Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Edit til det hele, sådan set, for at tydeliggøre. Rettelser af ord, bogstaver og forkert lydende sætninger. Jeg har desværre for vane at clicke Udfør og ikke Hvis Prøve, hver gang for at tjekke det skrevne:

Da jeg er interesseret i at erhverve denne her Bluray player, så vil jeg høre om i der ejer sådan en svend kan fortælle mig om man kan slå 576/720/1080ip til i 4:3 skærmformat? (DET ER IKKE 4:3 ELLER 16:9 BILLEDFORMAT JEG TALER OM HER OG SOM MANGE TRÅDEN HER TROR OG MISFORSTÅR!!!)

Faktisk må andre Bluray ejere gerne byde ind med om deres spiller kan opløsningerne i 4:3 skærmformat? (screenformat)

Min halvgamle Pioneer DVD afspiller med HDMI kan sagtens køre 576/720/1080ip i 4:3 skærmformat. Men det kunne den Bluray afspiller jeg kiggede på nede i Hifiklubben ikke. Kan ikke helt tydeligt huske hvad mærke den var, men mener det var en Samsung BR afspiller. Egentlig derfor jeg opretter denne her tråd!

For det første er jeg langt fra ekspert på hardware kvalitetsområdet. men det er meget vigtigt for mig, da jeg helst vil se mit biografmateriale i originalt masteret billed og ikke med det zoom ind som ellers kommer ved 16/9 skærmformat og skuespillernes hoveder bliver lange og store og det hele er ude af rette billedmæssige propertioner.

At sende et 16:9 billedformat som 16:9 skærmformat giver det zoom in jeg taler om.

Det er især ved de store " skærme man kan se det. Ved de mindre skærme (32" og nedefter) er det mindre tydeligt.

Eks:

Hvis du tager et 16:9 billedformat og sender det som 16:9 skærmformat fra din source (fx dvdafspiller) så vil det 16:9 billedformat blive strukket ud og zoomet in så det fylder hele skærmen (ingen sort bjælke oppe og nede). Det er et korrekt 1.85:1 (16:9) billedeformat som bliver strukket zoomet in til ca. 1.33:1 billedformat.

Hvis du tager et 16:9 billedformat og sender det som 4:3 skærmformat fra din source, så vil du få de 1.85:1 (16:9) billedformat i de rigtige propertioner (med sort bjælke oppe og nede). Det er et korrekt 1.85:1 kamera optaget billedeformat som bliver vist i korrekt 1.85:1 billedformat, fordi det er 4:3 skærmformat.

Hvorfor hardware producenterne har truffet det valg at vi helst skal have et billede uden bjælker oppe og nede er vel fordi de fleste er vant til det i gamle dage 4:3 billedformat/skærmformat og derfor bliver irreteret over at der er sorte bjælker oppe og nede i skærmen, og at 16:9 SKÆRMFORMAT fjernsynene/fladskærmene kom frem for at passe til at kameraerne langsomt gik over til at optage i 16:9 (1.85:1) widescreen format!?? Men dertil så at lukke af for 4:3 SKÆRMFORMAT muligheden i ens dvd/bluray afspiller er mig en gåde. Jeg gider ikke at se på det zoom in.

Et godt eks. til Jer som har sat Jeres boks/player/fladskærm til 16:9 SKÆRMFORMAT er at se DR2 udland, når der bliver sendt fra de forskellige udlandkorrenspondender via internet kan man se at oppe over internet billedet at det skrevne INTERNET ses INTERNE - T mangler pga. det 16:9 zoom in fra 16:9 SKÆRMFORMAT settingen. Kommer sikkert an på hvilken Aspect Ratio man har sat, men ved det ikke med sikkerhed. Jeg har jo som sagt sat min SÆRMFORMAT indstilling til 4:3 og der står INTERNET og der er ca. 2-4 cm mere at se af billedet!! Fordi at man, som sagt, får det fulde rigtig propertioneret 16:9 widescreen BILLEDEFORMAT ved 4:3 SKÆRMFORMAT settingen! Hvis man opskalerer sit 576ip signal til 1080ip ved den, for mig, uønskede 16:9 SKÆRMFORMAT setting, så burde man se T'et i Internet? Men jeg ved det ikke med fuld sikkerhed for jeg har ikke prøvet selv - endnu. Men det burde det? :)

