Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af musher
Efter et par måneders kiggen omkring endte jeg med at købe et Panasonic plasma 42s10e, primært pga af naturlig hudfarver.

Jeg har nu haft det et par dage og har problemer med kalibreringen. Jeg synes der i flere udsendelser ligger et gulligt farvestik over det hele. Jeg har næsten været alle billedindstillinger igennem, men kan ikke eliminere problemet. Det virker som om der mangler lidt dynamik i det hvide og nogen klarhed i billedet. Jeg kører med en HD-boks fra Viasat og en boks fra fibernet i scart-indgangen.

Ellers er billedet super. Mange SD kanaler ligner HD-kvalitet med god skarphed og masser af detaljer, men farvestikket og den for mig manglende klarhed er en dealbreaker for mig.

Er der nogle anbefalinger til udbedring af problemet fra erfarne plasmabrugere eller er det noget, der er generelt for plasma?

Ellers må jeg sætte det til salg, da det er købt i et panasonic center i omegning uden returret.
Af Ney
Scart er elendig til at overføre billede. Har du en hvilken som helst anden mulighed for at overføre billedet er det nærmest at foretrække. Men det burde jo ikke påvirke dine andre kilder :)

Kender ikke S10 så kan ikke komme med forslag til indstillinger, men flatpanels har en fin guide der hjælper godt på vej. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1254381196 der dog kræver du har en dvd med den omtalte thx test.
Af musher
Tak for henvisningen til artiklen. Jeg tror, jeg har læst den før. Jeg prøvede en HD boks med hdmi tilslutning til tv'et i går aftes. Resultatet var det samme. Det er jo også et begrænset antal parametre, man har at skrue på i billedindstillengerne. Man kan f.eks ikke ændre hvidbalance.

Det er mit først plasma, så jeg ved jo ikke rigtigt, hvad jeg kan forvente i forhold til mit 32" billedrørs TV.
Af cableguy
Nu spørger jeg sikkert dumt, men har du prøvet at tilpasse farvetemperaturen?
Jeg kører pt. med indstillingen Normal. Synes billedet var for gulligt med indstillingen Varm
Af musher
Ja, jeg har prøvet alle indstillinger. Varm giver mere gulligt billede i nogle studieoptagelser f. eks. TV2 News, så da må jeg over i Kølig.
Af bantam
Med en vis sandsynlighed er du vant til at se på et TV-billede med en koldere farvetemperatur end Panasonic's varme farvetemeperatur (der som udgangspunkt er tættest på målet, som er standard-hvidpunktet D65 (med en farvetemperatur på ca. 6500K)).

Der kan også være tale om en fejl i hvidbalancen - men det er noget, der kun kan rettes med en kalibrering hvortil der skal bruges måleudstyr og og foretages ændringer i servicemenuen.

Der bør ikke være forskel på farvetemperaturen i forskellige TV-udsendelser - jeg oplever f.eks. ikke problemer med TV2 News. Hvis en udsendelse eller individuelle scener tydeligvis har en anden farvetemperatur bør det normalt tilskrives kildematerialet og ikke en fejl i TV'et: Man skal ikke indstille farvetemperaturen forskelligt fra kanal til kanal og fra udsendelse til udsendelse (med forbehold for fejl i kildematerialet og håndteringen af kildematerialet hos TV-stationerne/afspillere/settop-bokse).
Af musher
bantam skrev:Med en vis sandsynlighed er du vant til at se på et TV-billede med en koldere farvetemperatur end Panasonic's varme farvetemeperatur (der som udgangspunkt er tættest på målet, som er standard-hvidpunktet D65 (med en farvetemperatur på ca. 6500K)).

Der kan også være tale om en fejl i hvidbalancen - men det er noget, der kun kan rettes med en kalibrering hvortil der skal bruges måleudstyr og og foretages ændringer i servicemenuen.

