Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JLux
Hej med jer. Mit gamle Sony Trinitron billedrørs-tv står for fald, og som ikke-entusiast jeg vil gerne høre jeres bud på, hvad jeg skal købe.
Vi ser alm. tv, spiller PS2 og Wii og ser dvd, men senest om et år køber jeg en blue ray-afspiller. Afstand mellem sofa og tv er 2,5-3 meter, og budgettet er ca. 6000 kroner.

Mine egne ideer er:
Sony KDL-40W5500e, Pana G10E 37", G10E 42" eller S10E 42" - men kom gerne med helt andre bud.

Hvad ville I købe?
Vil jeg kunne se forskel på LCD og plasma i den str. og i den afstand?
Hvorfor er G10E 42" på 600 hz, når LCD'erne står godt med 'kun' 100 hz? Og kan de to tal overhovedet samenlignes?
Egentlig har jeg mest lyst til en 37", men alle skriger på 42, selvom vi sidder relativt tæt på - er det virkeligt så meget federe?
Af Sten
Gå efter en Panasonic plasmaskærm. Den bliver du mest glad for. Der har været meget skriveri vedr. LCD kontra plasma i dette og på mange andre sites. Kort fortalt; sidder du umiddelbart foran skærmen (læs: ret vinkel), så kan en LCD være en mulighed. En "skæv" betragtningsvinkel taler altid for en plasmaskærm.

Mht. 600 hz kontra 100 hz er der blot tale om "reklamegejl". De enkelte mærker forsøger at skelne sig ud blandt hinanden og dette er et af eksemplerne. Du vil hverken kunne se eller mærke en forskel på de to "hastigheder". Beklageligvis er fladskærmsproducenterne begyndt at bruge den samme databladsbeskrivelse, som IT producenterne efterhånden har benyttet en del år. Kast blot et blik i den ugentlige Bilka brochure. Forbrugerne kan ikke mærke forskel alligevel på den ene type RAM fremfor den anden set i lyset af det reelle behov.

Mht. 37" kontra 42" så gå efter det størst mulige. Du får uden tvivl en bedre oplevelse. Idet prisforskellen mellem G10 og S10 efterhånden er så lille, bør du gå efter en G10. Her får du mest "value for money" i disse udsalgstider.
Af dkscan
Sten skrev: Mht. 600 hz kontra 100 hz er der blot tale om "reklamegejl". De enkelte mærker forsøger at skelne sig ud blandt hinanden og dette er et af eksemplerne. Du vil hverken kunne se eller mærke en forskel på de to "hastigheder".
De to hastigheder kan slet ikke sammenlignes, da de refererer til noget helt forskelligt.
Se denne tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=10349
Af JLux
Hej Sten og dkscan
Tak for jeres svar. Jeg går efter et Pana 42" G10E , men skal lige ud at sammenligne billederne endnu en gang.

Hvis I ser det til en god pris må I meget gerne sige til :-)
Af phytoplankton73
Hej Jlux

Jeg står lidt i samme situation og jeg har besluttet mig for et Sony KDL-40W5500. Jeg er ikke Home Theater entutiast men vil bare have et hæderligt TV til prisen og jeg ser først og fremmest sport. Oftest har jeg sport kørende på TV'et (fodbold, amerikansk fodbold, formel 1) mens jeg arbejder på computeren men til de større sportsbegivenheder vil jeg gerne have et TV der passer til. Ved min PC sidder jeg skævt i forhold til TV'et hvilket er et problem men Sony'en kan så vidt jeg ved drejes i standen så hvis man ikke vægmonterer, hvilket jeg ikke havde tænkt mig er det ikke noget problem.

Desuden har Bilka modellen og Bilka plejer at være meget large med returvarer skulle der være noget. Her tænker jeg f.eks på risikoen for backlight bleeding som i følge flatpanels.dk kan være et problem på W5500 men det varierer fra TV til TV
Af tarok
phytoplankton73 skrev:Hej Jlux

Jeg står lidt i samme situation og jeg har besluttet mig for et Sony KDL-40W5500. Jeg er ikke Home Theater entutiast men vil bare have et hæderligt TV til prisen og jeg ser først og fremmest sport. Oftest har jeg sport kørende på TV'et (fodbold, amerikansk fodbold, formel 1) mens jeg arbejder på computeren men til de større sportsbegivenheder vil jeg gerne have et TV der passer til. Ved min PC sidder jeg skævt i forhold til TV'et hvilket er et problem men Sony'en kan så vidt jeg ved drejes i standen så hvis man ikke vægmonterer, hvilket jeg ikke havde tænkt mig er det ikke noget problem.