Jeg ser det hvergang hos mennersker (fx mine forældre, men min Mor og Far er så indoktrineret af det gamle 4.3 BILLEDE/SKÆRMFORMAT at de helst vil have et billede uden de sorte bjælker oppe og nede. Det ser forkert ud i deres øjne :) ) med fladskærme/boks/player som er sat til 16:9 SKÆRMFORMAT og som åbenbart er ligeglad eller uvidende om store hoveder, manglende bogstaver hist og her og forkert propertioneret billede. :)

Hvis du tager en panavision anamorphic biografilm i 2.35:1 (21:9) og sender den fra en dvdafspiller, som er sat til 16:9 skærmformat, så vil panavison anamorphic biograffilmen blive trukket ud med zoom in til 1:85:1 og hovederne er igen lange og ude af propertioner.

En panavision anamorphic biografilm i 2.35:1 sendt fra dvdafspiller sat til 4:3 skærmformat viser filmen i de korrekte 2:35:1 (med de store lange sorte bjælker oppe og nede). Hvis man har lyst til at se filmen trukket ud og med zoom in i 1.85:1, så kan man bare bruge 'Aspect Ratio' på din remote (zoom in, wide, full og hvad de ellers hedder) og du får nøjagtig det samme billede, som hvis dvdafspilleren var sat til 16:9 skærmformat

Så..

hvis det stod til mig kunne de godt fjerne det 16:9 skærmformat for altid. Der er ikke brug for det.

Et 21:9 tv....det kunne være spændende til biograffilm. :) Nå ja det er jo lavet til at vise anamorphic biograffilm i de rette propertioner.
Senest rettet af richthofen 16 maj 2010, 13:46, rettet i alt 27 gange.
Af richthofen
Er der slet ingen som kan fortælle mig om deres Bluray afspiller (svar helst med navn og modelnummer) kan sættes til fx 1080 ved 4:3 screenformat/skærmformat?

PS3 brugere behøves ikke at svare da man kun kan sætte 1080 til i 16:9 skærmformat, så man er tvunget ud i det zoom in. Det samme er forresten gældende med xbox360 også.
Af xcardman
21:9 tv er meget fint til 2.35, men hvad så med resten.

kender desvære ikke modellen. har selv en BD50 men bruger den aldrig til dvd.
til dvd burde du nok sætte den til 576I og lade din pio opskalere.

købe heller en oppo 83, men 5000 kr er også en slags penge
Af richthofen
xcardman skrev:21:9 tv er meget fint til 2.35, men hvad så med resten.
Nu skrev jeg jo også at det kun var til Biograffilm, ikke. :)
xcardman skrev:dvd burde du nok sætte den til 576I og lade din pio opskalere.
Det gør jeg skam også. Før hen. :)

Faktisk så sender jeg idag 576 til min Denon og den opskalere til 1080p og det ser fantastisk wonderfull ud. Sådan en 10bit Video Processor fra Anchor Bay, som sidder i min Denon surround reciever, er simpelthen outstanding! :) 8)

Jeg tænkte på om du ville svare på mit hovedspørgsmål om din Bluray afspiller kan vise 576/720/1080ip i 4:3 skærmformat?

Du/i kan se/set det up inden i menu, selvfølgelig. 8)
Af xcardman
Det skulle da lige være et pioneer 21:9 tv til film :D

På min BD50 model kan jeg ikke engang sætte den 576I :o
kun via componet :((
godt den kun er købt til blu-ray
bruger selv en oppo 983 til dvd.
men er lidt doven og ser faktisk mest via en popcorn c200 efterhånden

om det så er ændret på en BD80 model tror jeg faktisk ikke.
ved at en sony pioneer og oppo 83 kan sende 576I ud.
Af richthofen
xcardman skrev:Det skulle da lige være et pioneer 21:9 tv til film :D

På min BD50 model kan jeg ikke engang sætte den 576I :o
kun via componet :((
godt den kun er købt til blu-ray
bruger selv en oppo 983 til dvd.
men er lidt doven og ser faktisk mest via en popcorn c200 efterhånden

om det så er ændret på en BD80 model tror jeg faktisk ikke.
ved at en sony pioneer og oppo 83 kan sende 576I ud.
Av så det kan man ikke. Ja så har du sikkert ret i at man heller ikke kan på BD80.

