Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ch007
Jeg skal have en skærm tændt 24 timer i døgnet.

Kan en LED skærm holde til dette?

Kan en LCD skærm holde til dette?
Af xcardman
Ja det kan de godt. levetiden bliver kortere, men ellers ingen problemer.
brug af en pauseskærm nok en god ide, lcd/led er alså ikke helt fri for burn in.

men hvorfor 24/7

lcd og led er det samme. kun belysning er forskellig.
hvor led bruger mindre strøm, så det er nok bedst med 24/7
Af ch007
Den skal bruges som en info-skærm på mit arbejde. Der vil ikke være pauseskærm, men en hjemmeside som skal hentes og køre 24 timer i døgnet...

Hvad vil levetiden være?
Af xcardman
Levetiden ved jeg ikke, for alle nye skærm kender man faktisk ikke levetiden på.

men acer har lavet en 24 tommer med led og den bruger hvis ikke meget mere end 17-20 watt.

men hvilken størrelse
Af ch007
Samsung Danmark (70701970) mente ikke det var et problem.

De siger der er den samme teknologi i begge skærm.

Han lød dog ikke helt overbevisende. Jeg tror jeg lige prøver at sende dem en mail, i håb om at de vil skrive tilbage at det ikke er et problem.

Så har man da lidt på skrift...
Af ctacta
ch007 skrev:Jeg skal have en skærm tændt 24 timer i døgnet.

Kan en LED skærm holde til dette?

Kan en LCD skærm holde til dette?
Consumer grade produkter er ikke bygget og konstrueret til 24 timers drift, og slet ikke 24/7/365 Der skal du nok vælge en professionel monitor til formålet.

Det samme gælder desktop harddiske, mange anvender dem alligevel i avancerede RAID og NAS opstillinger. Mange gange går det godt, andre gange dør komponenterne som fluer.

Det du skal være opmærksom på er at der blir airflow omkring produktet, samt at det placeres et sted med konstant eller i det mindste jævn fordelt temperatur hen over døgnet.

Men når det er sagt så burde det meste holde alligevel! Kan ikke give dig et argument for alm. LCD eller LED LCD, bortset fra at LED bruger væsentlig mindre strøm (30-40% mindre).

Man regner med at backlight i alm. LCD holder 50.000 timer, og det samme antal timer vil være gældende på LED. Ved 24/7/365 drift, er din årlige drift 8.760 timer, dvs. 5,7 år burde backlight holde til. Hvornår de øvrige komponenter står af er uvist.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De seneste generationer af backlight holder væsentlig længere end 50.000 timer og det er ikke levetid vi snakker om - det er halveringstid, dvs. hvor lang tid der går får lysstyrken er dalet til 50% af hvad den oprindeligt var.

Men det er ikke baggrundsbelysningen der bliver det svageste led i denne sammenhæng. Der vil med garanti være andre komponenter der er futtet af længe inden lyset er blevet for svagt.
Af John Nikolajsen
Jeg arbejder profesionelt(for et Av-firma) med skærme der skal være tændt 24/7/365 og der er vist kun få leverandøre der kan opfylde dette krav.
Philips har monitorer (i flere størrelser)der opfylde dette krav. Oven i købet med 36 mdr. garanti (ikke reklamationsret).
Det kræver at du henvender dig til en prof. AV-leverandør og ikke handler i comsumerbutikker, da de ikke kan levere disse skærme.
Prisen er lavere end man skulle tro.
Hilsen John
Af ctacta
yakken skrev:De seneste generationer af backlight holder væsentlig længere end 50.000 timer og det er ikke levetid vi snakker om - det er halveringstid, dvs. hvor lang tid der går får lysstyrken er dalet til 50% af hvad den oprindeligt var.
Du har ret i halveringtid på lysstofrør (CCLF) men de har desværre ikke en forventet levetid på mere end 50K timer. Så efter 25K timer, oplever man det berømte "dyk" i lysstyrke, bærbare computere er det meget tydeligt på, da de ofte kun har 1 enkelt CCLF placeret i bunden af panel, og disse har ofte ikke en forventet levetid på mere end 25K timer, dvs. performancedyk allerede efter 12,5K timer.

LED lyser stort set konstant i hele sin levetid, så her har man ikke et voldsomt performancedyk som du angiver. Det er højest 10% jævnt fordelt over LED's levetid.
Af ctacta
yakken skrev:...hvor lang tid der går får lysstyrken er dalet til 50% af hvad den oprindeligt var.
Så må jeg lige stille dig et spørgsmål, har du set et LCD panel med 50% lysstyrke af det oprindelige? (det svare ikke til at skrue brightness ned med 50% i en menu!)

Det er komplet ubrugeligt! præcis som et PDP panel der synger på sidste vers. Genbrugspladsen er aktuel når det sker.
Af ch007
Hej
Tak for din henvendelse til Samsung Electronics Nordic.

Det er kun plasma skærme der kan forekomme burn in på.
Dit fjernesyn er et led, og ved alm. stuetemperatur skulle der ikke være
nogen problemer. Det er dog at anbefale at du holder øje med om
fjernsynet bliver for varmt, da dette kan ske ved alle
elektriskekomponenter.

Det var svaret, jeg spurgte til om der var problemer med burn-in eller andet, hvis skærmen skulle stå tændt 24/7 og bruges som en info-skærm.

Jeg ved ikke helt hvad jeg gør. Men nu har jeg da på skrift at de ikke mener der bør opstå problemer.

Denne løsning koster 10.000 kr. Lad os sige at den kun holder fem år. Hvad koster en prof- løsning ? Og hvem siger den holder længere??