Desuden har Bilka modellen og Bilka plejer at være meget large med returvarer skulle der være noget. Her tænker jeg f.eks på risikoen for backlight bleeding som i følge flatpanels.dk kan være et problem på W5500 men det varierer fra TV til TV
Jeg kum anbefale dig at gå efter plasma til SPORT
Jeg har brugt MEGET tid på at kigge på skærme til afløsning af mit gamle CRT. Min erfaring: LCD er altså stadigvæk ikke i stand til at håndtere bevægelser ligeså godt endnu som CRT eller Plasma. Bevægleserne er ikke helt så naturlige og tit er der beregningsfejl på LCD¨erne.
Af phytoplankton73
tarok skrev: Jeg kum anbefale dig at gå efter plasma til SPORT
Jeg har brugt MEGET tid på at kigge på skærme til afløsning af mit gamle CRT. Min erfaring: LCD er altså stadigvæk ikke i stand til at håndtere bevægelser ligeså godt endnu som CRT eller Plasma. Bevægleserne er ikke helt så naturlige og tit er der beregningsfejl på LCD¨erne.
OK, hvordan ser du ud med fosforslør på Panasonic TX-P42V10? Det er nævnt som en af de negative punkter i testen

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1244460230
Af lennon
phytoplankton73 skrev:Hvad med fosforspor?
Kan være et problem for nogle.
Peronligt har jeg aldrig observeret det , - og har haft Pana plasma i snart 4 år. Ser selv mest sport .
Jeg ville gerne opgradere til 50", og overvejede seriøst Sony52Z5500 . Men efter at min mor fik et Sony 32V5500(-analog sluk), må jeg sande at jeg har svært ved at forliges med LCD teknologien . Og her tænker jeg primært på den håbløse betragtningsvinkel, det lidt sterile billede og farvegengivelse( -hudfarver ! ) . Så nu klapper jeg lige hesten og ser hvad Vegas -og ikke mindst Sony og Panasonic bringer.
Af tarok
phytoplankton73 skrev:
tarok skrev: Jeg kum anbefale dig at gå efter plasma til SPORT
OK, hvordan ser du ud med fosforslør på Panasonic TX-P42V10? Det er nævnt som en af de negative punkter i testen

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1244460230
Det er ved spil. Kun få vil bemærke det. Men du vil helt sikkert bemærke den dårligere håndtering af hurtige bevægelser ved sport på en LCD. Til SPORT er plasma bedre.
Af S.G
Jeg fik mig et spritnyt G10 i Bilka i viborg til 4999kr her den 29. dec.
De havde været på bud i Næstved i november, så ringede rundt til de forskellige bilkaer i jylland til jeg fandt en der havde et hjemme. Det stod dog til´7500kr ved dem, så spurgte om de ikke kunne matche de 4999kr, det kunne de, da det var det sidste de havde ;) Så jeg va glad og de tvar sælgeren også...

Så vælger du g10´eren, så forsøg lige at ringe lidt rundt til Bilkaerne evt. Kan være du kan finde et billigt ;)
Af phytoplankton73
tarok skrev: Det er ved spil. Kun få vil bemærke det. Men du vil helt sikkert bemærke den dårligere håndtering af hurtige bevægelser ved sport på en LCD. Til SPORT er plasma bedre.
Takker, så tror jeg sgu' jeg snupper en V10'er her i januar
Af Perfod
og v10 fåes på nettet til 9385kr
Af phytoplankton73
mhca skrev:Panasonic 42" V10 kan fås til 9.975 kr. i Hifiklubben, hvis man er medlem
http://www.hifiklubben.dk/produkter/fla ... v_sort.htm

Mvh. Martin
Perfod skrev:og v10 fåes på nettet til 9385kr
Redcoon har den til kr 9.385 (fundet via PricaRunner) men de har fået høvl i anmeldelser af butikken så HiFi-klubben er nok det bedste bud. Så kan jeg også selv returnere den hvis der skulle være fejl. Har hørt at det koster en halv bondegård at sende så store pakker med kurér