Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bierberg
Nu har jeg siddet i flere timer og læst om skærme her på siden.

Er det bare mig der er blind? eller er i alle sammen milionære eller
har vundet et "all you can grab" kort til samtlige elektronik butikker i landet!

og er en ussel studerende som mig gået helt galt i byen på denne side?

for jeg ser en masse gode anmeldelser af en masse skærme og hver gang bliver jeg slået i hovedet af deres priser

selvfølgelig er det en god skærm når man skal betale 10.000+ for den!! :D (jaja det ved jeg godt ikke passer.. men bær over med en fattiglus)

så mit spørgsmål er: findes der acceptable 19"+ fladskærme til grafisk brug, til omkring 3 - 4.000 ??

***Bierberg
Brugeravatar
Af hightower
Det er da noget vrøvl!! :) Selvfølgelig findes der skærme til 'grafisk brug' - selvom det i den prisklasse ikke er toppen - gå bare ind på edbpriser.dk og vælg S-IPS eller S-PVA som paneltype og du vil finde masser af skærme i din prisklasse, som sikkert vil være ganske udmærkede til grafisk brug. En af de første skærme jeg havde, en vp171, med et skod TN panel solgte jeg til en DTP'er og en anden med S-IPS solgte jeg til en semi-prof. fotograf.

EDIT: skulle måske lige nævne at det er nogle år siden og skærmene dengang havde en nypris på 4-5000kr.
Senest rettet af hightower 27 aug 2006, 01:45, rettet i alt 3 gange.
Af Wired
... eller også kan vi finde ud af at spare sammen. Finder du en skærm du kan li', nedprioriterer du da bare by- og biografture i en periode. Så hårdt er det da ikke at være studerende, men ønsker man noget, må man prioritere... ;)

De fleste 20" widescreen ligger i omegnen af 3-5000 og Samsung har en 22" på vej, som ifølge dem selv, skulle være til en rimelig pris. Der er mere info om den på forsiden og den ser faktisk ret lækker ud.
Brugeravatar
Af hightower
Wired, den 22 du nævner har et TN panel og det er ikke egnet til grafisk brug. Så hellere en Samsung 215TW med S-PVA til ca. 4500.. men nu nævnte han intet om widescreen.
Af Bierberg
Hightower:
jeg kan bare ikke finde nogen der snakker om dem. det er altid de dyre modeller der bliver snakket om og får dem i 3- 4.000 klassen til at virke som affald.

men ja jeg ved at jeg skal holde mig fra TN paneler i hvert fald :P

Wired:
det holder jo ikke helt vel!

jeg ved ikke om det er blevet bevist. men det er ret åbenlyst at jo flere penge man har, jo flere bruger man. derfor vil jeg påstå at jo færre penge man har, jo færre bruger man.
Med det mener jeg ikke hvor mange penge man kan spare op over et ubegrænset stykke tid. men den konstante strøm af penge hver måned.

lad være med at sige at jeg bare skal prioritere. Så ka jeg jo også bare lade være med at spise.. og hvis jeg så venter 1.000.000 år ka jeg købe Microsoft.
ja okay. ekstremt eksempel. så ka jeg slå to fluer med et smæk og sige, alt med måde. det giver ingen mening at spare 50 kroner op hver uge til en ting der koster 10.000 hvis man skal bruge den om 2 uger vel.
ligesom jeg heller ikke ka lade være med at spise.

[der er taget forbehold for mange stavefejl :F ]
Brugeravatar
Af hightower
Hvis du ikke er tilfreds med det du kan købe for pengene, ja så må du jo snakke med banken. Ikke mere kvinde brok tak :) Jeg mener selv en Samsung 215TW skulle være ganske god til grafisk brug og er tæt på din prisramme og for ikke så lang tid siden var der et lign. indlæg, hvorpå svaret var at den var ganske god. link: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... sung+215tw

Nu er det sådan, at hvis man interesserer sig en smule for computer hardware, så er det lige så - altid de dyre ting/top komponenterne som bliver anmeldt, simpelthen fordi det er det som enthusiasterne helst vil have. Et bundkort til knap 2000kr med en masse lir er nu engang mere spændende end den skrabede til 1000kr - men som kan være god! og funktionel. Du ved allerede hvad dit budget er og hvilke paneltyper du skal gå efter, så er det jo bare med at gå i krig på google og edbpriser.dk 8)
Af Bierberg
du har helt ret.. blev bare lidt irriteret af at sidde i flere timer og læse om highend skærme.. men det jeg lærte om paneler og farvegengivelse er jo brugbart i alle klasser.

