Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle.

Jeg er på udkig efter en ny skærm til min kommende nye computer. Pt. falder overvejelserne på en 21" fladskærm. I min research har jeg fundet frem til følgende 4 skærme

Samsung 214T (5520kr)
NEC LCD2170NX-BK (5780 kr)
Viewsonic 2130b (6300kr)
Eizo S2100 / Eizo S2100-K (7950kr) (er det denne samme skærm?)

Disse bruger ifølge siden her alle det samme panel fra Samsung. Dog får de 3 første lidt forskellige reviews på billede kvalitet til tekst og spilher

Burde de 4 skærme ikke performe 99% ens med det samme panel eller hvad er det der gør forskellen?

Pt hælder jeg til NEC fordi den har USB hub i skærmen og det har Samsung ikke. Desunden er Eizo og Viewsonic er noget dyre med samme panel.

Mit næste problem er om jeg skal vælge widescreen istedet. Jeg synes bare man får mere areal for pengene med en 4:3 skærm. Og disse skærme er jo ikke meget smallere end fx en Samsung 215TW men noget højere.

Jeg bruger min skærm til arbejde, spil (alle mulige slags inkl FPS) og surfning.

Det var meget i en post.

Tak på forhånd
Mvh
Flemming
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er desværre en del mere end blot et panel i en skærm og selve skærmcontrolleren spiller også en væsentlig rolle som du f.eks. kan se af de problemer Dell har haft med banding på nogle af deres nye modeller - her blev det rettet med en simpel biosupgrade i skærmen.

Så du kan ikke tage det for givet at disse skærme er lige gode. F.eks. kan der være forskel i deres LUT der eksempelvis kører med en ret høj værdi i Eizo's skærme.
Af Flemming
Tak for det hurtige svar.

Så hvilken af de ovenfor nævnte skærme er bedst?

Mvh
Flemming
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu har jeg ikke haft nogen af de nævnte eksemplarer imellem hænderne desværre, så det er svært at sige.

Til en grafiker vil Eizo være en der leverer de bedste farver, men eftersom du vil have noget til allround, så ville jeg nok satse på Samsung 214T eller den NEC du selv nævner. Du vil ikke få glæde af den ekstra farvestyring som Eizo tilbyder og Viewsonics model er bare dyr i sig selv.

NEC skærm har et ret godt OSD system og tilbyder mange justeringsmuligheder, men rent fysisk har den ikke så høj ergonomi i form af f.eks. pivot.