Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhca
Ok.
Det lyder faktisk som om, at SL8000 leverer flottere billede end SL9000, som primært er dyrere grundet LED.

Jeg var noget i Fona og også hos B&O i dag. Desværre havde Fona ingen LG fjernsyn.
Jeg stod dog over for et ikke-LED samsung ved siden af et Panasonic TV.
Panasonic'en var efter min mening trimmet til unaturligt høj kontrast, mens Samsung'en gav et mere naturligt billede. Dog var sortniveauet ikke så dybt eller også bare skidt indstillet på Samsungen. Det er svært at vurdere i sådan en forretning, især når medarbejderen stod og syntes at Panasonicen med de pågældende indstillinger gav det mest naturlige billede.

Ang. løsning med gulvstander, så har Philips et grimt stort skrummel af en stander med soundbarholder. Men ellers til de andre TV, der skal soundbar placeres på en lille hylde på gulvstanderen, hvis det er det, man går efter. De mente ikke, at der var nogen soundbars der hang på selve TV'et.

Mvh. Martin
Af lennon
mhca skrev:Ok.
Det lyder faktisk som om, at SL8000 leverer flottere billede end SL9000, som primært er dyrere grundet LED.

Jeg var noget i Fona og også hos B&O i dag. Desværre havde Fona ingen LG fjernsyn.
Jeg stod dog over for et ikke-LED samsung ved siden af et Panasonic TV.
Panasonic'en var efter min mening trimmet til unaturligt høj kontrast, mens Samsung'en gav et mere naturligt billede. Dog var sortniveauet ikke så dybt eller også bare skidt indstillet på Samsungen. Det er svært at vurdere i sådan en forretning, især når medarbejderen stod og syntes at Panasonicen med de pågældende indstillinger gav det mest naturlige billede.

Mvh. Martin
Ja, ingen normalbruger har en Kina-mands chance for at evaluere på flere skærmes billedkvalitet , lige efter hinanden. Og i en butik er det helt håbløs .Her må du simpelthen rette dig ind efter nogle troværdige test-sites som feks Flatpanels og HDTVtest.co.uk. I butikken kan du få indtryk af design,remote,brugerflade o.l .Men billede . . . ? - glem det !
Af mhca
En af de ting, som jeg gerne ville have set, var blandt andet hvor meget genskær der var i de enkelte skærme.

Fx BV8-40, synes jeg, havde mere genskær end flere andre skærme.
Men fx også på Sony Z5500 bemærkede jeg, at der var en glossy overflade. Desværre var det svært at vurdere på flere af fjernsynene pga. de programmer de viste ofte var meget lyse i farverne, og genskær/genskin nemmest bemærkes i mørke scener.
Af Nick_S
Bare lige til info.
Sony har lavet en soundbar netop til Z5500.

Philips laver også soundsbars, og ligeledes gør Samsung (dog kun i størrelser der passer til 40").
Af mhca
Nick_S skrev:Bare lige til info.
Sony har lavet en soundbar netop til Z5500.

Philips laver også soundsbars, og ligeledes gør Samsung (dog kun i størrelser der passer til 40").
Tak.
Jeg linkede dog også til den tidligere i tråden:
http://www.sony.dk/product/hcs-cinema-s ... t/ht-ct500

Men den koster trodsalt 4-5000 kr. og jeg tror desværre ikke, at den kan monteres på en gulvstander. Så skal TV'et stå på den sædvanlige fod oven på et lille møbel, så den kan monteres.
Eller også skal der være en lille hylde på gulvstanderen til soundbarens placering.

Hvis man alligevel vælger et lille tv-bord, så kan man lige så godt have et par højttalere liggende ved siden af. Mine forældre har et lille Sony anlæg stående placeret i samme hjørne, hvortil de pt. har to gamle hvide B&O CX100 højttalere, som spiller ret fornuftigt.
Af Nick_S
Fair nok, så det bare tidligt i tråden og orkede altså ikke lige at læse det hele igennem ;)

LG er også kommet med en soundbar hvis det er. Men det er så med bluray osv så den løber op omkring 7k.
Af mhca
Hvis man nu tog plasma-TV med i betragtningerne, er der så nogen 37"-42" TV, der er interessante, hvor der stadig er lagt vægt på designet. (Personligt synes jeg ikke, at alle Panasonics TV er lige vellykkede. På billeder hjælper V10 lidt på det, men er stadig ikke vild med deres grå kant i bunden.)
42" er stadig nok lige det største, så den lidt større størrelse skal lidt retfærdiggøres på design og billedkvalitet.

