men har så fået forklaret at FULL HD og ik FULL HD ikke kan ses på 37". Spild af penge !?

Skal siges, at den skal bruges til dagligdags tv hvor jeg tilkobler en digital satellit reciever. Der er kun scart kabel udgang på reciever. Samt lidt film fra DVD'en, og kabel tv fra Stofa ;)
Af shlaursen
Jeg har siden december været på udkig efter et nyt 40-42" TV og efter lang tids læsning herinde på forum og anmeldelser var der kun Panasonic TX-P42X10 og Sony KDL-40w5500 tilbage i puljen. X10'eren var at foretrække efter de fine ord her i forum, men havde set w5500'eren i Fona og var overrasket over dens flotte billede - men utryg ved dens ry for dens let inhomogene baggrundsbelysning på nogle modeller.

Panasonic'en er på tilbud i netop denne uge til 4999 i Føtex.
Sony'en er på tilbud i denne uge til 5999 i Bilka.

Jeg smuttede i Føtex (Nørrebro) for at se X10'en an og købe den, men lige ved siden af stod Sony'en så jeg kunne sammenligne dem direkte. Og hvilken forskel.

X10'eren har et flot flot billede, men har desværre en tendens til at hakke en smule ved horisontale og vertikale panoreringer - lidt skuffende, da jeg altid har haft tiltro til et plasma.

Sony'en derimod hakkede slet ikke, men vist et flot "flydende" billede. Farverne var en smule blålige og kraftige, men efter at have set det nærmere an i Bilka, var der ingen problemer med at lave indstillinger så det ikke kunne ses.

Så jeg har netop i dag købt et Sony KDL-40w5500 i Bilka og kan ikke vente med at stille det op, kalibrere og se det an i stuen (der er bare liiiige en eksamenslæsning der skal klares først).

Kan klart anbefale w5500, specielt når den skal hænge i en lys stue -men fald IKKE for fristelsen at spare 1000kr på lillebroren v5500, så hellere X10'eren.

God fornøjelse med indkøbet :D
Af ZirekTR
shlaursen skrev:Jeg har siden december været på udkig efter et nyt 40-42" TV og efter lang tids læsning herinde på forum og anmeldelser var der kun Panasonic TX-P42X10 og Sony KDL-40w5500 tilbage i puljen. X10'eren var at foretrække efter de fine ord her i forum, men havde set w5500'eren i Fona og var overrasket over dens flotte billede - men utryg ved dens ry for dens let inhomogene baggrundsbelysning på nogle modeller.

Panasonic'en er på tilbud i netop denne uge til 4999 i Føtex.
Sony'en er på tilbud i denne uge til 5999 i Bilka.

Jeg smuttede i Føtex (Nørrebro) for at se X10'en an og købe den, men lige ved siden af stod Sony'en så jeg kunne sammenligne dem direkte. Og hvilken forskel.

X10'eren har et flot flot billede, men har desværre en tendens til at hakke en smule ved horisontale og vertikale panoreringer - lidt skuffende, da jeg altid har haft tiltro til et plasma.

Sony'en derimod hakkede slet ikke, men vist et flot "flydende" billede. Farverne var en smule blålige og kraftige, men efter at have set det nærmere an i Bilka, var der ingen problemer med at lave indstillinger så det ikke kunne ses.

Så jeg har netop i dag købt et Sony KDL-40w5500 i Bilka og kan ikke vente med at stille det op, kalibrere og se det an i stuen (der er bare liiiige en eksamenslæsning der skal klares først).

Kan klart anbefale w5500, specielt når den skal hænge i en lys stue -men fald IKKE for fristelsen at spare 1000kr på lillebroren v5500, så hellere X10'eren.

God fornøjelse med indkøbet :D

shlaursen->

Tillykke med TV'et.. Det er også det tv jeg kraftig overvejer, da det også er testet og anbefalet her på sitet. Er klar over at Bilka har det på tilbud i denne uge.

v5500 er udelukket. Det har været på tilbud hos elgiganten for 4444, men pga 100hz mangel valgte jeg det ikke.

btw.. held og lykke med eksamen
Af xcardman
Håber du så ikke får et Sony KDL-40w5500, som min 32 tommer version
men det står i mit køkken
en masse backlight bleeding og det kan ikke ses i butik
Kun om aften
Af ZirekTR
xcardman skrev:Håber du så ikke får et Sony KDL-40w5500, som min 32 tommer version
men det står i mit køkken
en masse backlight bleeding og det kan ikke ses i butik
Kun om aften
Hva vil det egentlig resultere i ?

Dårlig sort gengivelse?

Burde måske overveje Panasonic TX-P42S10E, hvis jeg skal være på den sikre side. koster nemlig det samme hos Computercity hvor jeg kan afhente det fra
Af shlaursen
Bestemt - det håber jeg virkelig også. Det var (er) også min største bekymring med den model, men har satset lidt og krydser hvad krydses kan for at jeg ikke bliver uheldig. Så der skal testes så snart skærmen er ude af kassen (senere på ugen).

Har heldigvis 30 dages fuld returret hos Bilka såfremt tv og emballage er i fin (original) stand ved returneringen. Og skulle de være problemer med baggrundsbelysningen i svinet, så ryger det retur!

ZirekTR > tak for det.

Backlight Bleeding eller "inhomogen baggrundsbelysning" vil give et forstyrrende lysere område i billedet på skærmen - oftest ud fra hjørnerne på skærmen (efter hvad jeg har forstået).
Se mere her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239889891 (se sidste billede i testen -husk at forstør)

Jeg har forstået at det svinger meget fra apparat til apparat og du kan derfor være heldig, lidt uheldig og meget meget uheldig afhængigt af hvor besværet billedet er af Backlight Bleeding.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Backlight bleeding er lys der skinner igennem langs kanterne/hjørnerne
Billede

Det kan være meget generende at se på - især ved letterbox-udsendelser.