Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dude V
Problemet ligger i at den automatisk sætter skærmen til HD,SD altså 1080p 1920*1080 i nvidia kontrol panel.

Under PC er den højeste opløsning 1680*1050 og jeg kan ikke finde en indstilling der fjerner det HD halløj.

Når min gamle skærm var sat til HD betød det at inde i spil ville billed blive uskarpt når jeg bevægede mig hurtigt rundt omkring, men når jeg satte den til 1920*1080 under PC ville den fungere normalt.

Nu har jeg ikke rigtig mulighed for at teste, men det er præcist det samme problem jeg har selvom jeg bruger et DVI kable. I world of warcraft når jeg bevæger mig rundt hurtigt kan man tydeligvis se at billed bliver lidt uskarpt eller blurry.

Her er et billed, så i kan se hvad jeg mener med hensyn til nvidia kontrol panel:

http://img686.imageshack.us/img686/8073/...

Alle de nyeste drivers er installeret også til skærmen og jeg køre windows xp.

Håber i kan hjælpe.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit link virker desværre ikke, men det betyder heller ikke så meget.

Det er ikke opløsnigens skyld, at billedet bliver uskarpt når du bevæger dig i WoW. Det er responstiden af skærmen og det kan du ikke justere dig ud af vha. opløsningen. Det er ulempen ved LCD-teknologien.

Din skærm har den fysiske opløsning på 1920x1080, dvs. 1080p passer 100% til skærmens fysiske mål. Det må du IKKE ændre på. En fladskærm er ikke bygget til at køre med andre opløsninger end lige præcis det fysiske antal pixels på skærmen. I dit tilfælde er det altså 1920x1080.

Så længe alt er sat op til at køre ved 1920x1080, så leverer skærmen det den kan og du kan ikke gøre billedet skarpere. Du kan justere farverne så billedet bliver mere korrekt, men ikke skarpere.
Af Dude V
Mange tak for svaret.

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke har den mindste smule forstand på skærme, men jeg gik med den tro at når skærmen var nede ved de 2-3ms burde den ikke blive sløret når det går lidt hurtigt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De 2-3 ms er den hurtigste tid målt over hele spektret. Desværre så tillader målingen af responstid at man kun angiver den hurtigste overgang, hvilket er et levn fra dengang "overdrive"-teknologien ikke eksisterede. Som resultat så kan man ikke bruge dette tal til ret meget, hvilket du jo også selv har bevist nu.