Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er lige blevet den forhåbentligt lykkelige ejer af en Panasonic TX-P37X10Y, men har ik det fjerneste anelse om hvordan jeg sætter det rigtigt til, eller kalibrerer det...

Vi har fået sat skærmen til (alm. tv stik i vægen), da vi er på antenneforeningens net, men kan ikke finde ud af at finde de digitale programmer, kun de analoge - og de er virkelig ik særlig gode - der er billedet meget "grynet"??

Håber i vil hjælpe en rookie, så der kan blive husfred...

Mvh Allan
Af 803
Nogen der kan komme med en logisk forklaring på, hvorfor jeg kun kan finde DR HD, men ikke Ramasjang osv?
Billedet på de analoge kanaler er heller ik for gode (mildt sagt) - hvad kan det skyldes?
Beklager min uvidenhed, men er ikke super skarp hvad angår elektronik, så håber I vi hjæpe...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kunne tænkes at signalet er for svagt. Hvordan har du tilsluttet TV'et? Hvor lange kabler har du trukket og hvor godt er de afskærmede?

"Kalibrering" bliver der ikke tale om, men du kan indstille TV'et mere fornuftigt end det er nu ved at bruge de indstillinger vi har i testen af 42X10Y her på siden.

Du får ikke HD-kanaler uden at betale for det. DR HD fås eks. først fra Yousee hvis du har et Plus-abonnement, hvilket kræver et dekoderkort og en kortlæser. Du må kontakte din antenneforening for at få fastlagt hvilken løsning de benytter og hvilken kortlæser du skal have fat i.
Af martin.v
kan også være du skal indsætte et netværks-id når du skal søge efter de digitale kanaler, det kan din antenneforening oplyse dig om hvad det er..
Af bantam
Man kan godt se DR HD på YouSee's kable-TV-net uden CAM og kort. Det virker i hvert fald for mig i Viborg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har ret. Jeg kan se, at Yousee har fået opdateret deres liste over gratis digitale kanaler så HD-kanalen nu også figurerer som en del af grundpakken - forudsat at trådstarter har Yousee, altså...
Af 803
Jeg har stofa, og har nu fundet DR HD, der er billedet SUPER godt!! :)

Jeg har bare sluttet tvét til via antennestik ligesom med mit gamle billedrørstv, og kablet er vel 1 meter lang, men sikkert af tvivsom kvalitet..??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På 1 m skal det godt nok være et ringe kabel for at du slet ikke kan tage nogen kanaler, men her er da et par småting du kan prøve, som vil være ret billigt:
- Køb et ordenligt antennekabel med dobbelt afskærmning (uden terminaler).
- Køb et sæt terminaler med magnetisk afskærmning, dvs. med metalhus

Dette skulle ikke beløbe sig til mere end 100 kr. - nok mindre - for et kabel i et par meters længde.

Kan man ikke udføre en "komplet søgning" på TV'et, frem for en hurtig søgning?
Af ThomasT1976
Finder den DR HD, bør den også finde de andre kanaler.
Af 803
yakken skrev:Kan man ikke udføre en "komplet søgning" på TV'et, frem for en hurtig søgning?
Synes ikke jeg kan finde det ihvertfald, der er autosøgning og manuel søgning - ikke andet?