Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer. Jeg overvejer at købe et Samsung serie 7 (UE40B7000) med DLNA og mkv support.

Er der nogen der har erfaringer med afspilning af .mkv filer og visning af undertekster via DLNA protokollen? Jeg kan læse mig frem til at det virker fint ved USB tislutning, men jeg er interesseret i om undertekster også virker med Share manager. Er der noget med at det er understøttet i 2.1 versionen??

På forhånd tak.
Af redlaz
Er de ingen der melder sig på banen. ? Jeg troede der var en del der legede med det? Det burde jo være ens for de fleste tv i 7 eller 8 serien?
Af Klinten
Jeg har selv et Samsung UE46B7070. Jeg har leget lidt med det der DLNA, men har opgivet det igen af flere årsager. Andre ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring de der mkv filer.. men.. De fleste af de mkv filer jeg er i besidelse af har lydspor i noget DTS eller noget ligende, og det understøtter tv'et vist ikke.. ihvertfald har jeg ingen lyd på de fleste af de mkv filer jeg har prøvet at afspille. Jeg syntes at det lød smart det DLNA, men jeg er ikke imponeret. En anden stor fejl er at du ikke kan spole i filmen når den er sat på, dvs. du kan ikke forlade den og starte på den igen. Så skal den være pauset i mellemtiden.. Det er ikke holdbart. Set i bagklogskabens lys så ville jeg ikke give mange ører for deres DLNA og heller ikke for den såkaldte "internet" del.. Det er heller ikke meget værd. Så mit råd er hvis det er samme panel i 6000 serien, så ville jeg spare de penge, og købe sådan et i stedet. Det skal lige siges at jeg er MEGET gladt for skærmen, Det er et kanon billede, jeg har parabol og der er ingen ting at sætte en finger på. Slet ingen slør så længe at 100 Hz er slået fra. I stedet for DLNA delen ville jeg hellere anbefale en NMT som f.eks.:
http://www.asrock.com/Nettop/overview.a ... ON%20330HT eller en af de mange de har herinde:
http://www.mkvplayers.com/

Førstnævnte regner jeg selv med at modtage i starten af det nye år.. glæder mig.

/Klint
Af DFU
DLNA virker perfekt. Man skal bare omkode lyden, hvis det er DTS til AC3. Undertekster virker også fint, de skal bare hedde det samme som filmen. Det eneste minus der er med undertekster, er at den ikke kan læse Æ,Å,Ø, så der bliver vist et tegn istedet for.
Af redlaz
Tak for jere svar.

Jeg velvidende omkring problematikken med ikke at kunne spole, det kan jeg leve med - Det var mere underteksterne der interesserede mig.... og det er ærgerligt at det ikke kan læse æ ø å. Meget faktisk. :(

Jeg ringede til Samsungs dk support som sagde at de ikke havde problemer med æ ø å, men han lød ufaglært og inkompetent.

Er der andre der kan bekræfte det med æ ø å?

* Opdatering: Jeg synes at have fundet ud af at PC share manager i nyeste version 2.3 godt kan afspille æ,ø, å: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=13324
Af lux1
Jeg kan streame film i mkv-format fra en Synology 207+ til mit Samsung 46B7020 uden problemer med lyd eller dansk undertekst. Jeg bruger Dvdfab og Handbrake til konvertering af film. Mit største problem er at lyden via DLNA (også musik i mp3) kun kan sendes ud via TV'ets indbyggede højtalere.
Normalt sendes lyden via Beosound 3000 og mine Piega højttalere. Det fungerer fint med bluray, dvd og tv, men ikke via DLNA.

PS : Lydproblem løst med en ekstern DAC mellem TV og anlæg
Senest rettet af lux1 11 feb 2010, 10:19, rettet i alt 1 gang.
Af redlaz
lux1 skrev:Jeg kan streame film i mkv-format fra en Synology 207+ til mit Samsung 46B7020 uden problemer med lyd eller dansk undertekst. Jeg bruger Dvdfab og Handbrake til konvertering af film. Mit største problem er at lyden via DLNA (også musik i mp3) kun kan sendes ud via TV'ets indbyggede højtalere.
Normalt sendes lyden via Beosound 3000 og mine Piega højttalere. Det fungerer fint med bluray, dvd og tv, men ikke via DLNA.
Nu er der jo også forskel på at streame fra din Synology NAS og så bruge PC share manager, det er to forskellige DLNA servere.
Af lux1
Det er korrekt men vil du have fornøjelse af Samsung's DLNA funktion skal det bruges sammen med en NAS. Share Manager er noget skrammel efter min mening, har testet både version 2 og 2.1 på XP og Windows 7
Af redlaz
lux1 skrev:Det er korrekt men vil du have fornøjelse af Samsung's DLNA funktion skal det bruges sammen med en NAS. Share Manager er noget skrammel efter min mening, har testet både version 2 og 2.1 på XP og Windows 7
Jeg har en hjemmebygget NAS kørende i forvejen og vil bare vide om mkv filer kan køre med tekster. Vil sikre mig at PC share ihvertfald kan køre det, og så kan jeg altid lege med de andre DLNA servere jeg har kørende, men det er ønsket at lade tv'et dekode fra nu af, så min maskine bare skal streame data'ene uden at skulle transcode.
Af lux1
Ja så må andre på banen, det har jeg ikke testet. Tror dog ikke du finder andre TV der fungerer bedre med DLNA, selv om der er plads til en del forbedringer.
Af redlaz
lux1 skrev:Ja så må andre på banen, det har jeg ikke testet. Tror dog ikke du finder andre TV der fungerer bedre med DLNA, selv om der er plads til en del forbedringer.
:) ok. Tak for dine input.
Af thomasnj
Er der nogen som ed hvordan man kan køre DLNA via en MAC?

