Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MadDuke
Hej,

Jeg har et Philips 9703, men magter ikke at se Blu-Ray på 24p - hjælp!

Jeg har lige købt et Philips 42-9703 (altså IKKE den nye 9704 udgave - 9703 kunne fås noget billigere)

Jeg må krybe til korset og tilstå at at mit mit købsmotiv for dette tv bunder i at jeg gerne ville have 'Ambilight' funktionen på 3 sider af skærmen (please don't flame me).

Jeg er i midlertid ikke helt oppe og ringe over selve tv'et, ikke mindst da jeg føler at den ikke levere ordentligt "24p", det på trods af at Philips skriver at Tv'et understøtter "24p True Cinema".

Når jeg sætter min Samsung BD-P2500 Blu-Ray afspiller til at sende med 24fps så kan godt nok TV'et også godt modtage signalet... men ved enhver panorering over 'sky-line' eller lign scener så hakker det morderligt - med mindre jeg aktivere 'Natual Motion' og andre billedkredsløb!?! (men det kan da vel umuligt være meningen med 24p?)

Det rejser disse spørgsmål (der ikke udelukker hinanden):
> Er 24p faktisk bare 'kongens nye klæder'? / Er jeg bare supper sippet med hvad jeg kan godtage som et 'flydende billede'?
> Kan 9703 slet ikke 'outputte 'ægte' 24p - er det pull-down?
> Hvad er den anbefalede indstilling for 24p på Philips (især 9703)

På forhånd mange tak for input/hjælp.

/MadDuke

PS.
Jeg har forsøgt med 'Dark Knight' og BBC's 'Planet Earth'
Af lexide
jeg var lige ved, at skifte mit SL8000 ud med dette PFL9703, fordi jeg syntes at billede hakkede meget i panorering.

er der nogle der kan fortælle mig forskellen mellem 9703 og 9704 ?
Af xcardman
der er snart skrevet 1000 tråde om 24P.

prøv lige og søge lidt på google eller herinde og find ud af hvad 24P faktisk er.
Nej man skal ikke bruge motion systemer og andet godt for at undgår
billedet hakker meget i panorering.

Motion systemer er noget som fanden har skabt i vrede. Men hver sin smag

ps der er jo lavet en test af både 9703 og 04
Af MadDuke
@ lexide: Nedenfor er de primære ting jeg kan huske der adskiller de to modeller;

A) Der er små 10.000 kr til forskel da Fleggaard desværre ikke længere har 9704!!!

B) 9704 har '200 Hz' (faktisk 100Hz + Backlight scanning)
C) 9704 har 'Local Dimming LED Backlight' hvor baggrundsbelysningen kan skifte individuelt i zoner for forbedret kontrast (har dog også sine 'bagsider')
D) Der er opdateret 'net funktion' på 9704
E) Der er et væsentligt designmæssig opdatering af selve 'kabinettet'.

Her er iøvrigt link til Flatpanels anmeldelse af 9704:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1257331199

@ xcardman: Jeg tror jeg har læst nær 1000 tråde om 24p, både før og efter jeg købte tv'et.
Så jeg er klar over hvad det er - bl.a. også en diskussion der påpeger hvordan 24 billeder i sek er alt for lidt til det menneskelige øje opfatter det som 'flydende' og det derfor, i følge dem, er lidt er noget pladder at ophøje 24p til den hellige gral (i gamle-gamle dage var standarden angiveligt 15p, og modsat har der længe eksisteret niche-udstyr der kan optage 60p). Men nogens øjne er måske bare mere 'sarte' end andre?

Jeg har naturligvis også læst en række anmeldelser af 9703; heraf flere der fremhæver den gode 24p gengivelse. (hvad det så er set i lyset af ovenstående).

Efter jeg er begyndt at google på det problem jeg skriver om, så er jeg faldet over en anmeldelse der netop siger at 9703 IKKE kan gengive 24p men at det blot er 3:2 pull-down?!?

I forhold til '100hz' og hvad vi ellers kalder det, så ved jeg også at det i sagens natur ændre på det rene 24p - men når de 9703 er slået fra så bliver jeg nærmest sø-syg!?!

Jeg spørger derfor (igen);
Er det nogen der kan bekræfte at 9703 kan gengive 24p (som Philips hævder)? - hvis ja, med hvilke indstillinger?

For selvom man måske kunne ønske sig at 60p var de facto standard når man optog film, så har jeg meget svært ved at tro på at det jeg nu kikker på er det 24p som roses af så mange...