Det er sku mærkeligt de ikke giver en muligheden for at sætte sin egen skærmformat indstilling.

Du siger at du gudskelov kun bruger din BD afspiller til Bluray film, men så kommer du jo, som sagt, til at se dine Bluray film med 16:9 zoom in og ikke i det originale billedeformat ved 4:3.

Mon en firmware update kunne lukke op for sådan noget, hvis altså producenten var indstillet på det? Hmm...
Af OleA
Det kan godt være jeg er lidt tung i hovedet, men du har tabt mig fuldstændig. Mener du seriøst at PS3 og andre Bluray-afspillere ikke kan afspille i korrekt Aspect Ratio?

Jeg må blankt indrømme, at jeg synes dit første indlæg er rent volapyk.
Af richthofen
Ja det vil du nok synes, hvis du aldrig har tænkt på det eller egentlig er ligeglad med hvordan du får dine film og programmer serveret.

Hvis du gerne vil vide, så start med at kigge på denne her tråd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_and_scan

og så begynd at kigge på hvilke billedeformater dine dvd/blueray film er i (kig bagpå din filmcover) og så begynd at eksperimentere med at sætte din dvd afspiller til 4:3 og 16:9 skærmformat.

Mht til xbox og PS3 så er det ikke aspect ratio jeg taler om, men SKÆRMFORMAT (screenformat) setting. PS3 og Xbox360 kan ikke vise 720/1080 i 4:3 kun 16:9 og det har sammenhæng med det jeg har skrevet helt øverst og som du synes er volapyk. :)
Af OleA
forstår stadig ikke hvad du mener med at den zoomer. Hvis jeg ser en film i 2.35:1 format er der sorte bjælker i top og bund.

Er den i 1.85:1 er der ikke.
Af richthofen
Er det de tynde "sorte bjælker" du har eller de store?

Men det kommer som sagt an på hvad du har stillet enten din boks eller dvd til? 4:3? 16:9? i billedeformat (screenformat)

Er du sikker på du har læst det hele ordentligt igennem? :)
Af richthofen
Er der virkelig ikke flere som har en blueray afspiller, som ikke er en PS3? :)
Af donfrankie
Der skal ikke være være en kant på billedet hvis du sender en video i 16:9 format (f.eks 1920x1080) til dit 16:9 fjernsyn, det siger vel egentlig sig selv.
720p og 1080i/p er også per definition 16:9, men PAL er i 720x576.
Afspilleren skal sættes til at outputte i 16:9 hvis du har et 16:9 tv og 4:3 hvis du har et 4:3 tv.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Jeg forstår ærligt talt heller ikke helt hvad dette går ud på :((

Et billede der er kodet som 16:9, skal selvfølgelig vises i 16:9. Et billede i formatet 4:3 skal naturligvis vises som 4:3 - altså 'pillowboxed' (med sorte bjælker i siderne). Det burde alle BD- og dvd-afsillere være i stand til. Jeg mener bestemt også at min PS3 kan vise det på den måde.

Men hvad er det egentlig du spørger om?
Jo kortere en sætning du laver, jo større sandsynlighed er der for at vi forstår den.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Da jeg er interesseret i at erhverve denne her Bluray player, så vil jeg høre om i der ejer sådan en svend kan fortælle mig om man kan slå 576/720/1080ip til i 4:3 skærmformat?
Spørger du fordi du har et tv i 4:3-format?

