Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af sahlsa
Jeg skal til at bestille nogle HDMI- og antenne-kabler til mit nye fladskærms-tv, og så har jeg læst/hørt at et component kabel skulle være bedre end et scart kabel til DVD'en.

Skal jeg bruge et par hundrede kroner på et component og lyd kabel eller er forskellen så lille at det ikke er det værd ?
Af Kratz
Lige et spørgsmål, har din DVD afspiller HDMI udgang? I givet fald vil dette være den bedste løsning.
Men siden du spørger til component kontra scart vil jeg næsten regne med den ikke har HDMI udgang?
Jeg skal faktisk ikke kunne sige om component er bedre end scart, men jeg blev selv overrasket over hvor lille forskel der er på HDMI og scart på mit TV, så umiddelbart vil jeg ikke tro der er den store forskel.
Brugeravatar
Af koenigs
Hvis ellers dit tv er af en nogenlunde kvalitet, er der virkelig en stor kvalitetsforskel på component og scart.

Componentsignal er som udgangspunkt i dobbelt så høj opløsning som scart, grundet det ikke er interlaced signal som scart er. Dvs. du får 576p signal i stedet for 576i.

Derudover er componentkabel ofte langt bedre isolerede, sådan at RGB signalerne ikke forstyrrer hinanden og giver en dårlig farvedybte og et sløret billede.

Som #2 nævner vil HDMI være at foretrække, men hvor scart og component har en enorm kvalitetsforskel, er forskellen mellem HDMI og component meget lille hvis ellers component kablet er i ordenlig kvalitet. Ofte har DVD afspillere med HDMI udgang dog opscalering, der kan give et bedre billede på fladskærmen, hvis ellers scaleren er bedre i DVD afspilleren end i TV'et.

Men for at gøre svaret kort... component er MEGET bedre end scart. Husk dog på at et godt component kabel nærmest koster mere end en billig HDMI dvd afspiller.
Brugeravatar
Af koenigs
Det er helt fint det kabel du har fundet der, det kan du roligt bruge.

Husk du også skal skal bruge et kabel til lyd også, da det ikke er indbygget i component kablet.
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg er helt sikker på du nok skal kunne se forskellen hvis du har brugt scart kabel før. Find en god dvd og nyd resultatet af et skarpt og roligt billede ;)
Af Kratz
koenigs skrev:Componentsignal er som udgangspunkt i dobbelt så høj opløsning som scart, grundet det ikke er interlaced signal som scart er. Dvs. du får 576p signal i stedet for 576i.
Er det virkeligt rigtigt? Jamen man bliver da heldigvis klogere hver dag :)
Så burde der som du skriver være stor forskel, og i givet fald undrer det mig jeg ikke har været i stand til at se større forskel på mit TV.
Jeg oplevede ellers en stor forbedring da jeg skiftede mine Wii kabler fra komposit til component :D
Brugeravatar
Af koenigs
Kratz skrev:
koenigs skrev:Componentsignal er som udgangspunkt i dobbelt så høj opløsning som scart, grundet det ikke er interlaced signal som scart er. Dvs. du får 576p signal i stedet for 576i.
Er det virkeligt rigtigt? Jamen man bliver da heldigvis klogere hver dag :)
Så burde der som du skriver være stor forskel, og i givet fald undrer det mig jeg ikke har været i stand til at se større forskel på mit TV.
Jeg oplevede ellers en stor forbedring da jeg skiftede mine Wii kabler fra komposit til component :D
Tilfældet med skift fra komposit til component er det samme, altså fra 576i til 576p opløsning. Men SCART kan dog være bedre end komposit hvis det er RGB signal det bærer. Kvaliteten af signaler kan listes sådan, hvor 1. er dårligst.

1. Komposit, Scart (kompositsignal)
2. SVHS
3. Scart RGB
3. Component / VGA kabel
4. HDMI / DVI

I øvrigt er eneste tilfælde hvor jeg oftest ikke kan se forskel, er om det er gode componentkabler, et VGA kabel eller HDMI/DVI. Det eneste der afslører HDMI/DVI er i mørke lokaler, hvor man ofte kan se at farverne er dybere og den sorte er mere sort ;)
Af Kratz
Jeg aner faktisk ikke om mine scart kabler er af typen komposit eller RGB typen. Vidste slet ikke der var to typer.
Jeg købte nogle forholdsvis dyre af slagsen, men det var kun af praktiske årsager, da det var det eneste kabel der var plads til bag ved mit åndsvage Vogel ophæng, som ikke er særligt kompatibelt med mit TV...
Brugeravatar
Af koenigs
Kratz skrev:Jeg aner faktisk ikke om mine scart kabler er af typen komposit eller RGB typen. Vidste slet ikke der var to typer.
Jeg købte nogle forholdsvis dyre af slagsen, men det var kun af praktiske årsager, da det var det eneste kabel der var plads til bag ved mit åndsvage Vogel ophæng, som ikke er særligt kompatibelt med mit TV...
Dit SCART kabel understøtter ret sikkert RGB, men ofte er det kun den ene indgang på et TV der er RGB ;) Der står som regel RGB på indgangen.
Af Kratz
Endnu mere spændende...
Kablet understøtter ganske rigtigt RGB, men om jeg har valgt den 'rigtige' port kan jeg igen ikke se for ophænget. Men jeg vil næsten gætte på det ud fra mine observationer.
Brugeravatar
Af sahlsa
1. Komposit, Scart (kompositsignal)
2. SVHS
3. Scart RGB
3. Component / VGA kabel
4. HDMI / DVI
Hvis det er rækkefølgen skal jeg så ikke købe et HDMI/DVI-kabel istedet for Component/Audio-kablerne ?
Af RogueAgent
Kratz skrev:Endnu mere spændende...
Kablet understøtter ganske rigtigt RGB, men om jeg har valgt den 'rigtige' port kan jeg igen ikke se for ophænget. Men jeg vil næsten gætte på det ud fra mine observationer.
Du ville ikke være i tvivl hvis du havde valgt den forkerte, for så får du ikke alle 3 farver med over (hvis altså afspilleren er sat til RGB).