Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 2wd
Hej

vi står og skal have en ny dvd afspiller og er blevet enige om at det nok bør være en blue ray når det skal være. Jeg har ikke det store forstand på det her så jeg håber at kunne få lidt gode råd/info herfra :) .

Vores TV er et Panasonic TH-42PX80EA og vores receiver er en Yamaha RX-V659.

Vi har set på en BD 60 og en BD80 da de formodelig vil kunne dele fj.betjening med vores TV, men jeg er lidt usikker på forskellen og hvilken af de to vi kan nøjes med ?

Alternativt har vi set på en Samsung BDP1580 til en rimelig fornuftig pris ?

På forhånd tak.

Mvh Tom
Af 2wd
Rasmus Larsen skrev:Nu ved jeg godt du skriver, at du mest er til en Panasonic Blu-Ray afspiller, men blot hvis du har overset nyheden, så samlede vi nogle af de gode januar-tilbud her: :)
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1261920078
Joo... kan jo se at den samsung 1580 er der...det er det samme tilbud som jeg har set hos den lokale expert ... men fælles for både den og de andre tilbud samt BD60 og 80'erne er at jeg ikke ved så forfærdelig meget om hvad man bør se efter og vælge... O-O
Af Kratz
Du har et problem. Din receiver mangler HDMI indgange.
Den eneste mulighed for HD lyd (og det ville være synd at misse når du får Blu Ray) er at køre lyden ud over analog kanalerne efter dekodning i afspilleren.
Og det er så her jeg skal spørge hvordan dit højtaler setup ser ud. Kører du med 2 kanal stereo eller surround?
Hvis du kører surround (eller tænker at gøre det med tiden) er det vigtigt du køber en Blu Ray afspiller med multible analoge udgange (med mindre du da udskifter din receiver til en med HDMI indgange).
Panasonic BD60 og Samsung BDP1580 har kun 2 kanals udgange, og er derfor ikke optimale. Nu har jeg ikke tjekket alle de fire afspillere Rasmus linker til men ved i hvert fald Sony S363 også kun har 2 kanals udgange.

Jeg vil anbefale du kigger efter BD80, som netop har multible udgange. Samtidig kan jeg godt forstå du gerne vil have en afspiller, hvor du kan benytte samme fjernbetjening som til TV'et.
Af 2wd
Kratz skrev:Du har et problem. Din receiver mangler HDMI indgange.
Den eneste mulighed for HD lyd (og det ville være synd at misse når du får Blu Ray) er at køre lyden ud over analog kanalerne efter dekodning i afspilleren.
Og det er så her jeg skal spørge hvordan dit højtaler setup ser ud. Kører du med 2 kanal stereo eller surround?
Hvis du kører surround (eller tænker at gøre det med tiden) er det vigtigt du køber en Blu Ray afspiller med multible analoge udgange (med mindre du da udskifter din receiver til en med HDMI indgange).
Panasonic BD60 og Samsung BDP1580 har kun 2 kanals udgange, og er derfor ikke optimale. Nu har jeg ikke tjekket alle de fire afspillere Rasmus linker til men ved i hvert fald Sony S363 også kun har 2 kanals udgange.

Jeg vil anbefale du kigger efter BD80, som netop har multible udgange. Samtidig kan jeg godt forstå du gerne vil have en afspiller, hvor du kan benytte samme fjernbetjening som til TV'et.
Jeg bruger Surround nu og receiveren bliver lidt endnu :) ... men jeg har som sagt ikke den helt store erfaring med at sætte sådan noget her op.....som det er nu er der:
hdmi imellem PX80'ern og DVD
digi. sig. kabel imellem dvd og reciever
jeg havde egenligt regnet med at kunne bruge samme setup ?

Jeg har fundet en BD80hos pixmania...ved du om det er et ok sted at handle..eller kan du anbefale andre ?
Af Kratz
Problemet er, at du ikke kan køre HD lyd ud over optisk eller coax. Eneste mulighed er HDMI, med mindre du som sagt kører hver enkel kanal ud over analog efter dekodning i afspilleren.

Jeg har ingen erfaring med Pixmania, men de får vist generelt ikke så god kritik.
Prøv at køre en søgning på DVDpriser eller pricerunner efter billigste forhandler.
Af 2wd
Kratz skrev:Problemet er, at du ikke kan køre HD lyd ud over optisk eller coax. Eneste mulighed er HDMI, med mindre du som sagt kører hver enkel kanal ud over analog efter dekodning i afspilleren.

Jeg har ingen erfaring med Pixmania, men de får vist generelt ikke så god kritik.
Prøv at køre en søgning på DVDpriser eller pricerunner efter billigste forhandler.
ok..jeg ser om jeg kan finde noget der.

og hvis jeg skal kører hver enkel kanal ud over analog efter dekodning i afspilleren, er det bare et spørgsmål om at forbinde via kabler eller indebære det noget setup på afspilleren ?
Af Kratz
Du kan sådan set godt forbinde en Blu Ray afspiller som du gør med din nuværende afspiller, altså med et optisk kabel. Det vil give dig de samme lydformater som du har nu, dvs. DTS og Dolby Digital men som sagt ikke HD lydformaterne.