For det første er jeg langt fra ekspert. men det er meget vigtigt for mig, da jeg helst vil se mit biografmateriale i originalt masteret billed og ikke med det zoom ind som ellers kommer ved 16/9 billedformat og skuespillernes hoveder bliver lange og store og det hele er ude af rette billedmæssige propertioner.
Det sker kun hvis du har sat det hele forkert op!
At sende et 16:9 billedformat som 16:9 skærmformat giver det zoom in jeg taler om.
Nej, det gør ej. Hvis du har et 16:9-tv og din dvd-afspiller er sat til 16:9-format, og kildematerialet er anamorft, så vil alt være i de rette proportioner. Har du derimod et 4:3-tv og har indstillet din dvd-afspiller til 16:9-format, vil alt være strakt i højden, dvs. ansigter vil f.eks. være for lange.
Hvis du tager et 16:9 billedformat og sender det som 16:9 skærmformat fra din source (fx dvdafspiller) så vil det 16:9 billedformat blive strukket ud og zoomet in så det fylder hele skærmen (ingen sort bjælke oppe og nede). Det er et korrekt 1.85:1 (16:9) billedeformat som bliver strukket zoomet in til ca. 1.00:1 billedformat.
Sludder. Der bliver ikke zoomet overhovedet. Alt vises som det skal, forudsat at du har et 16:9-tv
Hvis du tager et 16:9 billedformat og sender det som 4:3 skærmformat fra din source, så vil du få de 1.85:1 (16:9) billedformat i de rigtige propertioner (med sort bjælke oppe og nede). Det er et korrekt 1.85:1 billedeformat som bliver vist i korrekt 1.85:1 billedformat, fordi det er 4:3 skærmformat.
Kun rigtigt hvis du har et 4:3-tv. Ellers vil billedet være 'pillow boxed', dvs. der vil være sorte bjælker både i siderne og foroven og forneden.
Hvis du tager en panavision anamorphic biografilm i 2.35:1 (21:9) og sender den fra en dvdafspiller, som er sat til 16:9 skærmformat, så vil panavison anamorphic biograffilmen blive trukket ud med zoom in til 1:85:1 og hovederne er igen lange og ude af propertioner.
Kun rigtigt hvis du har et 4:3-tv. Hvis du har et 16:9-tv og har indstillet din dvd-afspiller til at outputte 16:9, vil alt se rigtigt ud, og der vil være sorte bjælker foroven og forneden.
En panavision anamorphic biografilm i 2.35:1 sendt fra dvdafspiller sat til 4:3 skærmformat viser filmen i de korrekte 2:35:1 (med de store lange sorte bjælker oppe og nede). Hvis man har lyst til at se filmen trukket ud og med zoom in i 1.85:1, så kan man bare bruge 'Aspect Ratio' på din remote (zoom in, wide, full og hvad de ellers hedder) og du får nøjagtig det samme billede, som hvis dvdafspilleren var sat til 16:9 skærmformat
Kun rigtigt hvis du har et 4:3-tv (og så skal du naturligvis indstille din dvd-afspiller til at outputte til 4:3-format). På et 16:9 tv, vil alt være i de rigtige proportioner, og med sorte bjælker foroven og forneden.
Så..

hvis det stod til mig kunne de godt fjerne det 16:9 skærmformat for altid. Der er ikke brug for det.
Øhhh? Alle os der har et 16:9-tv har skam stor glæde af det. Dels vises alt i det rigtige format, og dels er der flere linjer med opløsning end hvis man udsender signalet som 4:3 og derefter skal zoome ind.
Et 21:9 tv....det kunne være spændende til biograffilm. smil Nå ja det er jo lavet til at vise anamorphic biograffilm i de rette propertioner.
Næh - det er kun godt til Cinemascope-formaterne. Et 1,85:1-billede vil enten blive strakt i bredden, eller det vil blive vist med sorte bjælker i siderne.

Jeg gætter på at du har et 4:3-tv og ikke har forstået at du så skal indstille din dvd-afspiller til at outputte i 4:3-format. Men ingen seriøse filmelsker har et 4:3-tv. Hvis du derimod har et 16:9-tv, skal du indstille dvd-afspilleren til at outputte i 16:9-format. Alle widescreen-kodede dvd'er vil således se rigtige ud i proportionerne. Hvis du ser en 4:3-dvd, skal du muligvis bede dit tv om at vise det som 4:3.[/quote]
Senest rettet af Filip_kbh 18 jan 2010, 21:55, rettet i alt 1 gang.