Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af poltah
Jeg er ikke en storforbruger. Jeg har tænkt mig at bruge en 7k på et Panasonic 42G10e, men jeg kan ikke finde ud af om jeg hellere burde vente og købe et 3D tv til samme pris?
Hvor længe skal man vente for at kunne få et?
Af Qato
som Rasmus siger bliver de første 3D skærme lanceret i foråret, men siden der er tale om helt ny teknologi så skal du umiddelbart ikke regne med et tv i din prisklasse det første års tid.

Du skal også lige huske på, at for at 3D effekten skal virke, skal kilden være optaget i formatet og du skal bruge 3D-briller for at se det.

Avatar er vel det eneste der for nyligt er optaget i 3D, men der kommer en del titler i løbet af næste år, samt VM i fodbold. Men er du ikke film - entusiast eller fodbold nørd, så får du ikke noget ud af et 3D fjernsyn foreløbigt.
Af Censur
Jeg sidder også og overvejer om man skal vente til der kommer et 3DTV eller om man skal vente til Pan. kommer med deres version af "Kuro"

Men indtil videre tror jeg mit valg er at sigte efter den sidste Kuro i Sparshoppen....

Tror i at Pan. med deres nye Kuro tech. vil komme med en federe/bedre plasma skærm end hva der er tilbage af Pioneer skærme ?

Har bare ikke lyst til at give 30.000,- for en skærm hvis der så kommer et super nice 3DTV eller en super nice Kuro skærm fra Pan. men hvad vil i sige er der rigtige valg her? HELP ME!!!
Af Kratz
Det er jo den berømte: "Det er svært at spå, især om fremtiden..."
Der er virkelig mange som har kæmpe forventninger til Panasonic's 2010 plasma skærme, nu hvor de har købt alle Pioneer's patenter.
Forventningerne er nogle steder så høje at skærmene næsten kun kan skuffe. Forstå mig ret, jeg synes da det ville være fedt, hvis Panasonic næste år endelig kommer med noget som kan vælte Pioneer af tronen. Men for at være helt ærlig er jeg skeptisk.
Panasonic er et andet firma end Pioneer med en anden målsætning. Ultimativ billedkvalitet er ikke på samme måde som hos Pioneer målsætning nummer et. Men som sagt, jeg håber jeg tager fejl ;)
Af xcardman
Panasonic har ikke rykket sig særlig meget de sidste par år.
at pan bruger kuro teknologi betyder ikke at de at de slå pioneer.
bare se hvad b&o kan gøre med et samsung panel, hvorfor gør samsung ikke det samme.

det jeg frygter mest er at 3D går udover billedekvaliteten på 2D.
samt ingen forventer vel en afløser for x10Y med kuro tek og 3D til 5000 kr.

hvad koster en z1 model ikke i dag.

ellers er jeg helt enig med kratz

Håber også der kommer en lige så god eller bedre skærm end min pioneer.
for hvis jeg mister den af forskellige årsager, ja så kan jeg ikke købe noget andet.
Men så er det jo godt man får projektor til næste år :)
Af cybamerc
Teknologisk er der næppe den store hindring for at introducere 3d i mellemklassesegmentet. Det er jo ikke revolutionerende ny teknologi.

Personligt er jeg dog langt fra overbevist om 3d-teknologiens fortræffeligheder og kan vanskeligt forestille mig at sidde og se tv med briller på. Videospil vil nok vinde mest ved at blive vist i 3d. Jeg ville personlig ikke tøve med at købe et godt tv i dag.
Af S.G
Hvorfor bruge 7k på et 10g?
Jeg har lige brugt 5k på et 10g i Bilka viborg idag...
;)
prøv at ringe til de forskellige bilkaer og se om de har flere nogle steder. Skulle de stå til 7,5k, så spørg om de ikke kan matche de 5k de solgte til i Næstved og Viborg... Sådan jeg gjorde, dvs spurgte om han ville matche Næstved....
Af Kratz
Jeg er for så vidt enig i, at det at sidde foran TV'et med briller på, det er altså noget kikset. Jeg har derfor også svært ved at se 3D TV slå igennem sådan lige foreløbig. Det skulle da lige være til en film i ny og næ, men at sidde og se nyheder med briller på? Nej vel :p