Hvad end du vælger at gøre kræver det sandsynligvis setup af afspilleren.
Af 2wd
Kratz skrev:Du kan sådan set godt forbinde en Blu Ray afspiller som du gør med din nuværende afspiller, altså med et optisk kabel. Det vil give dig de samme lydformater som du har nu, dvs. DTS og Dolby Digital men som sagt ikke HD lydformaterne.

Hvad end du vælger at gøre kræver det sandsynligvis setup af afspilleren.
Hej tak for hjælpen...jeg ser hvad jeg kan finde ud af. :)

Jeg fandt forøvrigt lige en omtale af BD80..og her er et lille uddrag :

Lydkvalitet
Panasonic har tydeligvis jobbet med lydsiden på denne spilleren, som utmerker seg med meget klar og spenstig lyd fra de analoge utgangene. Med innebygd dekoder for de nye høyoppløste lydformatene Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD og DTS-HD Master Audio, er Panasonic DMP-BD80 spesielt kjekk for de som har en eldre surroundreceiver uten HD-lyd. Spilleren kan selvfølgelig også sende ut de samme lydformatene digitalt via HDMI-utgangen, og da er det i stor grad surroundreceiveren og resten av anlegget som avgjør lydkvaliteten.

Konklusjon
DMP-BD80 er en god målestokk for hvordan siste generasjon Blu-ray-spillere bør oppføre seg. Først og fremst er bildekvaliteten eksemplarisk, med overraskende god skarphet fra både sakte og hurtiggående film. Panasonic scorer i tillegg jevnt over bra når det gjelder utstyrsnivå og ikke minst lydkvalitet. En Blu-ray-spiller for entusiastene, som også førstegangskjøperne kan ta seg råd til.

Så lur mig om ikke det bliver en Pana. BD80 ... ;)
Af 2wd
Lige et tillægs spørgsmål til hdmi kabeler ... Hvor vigtig er kabel kvaliteten ... har ca 6 M fra afspilleren til mit TV, og jeg kan jo se at der en del at vælge imellem..både mærker og pris... O-O
Af Kratz
Jamen der er ingen tvivl om BD80 er en glimrende afspiller, som du nok skal blive glad for :)
Det klip du har hevet ud beskriver jo meget fint hvordan du netop kan få HD-lyden ved at benytte de analoge udgange som diskuteret, så det vil jeg da fortsat anbefale.
Med hensyn til HDMI kabler er det ikke så vigtigt hvilket mærke du vælger. Du får ikke et bedre billede ved at vælge et dyrt kabel snarere end et billigt da signalet er digitalt. Du skal blot sikre dig at signalet kan transmiteres over 6 meter (noget producenten naturligvis bør sikre).
Prøv at kigge hos AV-Cables eller AV-Connection.
Af 2wd
Kratz skrev:Jamen der er ingen tvivl om BD80 er en glimrende afspiller, som du nok skal blive glad for :)
Det klip du har hevet ud beskriver jo meget fint hvordan du netop kan få HD-lyden ved at benytte de analoge udgange som diskuteret, så det vil jeg da fortsat anbefale.
Med hensyn til HDMI kabler er det ikke så vigtigt hvilket mærke du vælger. Du får ikke et bedre billede ved at vælge et dyrt kabel snarere end et billigt da signalet er digitalt. Du skal blot sikre dig at signalet kan transmiteres over 6 meter (noget producenten naturligvis bør sikre).
Lige for at være helt sikker....Jeg kan kun få HD lyden ved at bruge de analoge udgange (de rød og hvide stik/kabler) ?

Og det er ikke muligt at få HD lyden med den digitale forbindelse ?

Så jeg skal bruge et HDMI imellem TV og afspiller, et sæt analog kabler imellem afspiller og receiver ??
Af Kratz
2wd skrev: Lige for at være helt sikker....Jeg kan kun få HD lyden ved at bruge de analoge udgange (de rød og hvide stik/kabler)?
Uden HDMI er det eneste mulighed ja.
2wd skrev: Og det er ikke muligt at få HD lyden med den digitale forbindelse?
Lad mig for tydeligheden skyld nævne, at HDMI også er en digital forbindelse ;) De andre digitale forbindelser har ikke båndbredde nok til at overføre HD-lyd signalerne.
2wd skrev: Så jeg skal bruge et HDMI imellem TV og afspiller, et sæt analog kabler imellem afspiller og receiver ??
Lige præcis. Du lyder til at have styr på det :)
Sørg i øvrigt for at få nogle analoge kabler af fornuftig kvalitet.
Af Ney
2wd skrev:
Kratz skrev:Jamen der er ingen tvivl om BD80 er en glimrende afspiller, som du nok skal blive glad for :)
Lige for at være helt sikker....Jeg kan kun få HD lyden ved at bruge de analoge udgange (de rød og hvide stik/kabler) ?

Og det er ikke muligt at få HD lyden med den digitale forbindelse ?

Så jeg skal bruge et HDMI imellem TV og afspiller, et sæt analog kabler imellem afspiller og receiver ??
Præcis! Typisk skal der bruges 3 stk stereo phono-phono sæt for at overføre 5.1 lyd (et stik per kanal). Feks 3x http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono ... 27_da.html.

Mhs. til hdmi kabler har du frit valg fra av-cables.dk så længe de understøtter 1080p i din længde (eksempelvis http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 94_da.html) . Nogle af de lidt billigere virker måske også, der er dog ingen garanti.