PC Share Manager understøtter kun Windows, så er der en anden applikation som kan det samme og understøtter MAC?
:o
Af BadMan
Jeg har PS58B685 og benytter TV'et til at streame fra PC.

Man er som udgangspunkt nødt til at benytte Samsung Share Manager for at udnytte alle funktioner.

Jeg har prøvet flere alternativer, men så ryger der nogle menu funktioner og har også haft problemer med ÆØÅ.

Med Samsung Share Manager virker ÆØÅ og man kan endda synkronisere underteksterne hvis de ikke passer perfekt.

Til gengæld kan Samsung software IKKE selv auto-opdatere/overvåge mapperne (endnu, og måske aldrig), så det er p**** belastende man man skal opdatere database hver gang man laver en ændring (og det kan tage MEGET lang tid ved meget indhold).

Ellers er der som nævnt INGEN support for DTS, og da stort set alle .mkv film er med DTS lyd skal de konverteres med et program (tager 5-15 min). Der kan heller ikke spoles i film i 720p og op.

Jeg har dog ikke problemer med at få lyd ud af den optiske port til min forstærker (AC3 og MP3 osv (men ikke DTS)).

Sidst men ikke mindst, så er Musik menuen dog en joke. Man kan ikke browse i sin musik og samtidig afspille denne. Af uforklarlige årsager har Samsung valgt at bruge hele skærm fladen til at vise et billede af en stor node ved afspilning, i stedet for at lade musik listen blive.

Alle de her ting er belastende problemer som formentlig betyder at man til sidste alligevel ender med at droppe cirkuset og køber en ekstern Media Player. Det er jeg ihvertfald selv begyndt at kigge efter.

Når det så er sagt, så afspiller den film flot og æder stort set alt hvad jeg har streamet (eksl. DTS baseret materiale) og menuer kører ok.
Af redlaz
Hej BadMan og tak for dit fyldestgørende svar :)
BadMan skrev:Jeg har PS58B685 og benytter TV'et til at streame fra PC.

Man er som udgangspunkt nødt til at benytte Samsung Share Manager for at udnytte alle funktioner.

Jeg har prøvet flere alternativer, men så ryger der nogle menu funktioner og har også haft problemer med ÆØÅ.

Med Samsung Share Manager virker ÆØÅ og man kan endda synkronisere underteksterne hvis de ikke passer perfekt.

Til gengæld kan Samsung software IKKE selv auto-opdatere/overvåge mapperne (endnu, og måske aldrig), så det er p**** belastende man man skal opdatere database hver gang man laver en ændring (og det kan tage MEGET lang tid ved meget indhold).

Ellers er der som nævnt INGEN support for DTS, og da stort set alle .mkv film er med DTS lyd skal de konverteres med et program (tager 5-15 min). Der kan heller ikke spoles i film i 720p og op.

Jeg har dog ikke problemer med at få lyd ud af den optiske port til min forstærker (AC3 og MP3 osv (men ikke DTS)).

Sidst men ikke mindst, så er Musik menuen dog en joke. Man kan ikke browse i sin musik og samtidig afspille denne. Af uforklarlige årsager har Samsung valgt at bruge hele skærm fladen til at vise et billede af en stor node ved afspilning, i stedet for at lade musik listen blive.

Alle de her ting er belastende problemer som formentlig betyder at man til sidste alligevel ender med at droppe cirkuset og køber en ekstern Media Player. Det er jeg ihvertfald selv begyndt at kigge efter.

Når det så er sagt, så afspiller den film flot og æder stort set alt hvad jeg har streamet (eksl. DTS baseret materiale) og menuer kører ok.