Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af klausfejer
Mine forældre har været ude og købe nyt tv, et Samsung 40" MODEL: LE40B625 i serien 620. 100Hz
Det er på tilbud i bilka til omkring 6000 i denne uge/kommende.
Kvaliteten af tvsignalet er meget grumset, og af dårlig kvalitet. Vi modtager tvsignal via. yousee analog, men kan også tage lidt digitale.

Mit spørgsmål er så, som så mange andre: Hvad kan gøre kvaliteten af signalet bedre? Der er en flot guide til HDTV, men så vidt skal man have en digitalboks, og det koster vel også ekstra penge at opgradere sin yousee pakke.

Jeg takker mange gange for alle svar, og I spørger bare løs, hvis jeg skulle have undgået nødvendige detaljer :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis I har YouSee gennem YouSee selv og ikke gennem en antenneforening, så bør I kunne modtage alle kanalerne digitalt. I skal blot lave en søgning på de digitale kanaler.

Hvis I har antenneforstærkerer på antenne-kablet bør I tjekke om det er dem der skaber problemer. Det samme hvis I har kabel-splittere.

Derudover, så skal I være opmærksomme på, at Samsungs 6 serie har sine begrænsninger. Det kommer aldrig til at give jer prangende billedkvalitet på tv-signaler. Det er naturligvis en lidt ærgerlig sandhed når der lige er indkøbt, men jeg synes I kan få noget bedre billedkvalitet for pengene i 6000 kroner klassen.
Senest rettet af Rasmus Larsen 03 jan 2010, 15:19, rettet i alt 1 gang.
Af GreenPea
6000 tommer det var ellers ikke så lidt :)
Af klausfejer
Rasmus Larsen skrev:Hvis I har YouSee gennem YouSee selv og ikke gennem en antenneforening, så bør I kunne modtage alle kanalerne digitalt. I skal blot lave en søgning på de digitale kanaler.

Hvis I har antenneforstærkerer på antenne-kablet bør I tjekke om det er dem der skaber problemer. Det samme hvis I har kabel-splittere.

Derudover, så skal I være opmærksomme på, at Samsungs 6 serie har sine begrænsninger. Det kommer aldrig til at give jer prangende billedkvalitet på tv-signaler. Det er naturligvis en lidt ærgerlig sandhed når der lige er indkøbt, men jeg synes I kan få noget bedre billedkvalitet for pengene i 6000 tommer klassen.
Vi har en kabelsplitter eftersom, jeg også skal kunne modtage signal, men jeg prøvede lige at skille dem ad. Det hjalp ikke på kvaliteten, men de kan nu tage kanalerne digitalt. Jeg synes dog at mit samsung til 2444,- 32" har bedre kvalitet.
Jeg havde advaret dem mod at kvaliteten ikke er godt tæt på, men 3 meter væk er tv2 stadig meget dårlig. Ude i bilka var kvaliteten meget bedre på samtlige kanaler.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
klausfejer skrev: Vi har en kabelsplitter eftersom, jeg også skal kunne modtage signal, men jeg prøvede lige at skille dem ad. Det hjalp ikke på kvaliteten, men de kan nu tage kanalerne digitalt. Jeg synes dog at mit samsung til 2444,- 32" har bedre kvalitet.
Jeg havde advaret dem mod at kvaliteten ikke er godt tæt på, men 3 meter væk er tv2 stadig meget dårlig. Ude i bilka var kvaliteten meget bedre på samtlige kanaler.
Giver modtagelsen af digitale kanaler jer ikke bedre billede på Tv'et?

Hvordan er Tv'et indstillet? Står det i profilen "Dynamisk"?
Af klausfejer
Rasmus Larsen skrev:
klausfejer skrev: Vi har en kabelsplitter eftersom, jeg også skal kunne modtage signal, men jeg prøvede lige at skille dem ad. Det hjalp ikke på kvaliteten, men de kan nu tage kanalerne digitalt. Jeg synes dog at mit samsung til 2444,- 32" har bedre kvalitet.
Giver modtagelsen af digitale kanaler jer ikke bedre billede på Tv'et?

Hvordan er Tv'et indstillet? Står det i profilen "Dynamisk"?
1. Nej, ikke betydende.
2. Ja, det har jeg indstillet den som :)
Af Peter VTEC
Den dynamiske indstilling er kun til "butiksbrug" og den kan ikke anbefales at bruges hjemme i stuen.

Den ser måske nok ved første øjekast meget mere imponerende og klar ud i billedet, men prøv alligevel at sætte den i "film eller movie" (eller hvad samsung kalder den) og se på det nogen dage.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, gør som Peter VTEC siger. Sæt den i movie/film profilen. :)

Dynamisk er efterhånden det største fy-ord i fladskærms-verdenen. Den profil giver den absolut dårligste billedkvalitet hos stort set alle producenterne i dag.
Af S.G
Du kan starte med at sørge for at dit antenne kabel ikke ligger op af strømførende kabler.
Derefter tag ned til din lokale radio/tv pusher og køb noget ordenligt skærmet kabel og tilhørende stik, så du mindsker støj. Du skal få det de selv bruger når de installerer hos kunder og ikke de ting de har hængende i butikken med et kendt mærke og en flot indpakning.

Især den første er typisk årsag til dårligt analog signal. Ledninger der ligger hulter til bulter eller i spiraller giver magnet felter og forstyrrer antennesignalet.

Min bror har lige skiftet kabler og lagt ledninger i orden ved de 3 tv han har i huset. Især tv´et på børneværelset gik fra at være fyldt med sne og uskarphed til at stå mere eller mindre knivskarpt.