Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mrjp
Findes der en test man kan køre hos forhandleren? Enten noget video man kan lægge på en USB-stick, eller brænde på en DVD (de fleste steder er det muligt at se en dvd på skærmene).

Det er meget svært at sammenligne fladskærms-tv, når der kører forskelligt indhold på skærmene.

Hvis det ikke findes, ville det vel være en god idé at lave en videosekvens, som indeholder noget sport, nogle panoreringer (der er rigtigt mange skærme som hakker, når der er den mindste panorering) og nogle lyse og mørke scener. Varigheden kan vel blot være 30-60 sekunder, og så skal sekvenserne starte forfra. Er der nogen, som allerede HAR lavet sådan en DVD, eller kan foreslå nogle film-scener som vil være gode at have med til test hos forhandleren? :)
Af toadbob
I mange elektronik butikker bliver der netop brugt sådanne dvd'er til demostration. Du skal bare være opmærksom på at mange af dem er blu ray, dvs tingene sker i HD kvalitet, og andre er i DVD. Hvis ikke butikken køre disse dvd'er når du står derinde, så hør dem ad, jeg har kendskab til at mange i hvert fald har dem liggende :-)
Af Otto J
mrjp skrev: Er der nogen, som allerede HAR lavet sådan en DVD, eller kan foreslå nogle film-scener som vil være gode at have med til test hos forhandleren? :)
De forskellige versioner af Digital Video Essentials indeholder nogle sekvenser der er rigtigt gode til netop evaluering af tv, når først man har lært sekvenserne at kende. Der er tale om et mix af scener der er optaget specifikt til at afsløre forskellige aspekter af billedkvalitet, almindelige forskellige optagelser der ligeledes kan bruges til at afsløre forskellige bestemte ting samt evaluere almen billedkvalitet, samt nogle scener af "blære-karakter", der er optaget til generelt bare at se flotte ud (men som faktisk stadig kan sige en del om skærmen når man kender scenerne). Det er meget varierede klip, så der er repræsentanter for groft sagt alle tænkelige (og utænkelige) scenarier en skærm kan blive sat til at vise.

Den bedste anbefaling jeg kan give, er at jeg bruger dem næsten dagligt i mit professionelle arbejde med billedkvalitet. Jeg laver aldrig nogen konklusioner om noget som helst, før jeg har set de sekvenser igennem. Det kræver at man kender scenerne, og helst at man har set dem gengivet korrekt, men det gør alt materiale du udvælger sådan set.
Af lennon
mrjp skrev:Findes der en test man kan køre hos forhandleren? Enten noget video man kan lægge på en USB-stick, eller brænde på en DVD (de fleste steder er det muligt at se en dvd på skærmene).

Det er meget svært at sammenligne fladskærms-tv, når der kører forskelligt indhold på skærmene.

Hvis det ikke findes, ville det vel være en god idé at lave en videosekvens, som indeholder noget sport, nogle panoreringer (der er rigtigt mange skærme som hakker, når der er den mindste panorering) og nogle lyse og mørke scener. Varigheden kan vel blot være 30-60 sekunder, og så skal sekvenserne starte forfra. Er der nogen, som allerede HAR lavet sådan en DVD, eller kan foreslå nogle film-scener som vil være gode at have med til test hos forhandleren? :)
Du vil som udgangspunkt aldrig nogensinde få et 100% brugbart indtryk af en skærm hos en forhandler.Bla fordi skærmen typisk står i fabriksindstilling, og pga butikkens lyshav. Dettr er værst i butikker som Fona,Giganten,Bilka osv.Enkelte specialbutikker som bla TC, Scala har ofte kalibreret skærmene og kan derfor give bedre demo. Men find dit behov, læs nogle test herinde, og gå derefter ud til din forhandler og check design,remote osv . Det er en meget bedre vej end at famle sig frem med DVD klip o.l
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
toadbob skrev:I mange elektronik butikker bliver der netop brugt sådanne dvd'er til demostration. Du skal bare være opmærksom på at mange af dem er blu ray, dvs tingene sker i HD kvalitet, og andre er i DVD. Hvis ikke butikken køre disse dvd'er når du står derinde, så hør dem ad, jeg har kendskab til at mange i hvert fald har dem liggende :-)
Problemet med de test-skiver der allerede findes i butikkerne er, at de er lavet for at afsløre skærmens gode sider - ikke de dårlige sider.
Af mrjp
Rasmus Larsen skrev:
toadbob skrev:I mange elektronik butikker bliver der netop brugt sådanne dvd'er til demostration. Du skal bare være opmærksom på at mange af dem er blu ray, dvs tingene sker i HD kvalitet, og andre er i DVD. Hvis ikke butikken køre disse dvd'er når du står derinde, så hør dem ad, jeg har kendskab til at mange i hvert fald har dem liggende :-)
Problemet med de test-skiver der allerede findes i butikkerne er, at de er lavet for at afsløre skærmens gode sider - ikke de dårlige sider.
Det er lige præcis den erfaring jeg har fået. Derfor ville det være rart at have sin egen DVD med, så man ved hvad den indeholder. Jeg har læst mange anmeldelser (hvoraf en del handler om "religion"), for så at se apperaterne i butikken stå og hakke ved de mindste panoreringer. Det er ikke til at holde ud at se på.
Jeg har prøvet at få butikkerne til at køre deres egne DVD'er, men det er ofte meget lange (rolige) sekvenser hvor man skal vente længe mellem det som sætter skærmene på prøve. Og så skal man vente igen, når man flytter sig til den næste skærm. Derfor ville det være fedt med nogle korte klip, som kører i loop, så man få prøvet de vigtige ting af.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mrjp skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Derfor ville det være fedt med nogle korte klip, som kører i loop, så man få prøvet de vigtige ting af.
Jeg er enig. Der burde samles nogle sekvenser.

Indtil da kan jeg anbefale to titler, hvis du har dem i din samling. Indledningen af Gladiator er god til at afsløre hvordan skærmen håndterer hurtig bevægelse i lidt "grumset" (sandet) miljø.
Batman: The Dark Knight er - ud over en super sej film - god til at afsløre hvordan skærmen gengiver sort og shadow detail.