Når det er sagt vil jeg skynde mig at tilføje, at hvis du er i tvivl om 3D-teknologiens fortræffeligheder, så vil jeg på det kraftigste anbefale du tager i biografen og ser Avatar i 3D. Det er en helt vanvittig flot oplevelse! Det bliver aldrig det samme at se film i 2D igen.
Af cybamerc
Nok er Avatar imponerende; men det er også en film, der på mange måder er skræddersyet til at promovere 3d. Og selvom det da bestemt er sjovt at se små goplelignende ting svæve i den frie luft, så synes jeg egentlig også, at det er med til at hive ødelægge noget af indlevelsen, fordi der er så stor forskel mellem de subtile 3d effekter og de virkelig markante. Derudover er kontrast altså virkelig et problem med i hvert fald de polariserede briller. Der kan jeg godt forestille mig, at LCD tv vil have en markant fordel ift. plasma, da de er noget mere lysstærke.
Af BeoBrian
Hvis jeg må give et råd, så skal i ikke vente på 3D, medmindre i vil gå efter en meget stor skærm, og her mener jeg med 2 meters afstand så minimum en 65" og længere væk bare større. Fordi det er klart at 3D effekterne kan ikke fungere udenfor skærmens ramme, så for at 3D skal have nogen effekt, skal du have en stor skærm, så det føles som om du trækkes med ind i filmen. Og det har en alt for dårlig virkning på mindre skærme, her vil du bruge det den første uges tid, og derefter aldrig vende tilbage. Så vil jeg hellere anbefale dig at købe en skærm som G10 fra Panasonic nu, og overveje surround, og hvis du har surround, så se om din surroundforstærker understøtter de nyeste lydformater, og så gå efter dette, her får du en langt større oplevelse end med 3D.
Jeg tror 3D er en midlertidig mediestunt, for at sælge skærme, og for at købe tid og resourcer til at udvikle RGB LED for alvor, og på lidt længere sigt OLED, og endnu bedre Plasma. Såsnart disse teknologier er på plads, så droppes en feature som 3D igen.
Det er en god ide til biograferne, og til store hjemmebio løsninger, men hvis nu man bare gik efter 2:40 lærred til sin hjemmebio i første omgang, så vil man få en fantastisk oplevelse.
Af Censur
Jeg har lige et "måske dumt" spørgsmål

Har Krp-600m også DLNA ligesom LX6090H?
Af Kratz
BeoBrian mener du ikke, at man på længere sigt og endnu bedre skal udvikle OLED? Det er i hvert fald den teknologi de fleste regner med vil tage over når den er færdigudviklet.
Af BeoBrian
Kratz skrev:BeoBrian mener du ikke, at man på længere sigt og endnu bedre skal udvikle OLED? Det er i hvert fald den teknologi de fleste regner med vil tage over når den er færdigudviklet.
Jo bestemt, det mener jeg ikke jeg har nævnt, men det kan måske forstås sådan som jeg skriver efterfølgende om Plasma. Jeg tror bestemt at OLED kommer. Jeg er bare overbevist om det ligger længere ude i tiden, end man måske lige håber på. Branchen bløder flere steder, og det kræver nye produktionslinier at starte OLED op, og der skal altså være en garanti for at kunne sælge disse skærme på forhånd, og OLED vil ihvertfald langt tid i starten være en del dyrere end LCD. Det vil få mange til at vælge LCD med LED som lyskilde, fordi disse skærme allerede er på markedet, og ganske slanke. Så det at et OLED på et eller andet tidspunkt kan blive tyndt som 1mm måske, det er så langt henne for en 40", at det skubber en given produktion til bedre tider. Hvis ikke der skal gå kabler til sådan en skærm, vil det kræve noget nyt i forhold til streaming af eksempelvis 1080P fra en medieboks til skærmen, og ligeledes hvad med strøm. Det næste bliver udfordringen i en højttaler, fordi hvem vil så pludselig have en stor dyb klods under skærmen, når man nu endelig har fået panelet helt tyndt. Måske kommer stumfilm tilbage :D :D
Nej der er rigtig mange aspekter som påvirker en eventuel produktion, og ligenu vil jeg betænke mig meget i at kaste mig ud i at købe et eventuelt 1. generations OLED skærm, som uden tvivl vil få kamp til stregen af teknologier som Plasma og traditionel LCD med RGB backlight produceret på den rigtige måde, og ikke som de bud der er set indtil videre.