Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Gennem nsart længere tid, har jeg været på jagt efter et "super tv" i størrelsen 52"-55".

Budgettet har ligget omkring de 20-22 tkr., hvilket gjorde Samsung UE 55 LED og Philips 9704 til oplagte kandidater - set udfra forbrug og billed kvalitet. Beslutningen for Philips'en var faktisk truffet lige op til anmeldelsen af modellen herpå siden - resultatet af hvilken kom bag på ig og sikkert mange andre.

Jeg besluttede mig for at, at se billedet med egne øjne inden købet, hvilket jeg i dag er meget glad for. Jeg må indrømme skuffelsen var stor, da jeg oplevedet billedet med meget rødlige og kunstige farver. Lillebroderen 9664, virkede væsentligt bedre, men kan ikke leveres i ønskede størrelse.

Jeg er således på bar bund og har endnu ikke fået købt noget. Samtidig begynder velviljen til det "store" budget og at revne, da der næppe går langt tid før OLED-skærmene begynder at dukke op i interessante størrelser.

Med dette i bghovedet, var jeg forbi nærmeste Sony center, hvor jeg så på KDL-52Z4500, KDL-52Z5500 samt KDL-46X4500. Disse modeller kan erhverves for op til ca. 18 tkr, hvilket jeg finder mere fornuftigt.

MEN!

KDL46-X4500, som i mine øjne levere det bedste billede ikraft af RGB teknologi, er ikke længere at erhverve i 55"' versionen. Z4500, havde næsten bedre billede end den nye Z5500, som syntes svagere i farver og skarphed. Endelig leverer Z4500 ydermere bedre lyd grundet subwoofer og fremadvendte højtalere, men bruger væsentlig mere strøm end Z5500 og vejer samtidigt end del mere.

Mit spørgsmål er således, hvad er erfaringen med ovenstående? Er den den nye Z5500 virkelig så meget ringere end den gamle Z4500 (er det et spørgsmål om indstilling?) - eller skal man helt droppe dem begge og "nøjes" med 46" X4500 LED ---> eller noget helt andet (evt. afvente prisen på Samsungen kommer ned)?????

Jeg håber på mange godt og konstruktive input - jeg har brug for dem!!:o)
Af SLL
Jeg var i Bilka i mandags og aflevere mit Samsung B755, få pengene tilbage pga. dårlige synsvinkler, støjende baglys eller PSU og så endelig et TV som stod skævt på foden.

Her kikkede jeg også på Z4500, og prøvede så godt jeg kunne, at sammenligne billedekvalitet på Samsungs B755, 7000 serie. Og jeg syntes ikke Sony leverede et ligeså godt billede som Samsungen. Det var som om, at Sonys billede var mere uskarp. Men nu stod alle deres TV i et eller andet vildt kontrast, highlight mode, så man kan jo nok ikke regne med det 100%.

Jeg kunne heller ikke lige gennemskue hvor gode synsvinklerne var på Samsungs LED tv'er, pga. de vilde indstillinger :-)

SLL
Af Beckham
Mht. OLED, så tror jeg ikke du skal forvente at det er lige om hjørnet med større skærme til en rimelig pris. Synes det man hører er at der godt kan gå et par år endnu.
Af Søren Kjær
SLL --> Tak for input. Jeg har ikke set billedet på den omtalte Samsung, men min egen vurdering af billedet af Z4500, var faktisk, at det var bedre end Z5500'eren.

Beckham --> Det er nok muligt der vil gå et par år - men jeg synes stadig det er kort tid, hvis man ofre 20+ tkr på et nyt tv nu og så skifter igen om 2 år.
Af xcardman
for 20000 kr og i 55 tommer og et par år til OLED.
glem det. der går mindst mere end 4 år. Samt vi har endnu ikke set nogen i 50 tommer og det første har sikkert en masse børnesygdomme.
lige som lcd havde i starten.

desværre har vi endnu tilgode og se en sony x5500, hvis der kommer nogen
Af Cutter
Jeg har et 40z4500 og det et et rigtigt lækkert Tv!
Det er lidt ligsom med B&O's nye Tv,,,,Man betaler mere, men man får til gengæld også et bedre udført stykke håndværk, bedre lyd og jo, efter min mening, også bedre billede end på fx. 40w5500 (z4500 har jo også et 10bit's panel)

...rettet...
Senest rettet af Cutter 25 dec 2009, 22:04, rettet i alt 1 gang.
Af farbruun
Cutter skrev:Jeg har et 40z4500 og det et et rigtigt lækkert Tv!
Det er lidt ligsom med B&O's nye Tv,,,,Man betaler mere, men man får til gengæld også et bedre udført stykke håndværk, bedre lyd og jo, efter min mening, også bedre billede end på fx. 40z5500 (z4500 har jo også et 10bit's panel)
Z5500 har da også 10bit panel ??

http://www.sony.dk/product/t32-z-series ... nicalSpecs

Jeg mener IKKE at z4500 er bedre billedemæssigt end z5500 - men de skal indstilles forskelligt, så du bør lave en ORDENLIG test inden du forvilder dig ud i den slags konklusioner.

Panel: Z5500 har Bravia Engine 3, mens z4500 kører med den ældre Bravia Engine 2.

Læs alle de anmeldelser du kan finde på nettet, og konklusionen vil være, at Z4500 kun er bedre end Z5500 på 2 område:

1. "Forsinkelse" (i mangel af bedre ord) som kun er releavant for hyper sensitive 'gamers'.
Jeg har selv en PS3 som jeg bruger med min Z5500. jeg mærker intet

2. Lyden er også en kende bedre på Z4500 som følge af de frontvendte højtalere.

Ellers er de "lige gode" på en række områder, men z5500 outperformer z4500 på øvrige områder.

//F
Af Cutter
Jeg undskylder,, at jeg må ha' haft en lille fjer på da jeg skrev det.
Jeg havde læst det som w5500, og jo jeg kender godt forskel på de forskellige modeller.

Men jeg står stadigt ved at Z4500 er bedre "kvalitet" end Z5500.
Af farbruun
Cutter skrev:Jeg undskylder,, at jeg må ha' haft en lille fjer på da jeg skrev det.
Jeg havde læst det som w5500, og jo jeg kender godt forskel på de forskellige modeller.

Men jeg står stadigt ved at Z4500 er bedre "kvalitet" end Z5500.
Det må stå for egen regning.

Jeg vil ikke påstå at Z5500 er bedre "kvalitet" end Z4500. Baseret på materialer er det meget forskellige tv. Z5500 er et meget enkelt og let tv mens z4500 er noget mere "stål og glas" i designet. Men den slags beror jo på smagssag.

Ud fra billedkvalitet kan kun de som faktisk har haft begge tv i kyndige hænder. Og jeg refererer udelukkende til diverse tests/anmeldelser, hvor 5500 slår 4500 bortset fra to parametre.

Men baseret på pris er 4500 er rigtig godt køb. Sagt på en anden måde - ingen af de 2 tv kan frarådes.
Af lennon
En skam at Pioneer 600M er lidt over budgettet, - for den tørrer i den grad gulv med de nævnte ( - billedkvalitet)
Af Søren Kjær
Hej Lennon -> Hvad kan omtalte 600M købes for i dag og fårs den evt. i en 50"er?

Jeg har selector, så har vel egentlig kke brug for tuner.