og tak for linket.

men jeg synes stadig at der skulle være nogle flere tests af de mindre gode ting! :P
Brugeravatar
Af hightower
Jeg synes flatpanels er gode til at teste i de fleste klasser, ned til ca. 2000kr og så de helt dyre. Samsung'en jeg nævnte er fx også testet her. Igen, man skal passe på med at lade sig forblænde alt for meget på anmeldelser og istedet kigge på ens behov. Jeg har tidl. haft S-IPS og P-MVA panel skærme, blev vild med widescreen, og har nu en 1500kr's skærm med TN panel. Den er fin nok til det jeg bruger den primært til - spil og surfing - mens jeg venter på 22" wide kommer. Den forventede jeg dog ikke flatpanels anmeldte (de kan jo ikke anmelde ALLE skærme) og efter en hurtig søgning på google fandt jeg et par anmeldelser som gav den rigtig flotte karakterer - til prisen (den havde bl.a. DVI indgang som er et must!). Husk på der er jo altid 14 dages returret hvis du køber på nettet... der er også andre ting som kan forbedre billede kvaliteten som du bør huske, nemlig DVI indgang (istedet for VGA) og ATI grafikkort fremfor Nvidia hvis du er PC bruger (med DVI udgang).
Af Bierberg
Jeg har et Radeon X800 så kortet er i orden..

men den der 14 dages retur ret.. gælder den også hvis jeg simpelthen ikke er tilfreds med skærmens præstation??

og de har jo alle sammen marginer for pixel fejl.. ka man også sende den tilbage af den grund ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du skal bruge en skærm til rigtigt grafisk brug, må du vel være grafiker og så vidt jeg ved er det ikke det værst betalte job i verden. Hvis ikke, så bruger du skærmen til at lege med grafik på hobby-basis og så har du vel ikke behov for at skærmen viser 6500K ved gamma 2.2 indenfor en deltaværdi på 1E94?

Vi har testet 1 (én) skærm rettet imod det grafiske marked alene og det er NEC S2110W og ja den er dyr, men kvalitet koster! At andre skærme med gode paneler også er forholdsvis dyre kan du vel næppe brokke dig over - intet kommer gratis.

Med dette sagt, så kan man sagtens få et fornuftigt panel til gode penge, hvis blot man venter på det rette tilbud. Jeg har netop testet en Dell 2007FP som benytter et S-PVA panel fra Samsung og den ramte faktisk den nævnte farveprofil temmelig godt uden at indstille noget. Prisen på skærmen var 3500 kr. pga. Dells rabatter, der var helt oppe på 35% - de kommer og går så hold øje med siden.

BenQ har faktisk også lavet en professionel 19" skærm, FP91R, som kommer med en kalibrator og prisen er omkring 600€ som introduktionspris - den er dog ikke tilgængelig endnu, så prisen kan sagtens blive lavere når den udkommer.

At vores tests ikke indeholder et skærmeksemplar på 19" til 3000 kr. der yder top-dollar til photoshop er vel ikke vores skyld - en sådan skærm findes måske bare ikke. Viewsonic VP930 er nok den skærm der kommer tættest på og den er tilfældigvis testet...

Jeg forstår ikke helt din harme over at skærmene er så dyre? At du er studerende og ikke har penge nok, er vel ikke producenternes skyld? Hvis du vil have dyre varer imens du er på SU, er der ikke andet for end at spænde hjelmen ligesom vi andre gjorde og tjene pengene selv - vi har bestemt heller ikke fået et fripas til Elgiganten.

De 14 dages returret gælder uanset hvad - du skal ikke give nogen grund når du returnerer en vare. Dvs. hvis du ikke bryder dig om udseendet, billedet, lugten mv. så ryger den bare retur. Husk dog, at hvis du sender den retur pga. pixelfejl (altså indenfor de 14 dage) og gerne vil have et nyt eksemplar, bør du nok købe den hos en anden forhandler efterfølgende, ellers får du sikkert den samme skærm igen :)
Det er meget få forhandlere der yder garanti imod pixelfejl på skærme ud over det producenten foreskriver og hvis du vil lave en RMA sag ud af det, kan det sagtens trække ud. Mange forhandlerer rør slet ikke ved pixelfejlsombytningner idet producenterne benytter en ekstern garantipartner, der sørger for at undersøge skærmen og evt. sende dig en ny.
Af Bierberg
Tak for det gode råd Yak :)

jeg skrev en lidt overdreven og harm tekst til at starte med da jeg mente at det ville trække mere opmærksomhed (jeg var bange for at blive overset og spilde min tid på at vente på et svar der måske ikke kom)

men det har jeg sandelig ikke fået! i har være yderst hjælpsomme og hvis i synes at min tilgang til det her har været forkert. så undskylder jeg :)

jeg ved at kvalitet kommer til en pris. jeg er arbejdsløs lige nu og det har jeg det ikke godt med.. så lad venligst være med at sige at jeg skal spænde hjelmen! jeg spænder alt hvad jeg kan!!