Der bør ikke være forskel på farvetemperaturen i forskellige TV-udsendelser - jeg oplever f.eks. ikke problemer med TV2 News. Hvis en udsendelse eller individuelle scener tydeligvis har en anden farvetemperatur bør det normalt tilskrives kildematerialet og ikke en fejl i TV'et: Man skal ikke indstille farvetemperaturen forskelligt fra kanal til kanal og fra udsendelse til udsendelse (med forbehold for fejl i kildematerialet og håndteringen af kildematerialet hos TV-stationerne/afspillere/settop-bokse).
Hm, jeg sidder og skifter indstillinger ganske ofte, men er sjældent helt tilfreds. Selvfølgelig er der forskel i kildematerialet, men jeg oplevede ikke så stor forskel på min gamle skærm. Som hobbyfotograf er jeg vant til af ændre hvidbalancen i et billede, men kan man selv gøre det på et fjernsyn med kalibrerings værktøj elller CD'en?
Af cableguy
Hvilken farvetemperatur skal man så vælge for at opnå 6500K - Kølig, Normal eller Varm?
Af bantam
For Panasonic's plasma-TV gælder typisk, at VARM er en mest korrekte farvetemperatur - men da Pana's paneler ældes relativt meget (aftagende efter 500 - 1000 timer -> stabilisering), betyder det, at den blå farve mister styrke (det gør de andre osse, den blå ændring er bare mere dominerende). Derfor kan VARM godt komme til at virke for gul (=rød+grøn), selvom VARM med lidt held var lige i øjet på D65 (6500K)fra fabrikken.

Jeg har faktisk ikke undersøgt, hvordan NORMAL opfører sig efter ældning - men jeg er ret sikker på, at den stadig har for høj farvetemperatur.

Stadig må VARM være det bedste valg - men uden måling på det specifikke TV er det meget svært at sige, hvor langt VARM rammer fra målet.
Af bantam
musher skrev:Som hobbyfotograf er jeg vant til af ændre hvidbalancen i et billede, men kan man selv gøre det på et fjernsyn med kalibrerings værktøj elller CD'en?
Du har brug for enten (1) en optisk komparator, som kan være en referencemonitor, der viser en gråtoneskala, eller det kan være en printet gråtoneskala og en D65-lyskilde til at belyse den, eller (2) en form for sensor, der kan måle hvidbalancen.

I praksis giver (1) sikkert et relativt afvigende resultat i forhold til standarden, og er helt skkert sværere at bruge. Løsning (2) kan være et colorimeter(a) eller et spektrumradiometer(b) - begge typisk til brug sammen med en PC + software.

(a) Dette instrument er filterbaseret og egner sig bedst til at indstille hbidbalancen, ikke farvegengivelsen (mætning, tint/hue) med nogen større nøjagtighed. Filterbaserede sensorer ældes pga. ændring i filtrene - og den værste fjende er fugt.

(b) Dette er den bedste løsning af de to nævnte sensortyper - men også den dyreste. (a) kan bruges til kalibrering af både hvidbalance og farvegengivelse - men følsomheden mht. mørke nuancer kan være lavere end for (b). Typisk kan man kombinere et godt colorimeter med et godt spektrumradiometer - og kalibrere colorimeteret efter spektrumradiometeret for at opnå mere nøjagtig gråtoneskalakalibrering lidt længere ned i de mørke nuancer, end man kan med et spektrumradiometer.

Man kan ikke indtille gråtoneskalaen med et simpelt testbillede eller med farvefiltre. Gråtoneskalanen kan bruges til indstilling af LYS/BRIGHTNESS og til at vurdere, om der er ujævnheder i hvidbalancen. Desuden kan man med en god gråtoneskala vurdere, hvornår de enkelte farver begynder at klippe i toppen af skalaen - og evt. få en idé om, hvordan GAMMA fungerer - men kun en idé.
Af musher
Tak for den tekniske forklaring Bantam. Lyder lidt besværligt med kalibrering. Jeg prøvede at fylde et SD kort med billeder af egen produktion, hvor hvidbalancen var i orden (i hvert fald på min computerskærm). De blev vist perfekt på TV'et. Faktisk bedre en på computerskærmen. Så jeg må vel finde de indstillinger, som jeg synes er bedst og naturligst til de programmer, jeg mest ser.

Utrolig som der er forskel i SD-signalet og -gengivelsen. Det bemærkede jeg også på min gamle skærm, men i langt mindre grad.
Af musher
Jeg må lige afrunde med at sige, at mine billeder hjalp med til en for mig fornuftig farvebalance. I øvrigt er det en super skærm som viser flotte detaljer, selvfølgelig afhængig af signalet.