/MadDuke
Af xcardman
Hvis du bliver nærmest sø-syg, så er der noget galt. Det er helt klart.
Har kun set en 9703 med SD desværre.
men har haft 4 fladskærm og der har aldrig været noget problem med 24P
sony w3000 og en pan px80 og har nu en pioneer og en sony lcd w5500.
Men Rasmus har jo før overset et problem med 24P, hvor jeg netop var den første som skrev om problemet. Det var på en pan g10, som nu er blevet rettet med firmware.
der var så nogen som påstod deres tv virkede som det skulle.
det var så ikke rigtig. At andre måske har et 9703 og siger det virker.
kan man ikke rigtig bruge til noget før det bliver målt.

På min pan BD50 kan man slå 24P fra og til, prøv og se om du kan det på din samsung 2500.
der kan man tydelig se forskel. Hvis du ingen forskel kan se om det er slået fra eller til.
så vil næsten sige at en 9703 ikke håndtere det rigtig, men også kun næsten.

Har endnu ikke set noget tv hvor man kan indstille om den skal modtage 24P eller ej. Det er afspiller som bestemmer det.

heraf flere der fremhæver den gode 24p gengivelse. (hvad det så er set i lyset af ovenstående). Er næsten helt sikkert hvor de har slået motion systemer til. Der findes ingen eller 24P gengivelse. hverken god eller dårlig. Der dog forskellige måde at levere 24P gengivelse på.
foreksempel med 72hz eller 96hz. Men resultatet er det samme.
Af lexide
Hey MadDuke

sig endelig til, hvis du finder ud af det, har nemlig også overvejet PFL9703. Men jeg er selv meget følsom overfor hakkeri i panorering.
Af BLACKBIRD
Jeg har sådant en skærm og jeg oplever ingen problemer kører blueray fra ps3
Af lexide
Er der virkelig ingen der ved om 7403 kan gengive 24p ?

hvis den kan det, så køber jeg sq det tv :)
Af MadDuke
Jeg skal nok lige nævne, at da jeg tidligere skrev at jeg blev 'søsyg' skal det tages med et vis gran salt, så voldsomt hakker det heller ikke - jeg er måske nærmere 'irritations syg' ;-)

Jeg er også igen blevet lidt usikker på om det jeg oplever er 9703 der 'mishandler' 24p signalet og fx viser det som 50 eller 60hz - eller det blot er den 'motion judder' 24fps nu en gang er naturligt begrænset af.
Jeg syntes bare at stort set alle scener, men især panorering, er hak-hak-hak-hak (meget små og meget hurtige).

I forhold til min Samsung BD-2500 så kunne mit tidligere tv IKKE håndtere når jeg satte den til 24p output - det kan 9703 godt!

I følge håndbogen kan den håndtere video formater i 1080p @ 24hz, 25hz, 30hz, 50hz, 60hz
(i bedste fald er det formodentligt 1:1 'pulldown' og ihvertfald ikke 4:4 @ 96hz)
Jeg finder det dog påfaldende at når der tales om 'computer signaler' så kan den kun håndtere opløsningen 1920x1080p ved 60hz !?!?.

Det kan dog som sagt være at den faktisk viser de 24p - det skulle ikke være første gang jeg måske bare har en kende for høje forventninger til elektronik!

Hvis jeg får tid ville det være et godt med et smut forbi Scala HiFi - de har vist stadig ét KURO tilbage, sat op med en Pioneer BDP-LX91. Hvis det giver samme (eller kun lidt bedre) resultat ift. bevægelse så skal jeg vist ikke brokke mig mere... Problemet er bare det med tiden!
- men de plejer at være gode for en kop kaffe ;-)

@Blackbird; Hvilken firmware kører du med på 9703?
Har du 'Dark Knight' på Blu-Ray? Hvis ja - Hvordan vil du beskrive starten af chapter 9 (panorering rundt om Morgan Freemann i Hong Kong)

(Jeg kan dårligt forestille mig at min Samsung BD-2500 er flaskehalsen)

@lexide; Jeg antager det er en slag-fejl, og at det stadig er 9703 du mener?
( så vidt jeg ved har 7403 kun ambilight på siderne, så kunne man jo lige så godt vælge en model 7xx4 eller 8xx4 fra i år)

/MadDuke
Af LunD^
Jeg synes bestemt heller ikke mit X10Y kører flydende. Uanset om min BD sender 24P eller ej.

Har set bla. Dark Knight og jeg synes også det hakker ved panorering.
Af BLACKBIRD
hej madduke har du fået din 9703 til at køre eller hvad er nødt til at spørre om du har en brummen fra dit tv :(