Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Nu skal det gamle CRT tv ud (21" :), trofast ven)selvom det nok stadig har mange gode år tilbage.

Da jeg ikke har megen forstand på hvad der er godt eller skidt, håber jeg at I kan komme med nogle fif til hvad jeg måske skulle kigge efter. Det skal bruges meget alsidigt til tv og film. Og må gerne have muligheden for kunne trække film via hjemme netværket( det må gerne være usb port men som så kan sluttes til NAS eller anden netværks opkoblede harddisk. men self. også med direkte trådløs forbindelse eller kabel)

Prisklassen er som sagt max 8000-9000 kr. men self. gerne mindre.

LCD eller Plasma, ja det har jeg svært ved at afgøre. Nogle der kan give nogle klare plusser / minusser, ved godt det er meget omdiskuteret.

Størrelsen skal vel være omkring 40-42" da vi sidder ca. 3 m. fra.

Håber at I kan hjælpe mig til nogle muligheder. Har selv fået anbefalet: Sony 40W5500 og har selv læst om: LG 42SL8000 eller. LG 42SL8500.

MVH
Jonas
Af Kratz
Jamen så vil jeg da godt komme med mine bud.
Hvis fjernsynet skal koste mellem 8.000 og 9.000 kr, så ville jeg vælge Panasonic P42G15E. Den kan du få til knap 9.000 kr, og er efter min mening den bedste skærm i dette prissegment/størrelse.
Når det er sagt kunne jeg dog godt finde på at tage en Panasonic P42G10E i stedet. Du kan få denne til ca. 6.500 kr (med mindre du bor i nærheden af Næstved og skynder dig ned i Bilka ;)). Jeg er ikke overbevist om G15 er merprisen værd.
Af Sneaker
Ja det er helt sikker også en god kandidat. Har kigget nærmere og det eneste der er af forskel på G10E og G15E er så vidt jeg kan se, andet design en smule mindre str. og så muligheden for netopkobling på G15E. Dette synes jeg dog ikke retfærdiggøre næsten 2400 kr. Herved er der ligepludselig ikke langt til V10E istedet. Så tror kandidaten må være G10E, da man med en WD TV Live boks kan få netværksopkoblingen i orden og til små 800 kr er der stadig sparret meget.

Noget jeg vil høre omkring G10E er hvor stærkt er lyset i den? Min stue er sjældent rigtig voldsomt oplyst men sådan dæmpet hvis man kan kalde den det, og ser oftest kun tv om aftenen alligevel, så tror I at det "svage" lysniveau fra plasmaen er et problem?

En anden ting er at jeg har set nogle problemer med G10E, at den ikke vil fastholde aspektet og farer rundt i aspekter, se denne film:
http://www.youtube.com/watch?v=3HejRPXdQZs
Kan dette løses med en opdatering?

SOm det sidste, er der nogen med G10E eller tilsvarende der har haft problemer med "Burn in"?

Mange tak.
Af Peter VTEC
Jeg har haft tideligere Panasonic gernerationer (PX70 og PX80) og der har ikke været antydningen af burn in, ligeledes er der intet på mit Pioneer LX5090 plasma så det skal du ikke være bekymret om.
Af Sten
Du kan se forskellen mellem G10 og G15 her: http://www.ppradio.dk/242-147-211-plasma_2009.htm (NB! Den blå tekst anført i G15 data indikerer forskellen mellem G10 og G15).

Glem alt om "burn in". Det er faktisk ikke længere eksisterende på Panasonic fladskærme. Nuvel, man kan jo bøffe den, hvis og såfremt du lader et statisk billede af svigermor hænge på skærmen flere timer i træk. ;)

Panasonics nye NeoPDP paneler er specielt lysstærke, så du får ingen problemer i et mørkt rum. Faktisk bliver mange plasmaskærme bedre at se på, når omgivelserne ikke er alt for lyse.

Er selv den lykkelige ejer af en 46" G15. Lækker, lækker ...

Har også en LG SL8000, som er blevet "parkeret" i soveværelset, idet jeg ikke være helt tilfreds med billedet. I øvrigt - flot design!