Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ponduus
Hej

Min bror står i den situation at han har købt en 46" S10, som han synes summer for meget. Den summer dog ikke nok til at retfærdiggøre en udskiftning, ifølge det lokale Panasonic Center, så han har måttet ty til andre midler aka. mig - åbenbart.

Efter en del tid på google fandt jeg frem til dette produkt: http://www.aage.dk/shop/akustik/foamzorb/panel-120.html

Min plan er, at købe to af disse og montere dem bag ved tv'et. I min verden vil skummet forhindre summen fra bagsiden af skærmen i at blive reflekteret ud i rummet. Ergo mindre summen og en gladere bror.

Mit spørgsmål lyder: Vil dette fungere?
Af Sten
Interessant, Ponduus!

Jeg ved ikke, om det virker. Men det er da et forsøg værd.

Hvilken type beklædning har brormand bag hans Pana?

Jeg ved at mange kæmper med støj fra deres fladskærme, - specielt de Pana'er som er forsynet med blæsere. Så hvis disse skumfiduser kan minimere støjen - og dermed akustikken, så vil løsningen være interessant og værdifuld for mange.
Af Ponduus
Murstensvæg med tapet på.

Bemærk at det er en S10 - uden blæser - så hvis vi forsøger os, kan jeg kun svare på summen.
Af Sten
Så godt det var en S10. Dog tænker jeg, at kan skumfiduserne optage lyden/akustikken fra plasmasummen, kan det vel også optage (noget af)blæserstøjen. Oftest bliver støjen nemlig "kastet" ind på væggen og bragt ud i lokalet afhængigt af materialevalg på væggen. Jeg oplever selv blæserstøjen meget forskelligt afhængigt af hvor jeg sidder eller hvordan skærmens vinkel er i forhold til bagvæggen (læs: står på en drejefod).

Som nævnt tidligere - det er et forsøg værd.

Jeg har en gang brugt et lignende materiale (tungt støjdæmpningsmateriale) i en Pc'er, som larmede en i h...... . Det omtalte materiale hjalp utroligt meget på støjen og resonanserne fra kabinettet.
Af S.G
Blygummi :)
Dertil kan skumplader købes i stort set alle car hifi butikker. Dette kan også bruges og er noget billigere
Af Ponduus
@ Sten:

Ja, det må nødvendigvis også fjerne noget blæserstøj, hvis det ellers virker efter hensigten...

@S.G:

Interessant. Det vil jeg lige prøve at kigge mere på. Især hvis det er billigere.
Af S.G
Det er bare at gå på deres webshops og se
Der er masser af de butikker
fx carsound
Af Perfod
kan jo altid starte med at sætte æggebakker op bagi tvet inden man bruge penge på alt muligt.

PS:Husk at tage æggene ud af bakken inden i sætter den op :D
Af Sten
... eller iføre sig de gule ørepropper ... :D

Og kan man ikke tåle lugten i bageriet, kan samme propper sættes i næsen.
Senest rettet af Sten 10 jan 2010, 23:13, rettet i alt 1 gang.
Af velsing
Ja, det skal nok virke. Folk på AVforum har forsøgt sig med lignende installationer, med held. Et Gardin skulle dog også kunne gøre det.

En bruger fra avforum mente at det optimale var at have tv'et stående nogle centimeter foran at loft-til-gulv gardin. Det skulle vist fjerne alle højfrekvente resonanser, (som jeg også lider en smule under med mit S10), fuldstændig.

Jeg har selv tænkt mig en eller anden form for gardin løsning, og vender tilbage med respons på det, hvis det en eller anden dag skulle vise sig at jeg fandt, tid, lyst og momentum til at få gjort noget ved det ;)

Mvh Velsing
Af TvHomer
Det tror jeg også vil virke.

Legede selv lidt med en sundulitplade på et tidspunkt, og det virkede, så mon ikke man vil få endnu større effekt af noget regulært støjabsorberende materiale.
Af Ponduus
UPDATE:

Så kom mit skum. Bestilte 2x http://www.aage.dk/shop/akustik/foamzorb/panel-120.html

Jeg har lige testet lidt.. En meget primitiv opstilling hvor de to stykker skum er klistret på et stykke pap og opstillet bag tv'et - og det virker. Summen er mindsket hørbart, ikke væk, men mindsket en del.

Skal nok opdatere med nogle billeder af den endelige opstilling, hvis der er interesse for det.
Af wium
Jeg kunne godt tænke mig at se et billed af din opstilling. Jeg har bestilt et samsung 855 som jeg har hørt døjer meget med støj. Derfor kunne det være at din opstilling kunne hjælpe på det, skulle jeg få en model fyldt med bier... sum sum suummm
Af Michael B.
Jeg kunne også rigtig meget tænke mig at se hvordan du har sat det op, ligeglad med om det kun er midlertidigt, bare jeg har en ide, jeg får mit pana G10 imorgen og den skulle også larme lidt fra blæser. Nu må vi se om det er noget som genere mig :)