Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Derre
Hej Flatpanels!

Jeg har netop modtaget min nye monitor en samsung p2270, men jeg synes ikke farverne står helt rigtigt. Jeg kan se i menuerne, at der er mulighed for at kalibrere farver, lysstyrke, kontrast, gamma mm. men jeg kan ikke finde nogle anbefalede indstillinger nogle steder på nettet.

Er der en der har en skærm magen til, eller ved hvordan den skal kalibreres?

Mvh Derre
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som udgangspunkt tror ejg du kommer længst ved at satse på en af de andre billedprofiler, hvis du ikke kan finde konkrete bud på indstillinger.

Det er også en god idé at skrue lidt ned for lysstyrken af hensyn til behag for øjnene.

Hvilke farveprofiler kan du vælge igennem i skærmens menu?
Af Derre
Jeg kan vælge 4 farveprofiler: cool, warm, normal og custom.

Jeg synes at cool er en anelse for blå i det, og warm er for rød. Så lige nu har jeg sat den på normal. Jeg har også et samsung tv, A656 serien, og der brugte jeg hdtvtest.co.uk's settings som fungerer fremragende. Jeg håbede på, at der måske var nogle som lå inde med ligende indstillinger til min nye monitor.

Jeg har skruet lyset ned til 90% og kontrasten op på på 80%, de var indstillet out-of-the-box til hhv. 100% og 75%. Du har ganske ret i, at det var anstrengende at se på i starten, og det var også derfor jeg straks tænkte på at kalibrere billedet.