Har Samsung eller LG noget at byde på af plasma i denne størrelse?
Eller er LCD/LED'erne her lige så gode.

Mvh. Martin
Af lennon
mhca skrev:Hvis man nu tog plasma-TV med i betragtningerne, er der så nogen 37"-42" TV, der er interessante, hvor der stadig er lagt vægt på designet. (Personligt synes jeg ikke, at alle Panasonics TV er lige vellykkede. På billeder hjælper V10 lidt på det, men er stadig ikke vild med deres grå kant i bunden.)
42" er stadig nok lige det største, så den lidt større størrelse skal lidt retfærdiggøres på design og billedkvalitet.

Har Samsung eller LG noget at byde på af plasma i denne størrelse?
Eller er LCD/LED'erne her lige så gode.

Mvh. Martin
Du skal i så fald over i noget LG . Samsung har vist stoppet produktionen af plasma under 50" .Kan godt følge dig lidt mht Panasonics design, - de vinder kun når de er tændte .Omvendt falder jeg heller ikke just på røven ved synet af Samsungs måde at lave plastic på . . Men det er åbenbart vilkårene
Af mhca
Hej igen

Det ser ud til, at de gamle mest bevæger sig i 37" og også lidt i 40".

Jeg kan godt forstå dem, mht. at de ikke vil op i 42". De har et 42" plasma i kælderen, og jeg kan ikke se for mig, hvordan den størrelse skulle fungere elegant oppe i stuen.

Så det udelukker altså plasma, med mindre man skal gå efter et Pana X10 eller lignende, som jeg ikke tror de falder for, bl.a. pga. designet.

Er det bedste bud så et LG Sl8000, eller er Samsung og Sony's TV også spændende?
Et LED-tv ser jo flot og let ud, når det står få cm tykt på en stander.

Min far var i øvrigt ikke vild med Sony's Z5500 ramme.

Mvh. Martin
Af mhca
Nå, jeg fandt ud af, at der var lidt enighed blandt mine forældre om at Sony's Z5500 faktisk virkede ganske fornuftig.
Da vi stod i Fona introducerede jeg dem dog også til 42" plasma som ikke nødvendigvis behøver at have et større kabinet end 40" LCD.

Her er nogle dimensioner:
Pana 42" V10: 105,2 x 66,8 x 8,35 uden fod
Sony 40" Z5500: 109,1 x 67,2 x 8,6 uden fod
LG 42" SL8000: 100,1 x 62,3 x 4,5 uden fod

Jeg synes at Pana V10 virker som et ret fedt TV med et fornuftigt design. Jeg er dog bekymret for blæser og transformator-støj.
På både Pana'en og LG'en er jeg også lidt bekymret for skyggeeffekt forårsaget af brydningsvinkel i fronten foran panelet.

Pana'en er ikke til at se i Hifiklubben, da den er udsolgt. Ved ikke lige, om den er til at finde andre steder i nærheden, måske i Espergærde. Men Hifiklubben har gode priser på Pana og LG på nuværende tidspunkt.
Jeg ved ikke, om jeg blot skal lade mine forældre vælge Sony'en, som nok selv til en fornuftig pris i Sony Center vil være dyrere end de to andre.

Hvordan er Pana mht. harddisk-optagere? Mine forældre håber på at kunne få en DVB-C MPEG4 harddisk-optager senere på året, evt. med BluRay. Forhåbentlig kommer det på et tidspunkt.
Er Pana gode til at lave lækre produkter? Ville være lækkert kun at have behov for én fjernbetjening.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der kommer ikke DVB-C optagere så vidt vi er orienteret. Hverken fra Panasonic eller nogen andre. Danmark er for lille et marked til at lave optagere, der passer til vores snørklede standarder.

Panas 2010-lineup får dog USB-optagemulighed indbygget direkte i TV'et i deres større modeller, så de var måske værd at vente på? Det vil nok være V20 eller V25 modellerne, som afløser V10, du skal kigge på.
Af JJG
Hvad med NAD? Så vidt jeg kan se på HiFi-klubben, så er den med inbygget HDD, hvilket også må betyde, at den kan optage via DVB-C tuneren - men kan selvfølgelig være jeg tager fejl.....