Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
er virkelig i tvivl om hvilken skærmstørrelse jeg skal vælge når jeg skal ud og købe nyt tv.
har ca. 3 meter til væggen hvor tvet skal sidde, og vil selvfølgelig gerne have så stort så muligt et tv ( stuen er ca. 20 kvadratmeter og der er ca 180 cm på langs hvor tvet kan hænge)

hvilke størrelse kan jeg så vælge??
Af Fing
Nogle mener at et TV ikke kan blive stort nok.
Til 3 meter synes jeg personligt at 42" er passende til allround brug.
Hvis man kun ser film, ville jeg måske vælge et større, ellers ikke.

Hvis man også tænker på at fjernsynet ikke skal blive for dominerende i rummet, bør man efter min mening hænge det på væggen.
Af tarok
Fing skrev:Nogle mener at et TV ikke kan blive stort nok.
Til 3 meter synes jeg personligt at 42" er passende til allround brug.
Hvis man kun ser film, ville jeg måske vælge et større, ellers ikke.

Hvis man også tænker på at fjernsynet ikke skal blive for dominerende i rummet, bør man efter min mening hænge det på væggen.
Helt enig omkring størrelse til allround brug.
Af lise84
jamen tak for hjælpen :-)
var lige i elgiganten i dag, da jeg gerne ville kigge på de forskellige modeller og pga min mor også skulle købe et nyt tv, samt best kan lide at gå i en "rigtig" butik
det blev et sony40w5500 til 5799 kr (det stod til 7999 da vi kom :-( - men ved godt at man kunne få det nogle kroner billigere, men ja sådan er forældre)
må indrømme at det har et LÆKKERT billede så er blevet meget fristet på også at købe sådan et.

sælgeren i elgiganten forsøgte også at sælge mig LG 42lh4000, og må indrømme at jeg blev fristet da denne skærm har mindre responsetid. må indrømme at denne så blødere ud og ikke hakkede så meget som sonyen.

hvad er jeres mening om sammenligningen af disse to modeller?
for og imod?? og ja KUN disse to... blev vist lidt forelsket og regner med at købe et af dem indenfor de næste par dage...
Af Peter VTEC
Må jeg foreslå dig et helt andet tv? 8)

Ja et Sony W er da et udemærket tv, men du kan godt få noget bedre til billigere penge enda..og så kan du også mobbe din mor med dit er bedre ;)

Lad være med at hoppe på den LG der!
Af lise84
jo du er velkommen til at komme med et andet foreslag... bare det stadig er LCD.
Af Peter VTEC
Puha Lise...lige den sidste sætning der gør det lidt svært, hvorfor skal det være LCD?
Af lise84
synes at på de tver jeg har set som er plasma er for slørede, hvilket jeg ikke er så meget til.. kan godt lide en god skarp kant.... eller er det bare mig der har set nogle ret ringe modeller? ( hvis jeg husker var det et LG hos min veninde... samt så et samsung plasma i dag i elgiganten je heller ikke var så vild med )
og desuden skulle de jo bruge en hules masse strøm :-(
Af lise84
mht behov er jeg er ikke lige en der ser en masse sport, men bruger bare tvet til hverdagsbrug ( nyheder, film , serier etc), samt en masse dvd-film
Af Peter VTEC
Det er faktisk lige omvendt, ofte vil et korrekt indstillet plasma tv være mere "skarpt" end et LCD tv, et LCD tv har det med at lave slør når der er bevægelse. Problemet er at de LCD tv du har set har været indstillet med en masse kunstig skarphed i billedet og det er det du umiddelbart er faldet for i din søgen.

Har du nogensinde set et rigtigt godt billederørs tv, det er mere henad det billede et korrekt indstillet plasma tv vil levere, plus sort er somregel LCDs akilles hæl og så dårlige betragtningsvinkler.

Med hensyn til strømforbrug så er det ikke så forskelligt igen de to teknologier imellem, har du set artiklen der er lavet her på flatpanels.dk?
Af lise84
mine forældre har haft billedrørs B&O hele deres liv næsten... så ja vil da antage at jeg har set på god kvalitets billedrørstv... har kigget på guiden...

hmm hvilket tv(er) i ca. 42 tommers modellen vil så anbefales... vil meget meget gerne holde mig ja så nær de 5000-5500 så muligt, så der også lige kan blive råd til et vægophæng...
Af Peter VTEC
Jamen det kan ikke være bedre ;) , er også selv opflasket med B&O Tv fra de gamle af så du ved hvad jeg mener.

Hmm jamen umiddelbart er Panasonic X10Y jo standard svaret og det er heller ikke dyrt i strømforbrug, men det kommer jo an på hvad din smag er for mange synes jo ikke Panasonics Tv er de pæneste..

Edit: det kan de fleste skærme fungere som, men så er det nok værd at se på en Full HD model til dig
Senest rettet af Peter VTEC 27 dec 2009, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Af lise84
må sige at jeg også blev ret forelsket i funktionen hvor man kan bruge tvet som pc-skærm (ikke at jeg ved om det bliver brugt da der står en stationær lige ved siden af i stuen, men hvem ved, så kan man tilslutte den lille netbook)... eller PIP/PAL, så ja dette må da også gerne være tilstede ... aner ikke hvor udbredt dette er på modellerne?!!
Af lise84
hmm har på nuværende tidspunkt et samsung LE23R41BX (købt 2006), så alt er vel bedre end dette!!
er meget vild med samsungs design, men ved også at i den størrelse med en ordentlig billedekvalitet er disse ikke til at betale for en studerende...