MEN!

jeg er studerende grafiker, kan man vel kalde det (for jeg har ikke valgt en linje, på mit studie endnu)
og jeg er i tvivl om hvor vidt en 10.000 kroners skærm er investeringen værd i forhold til en 3.000 kroners.

og det er umuligt at sige! for jeg ka jo ikke gå tilbage og gøre det om.. og der er så mange andre parametre der spiller ind for en grafikers succes end lige hans skærm.

så de 7.000 kroner jeg ikke bruger på en skærm kunne måske bruges på NETOP at tage i byen.. ELLER i biografen hvor jeg tilfældigvis møder en gut der setter mig i kontakt med en anden gut der gør min grafiske lykke... (ja okay.. boltensgaard og cinemaxx er måske ikke de bedste steder at gøre sådan nogle forbindelser. men jeg håber i ser pointen i mit udsagn.)

og ydermere.. jeg er (igen) studerende!! jeg er ingenting!! :D jeg får ikke de store opgaver! jeg laver små tegninger af insekter til "Mit apotek"'s nye kampagne! :D behøver man top of the line udstyr til den slags.. i think not! :P

tak for info om de 14 dages retur ret!! det har gjordt mig mere sikker i den sag og jeg overvejer nu, som du siger, at købe en dell på tilbud.

når i nu alle sammen siger til mig at jeg skal prioritere.. så okay...

jeg prioritere at have det sjovt, gå ud med venner og spille paintball, gå i biografen, tage søde piger ud på middag til hver en tid over min karriere! mange af jer vil sige at så kommer jeg ikke langt i livet... men slap lidt af.. det jo ikke sådan at jeg dropper mine lektier og udebliver fra forelæsninger. Alting med måde.

[der er igen taget forbehold for massive stavefejl!!]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kan holde vejret lidt endnu, så skulle min anmeldelse af 3 nye Dell skærme (inkl. 2007FP) gerne komme op på siden i løbet af næste uge. Jeg ved dog ikke om der nogensinde kommer så godt et tilbud på 2007FP modellen igen, som det der var for nyligt med de 35%, men gør der det, kan du også roligt regne med at jeg selv køber et eksemplar :) 20-25% rabat er dog ikke urealistisk, så hvis man venter lidt, plejer rabatterne at cykle tilbage til de produkter man har i kiggerten alligevel.

Jeg undskylder at jeg hakkede på dig mht. arbejdet. Hvis du er studerende, så er man vel ikke arbejdsløs? Jeg knoklede selv flere sommerferier da jeg læste til ingeniør fordi jeg har en svaghed for B&O produkter, så jeg kender udmærket fænomenet at ville have mere end kontoen kan holde til ;)

Jeg mener ikke du vil få for 10.000 kr. glæde af en rigtig grafikerskærm på nuværende tidspunkt. Du kan sagtens få ret gode farver ud af andre modeller, der koster det halve. Nævnte Viewsonic vil nok give dig mest for pengene under de 3.000 kr, så hvis du står og mangler noget her og nu, så sats på den. I prisklassen lidt over finder du Samsung 215TW der har højere opløsning, men også kan kalibreres ind til gode farver med en lille indsats - S-PVA panelet er åbenbart taknemmeligt i den henseende.
Af Bierberg
sorry jeg ikke lige har skrevet. har været travlt beskæftiget med flytningen..

Ja det var surt med det tilbud :)

nu har jeg bestemt mit prisleje på omkring 4.500 så jeg tror jeg vil prøve den du foreslår Samsung 215TW

tak for hjælpen! til jer alle sammen.. jeg sætter stor pris på det!!

***Bierberg
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg så for en måned siden en tråd i edbprises køb/salg forum en gut der solgte sin 215TW til 3.600 kr. :
http://www.edbpriser.dk/community/forum ... p?id=84979

Han har også annonceret den her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=982 men eftersom EDBprisers er nyere, så gik denne handel nok i vasken.

Måske han stadig har den til salg? Du kunne jo prøve hans e-mail hvis du har mod på at købe den lettere brugt.
h_a_n_s_e_n[at]hotmail.com